loader image

جستجو

What is the reason for canceling Erdoğan's visit to Washington

نشنال اینترست:
علت لغو بازدید اردوغان از واشنگتن چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» دریادداشت خود به بررسی علت لغو بازدید اردوغان از واشنگتن پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «سینان سیدی» نوشت: به‌رغم تلاش اردوغان برای شرمساری علنی آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، کاخ سفید دیدار برنامه‌ریزی‌شده بین «جو بایدن» و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را در روز 9 می لغو کرد.

اقدامات اردوغان، از جمله اعلام موضع ترکیه در قبال حماس، میزبانی از «اسماعیل هنیه» رهبر حماس در استانبول، راه‌اندازی ناوگان «کمک» به غزه و تعلیق کلیه تجارت با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به ضرر ترکیه و آمریکا، دو متحد ناتو منجر شده است.

اردوغان در حال تعمیق روابط با دشمنان غرب است، خواه آن‌ها نهادهای دولتی مانند روسیه باشند یا سازمان‌های تروریستی مانند حماس. زمان آن فرا رسیده است که آمریکا و اروپا ترکیه را به دلیل حمایت از حماس و« ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- مسئول بدانند. اردوغان در مدیریت روابط خود با غرب، ‌به‌دنبال تائید و حمایت است و در عین حال منافع آن را تضعیف می‌کند.

عوامل مؤثر در این موضع متناقض عبارت‌اند از: ایدئولوژی، تاریخ، عدم‌حمایت از گسترش ناتو و رویگردانی داخلی از دموکراسی.

حمایت ترکیه از حماس منجر به عدم میزبانی دولت بایدن از اردوغان در واشنگتن شده است.

ترکیه از سال 2011 حتی پس از حمله حماس به اسرائیل، روابط نزدیک خود را با حماس حفظ کرده است. بی‌توجهی ترکیه به امنیت غرب در سایر زمینه‌های حیاتی نیز مشهود است، مانند نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در طرحی ۲۰ میلیارد دلاری، به خطر انداختن اطلاعات در مورد توانایی‌های جنگنده حمله مشترک اف-۳۵ با خرید موشک‌های اس-۴۰۰ روسی و ممانعت از گسترش ناتو برای مدت طولانی. اردوغان همچنان به تضعیف تلاش‌های بین‌المللی برای شکست ولادیمیر پوتین در اوکراین، امتناع از تحریم روسیه و به خطر انداختن مأموریت‌های تخریب و مهار داعش ادامه می‌دهد.

اردوغان در سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه را به دلیل وابستگی تاریخی آن‌ها به حزب کارگران کردستان به خطر می‌اندازد. برای مقابله با اردوغان‌گرایی، واشنگتن و اروپا باید از آنکارا بخواهند که موشک‌های اس-400 روسیه را کنار بگذارد و ترس خود را مبنی بر اینکه پاسخگو بودن ترکیه منجر به شکست شود را رها کند.

تشخیص اینکه اردوغان چگونه از ترس‌ها و فرضیات شکست‌خورده غرب سوءاستفاده می‌کند، بسیار مهم است.