loader image

جستجو

US deterrence against Iran

امریکن کانزروتیو:
بازدارندگی آمریکا در برابر ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «امریکن کانزروتیو» در مقاله تازه خود به بررسی موضوع بازدارندگی آمریکا در برابر ایران پرداخت و نوشت: اگر جنگ در تنگه تایوان رخ دهد، گفته می‌شود که بازدارندگی توسط آمریکا شکست خورده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه امریکن کانزروتیو در مقاله تازه خود به‌قلم «داگ بندو» نوشت: بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند که جهان در حال جنگ است و این مسئله تقصیر واشنگتن است.

«جرارد بیکر» -خبرنگار وال استریت ژورنال- حمله ایران به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را شکست بازدارندگی آمریکا توصیف و استدلال کرد که بازدارندگی نه تنها یک بار، بلکه «چند بار دیگر» شکست خورد.

«لیام کالینز» از «بنیاد آمریکای نوین» و «فرانک سوبچاک» از «وست پوینت» استدلال کردند که بازدارندگی در اوکراین شکست خورد و جورج دبلیو بوش در سال 2008 و باراک اوباما در سال 2014 را به دلیل کوتاهی در پاسخگویی زودتر به مسکو سرزنش کردند.

منتقدان دیگر ترامپ را به دلیل تمایل به خروج از سوریه و جو بایدن را به دلیل خروج از افغانستان سرزنش کردند.

«مایکل مک کال» -رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریک-ا نیز این کمیته را مسئول تهاجم روسیه دانست.

«فیونا هیل» -مقام سابق در شورای امنیت ملی آمریکا- عقب‌نشینی از عراق، سوریه و تاریخچه مداخلات آمریکا در دو دهه اخیر را به‌عنوان دلایل اضافه کرد.

«کوین رابرتز» رئیس بنیاد هریتیج، بایدن را به شکست در خط لوله نورد استریم 2 و «خودداری قاطعانه از تأمین امنیت مرزهای آمریکا» متهم کرد.

سیاست‌گذاران نگران هستند که آمریکا چین را برای حمله به تایوان تشویق می‌کند و دیگر بازیگران متجاوز مانند ملی‌گرایان چینی، تروریست‌های القاعده و دین‌سالاران ایرانی را جسورتر کرده است.

ناکامی بایدن در جلوگیری از تهاجم روسیه به اوکراین و حمله ایران به اسرائیل، این نگرانی را ایجاد کرده است که رهبران چین محاسبه کنند که قدرت آمریکا به حدی کاهش یافته است که ارتش پکن بتواند بدون مجازات عمل و یک درگیری بزرگ منطقه‌ای را آغاز کند. طالبان نیز هشدارهای بایدن را نادیده گرفتند و کنترل افغانستان را به دست گرفتند.

با این حال، سیاست فعلی از آمریکا محافظت کرده است و از زمان پرل هاربر (حمله ناگهانی نیروهای هوایی و دریایی امپراتوری ژاپن به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر در صبح روز یکشنبه ۷ دسامبر سال ۱۹۴۱) تنها تروریست‌ها به خاک آمریکا حمله می‌کنند.

تحقیرهای اسرائیل و ایران تقصیر واشنگتن نبود، زیرا ایران نتوانست از بمباران تأسیسات دیپلماتیک تهران توسط اسرائیل جلوگیری کند و اسرائیل نتوانست جلوی پاسخ ایران را بگیرد.

ایران و اسرائیل هر دو حملات تلافی‌جویانه خود را تعدیل کردند تا از اقدام جدی طرف مقابل جلوگیری کنند و وضعیت بازدارندگی متقابل را نامشخص باقی بگذارند.

آمریکا نتوانسته روسیه را بازدارد، زیرا روسیه هیچ اقدام نظامی علیه آمریکا انجام نداده است، به‌رغم اینکه مقامات آمریکایی مسئولیت غرق کردن رزمناو روسی ماسکوا و کشتن ژنرال‌های روسی را بر عهده گرفتن

د. کشورهای ناتو نیز نتوانسته‌اند از حمله روسیه به اوکراین جلوگیری کنند و نه واشنگتن و نه اروپا فعالانه تلاشی برای بازدارندگی مسکو ندارند.

اگر جنگ در تنگه تایوان رخ دهد، گفته می‌شود که بازدارندگی توسط آمریکا شکست خورده است.

برخی از سیاست‌گذاران آمریکایی بر این باورند که تهدید صرف اقدام نظامی برای بازدارندگی پکن کافی است، اما این احساسات نشان‌دهنده توازن قوا در چند دهه پیش است.

تهدید جنگ ممکن است هم برای چین و هم برای آمریکا کافی نباشد، زیرا چین در سواحل خود با سرزمین اصلی به‌عنوان یک منبع عظیم می‌جنگد، در حالی که آمریکا چندین هزار کیلومتر دورتر از خانه و وابسته به متحدان خواهد جنگید.