loader image

جستجو

America keeps the hope of the Palestinians alive

نیوزویک:
آمریکا امید فلسطینی‌ها را زنده نگه می‌دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشت خود ضمن اشاره به دستور مجمع سازمان ملل به شورای امنیت برای بازنگری عضویت کشور فلسطین در این سازمان، به بررسی این سوال پرداخت که آمریکا امید فلسطینی‌ها را زنده نگه می‌دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشت خود به‌قلم «دائود کوتاب» نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع از قطعنامه‌ای حمایت کرده است که حقوق هیئت فلسطینی در سازمان ملل را گسترش می‌دهد و به شورای امنیت دستور می‌دهد تا موضوع عضویت کامل کشور فلسطین را بازنگری کند.

دولت بایدن از بهانه‌هایی برای وتوی قطعنامه قبلی درباره فلسطین استفاده کرده و مدعی است که شرایط برای تشکیل کشور فلسطین فراهم نیست.

کاخ سفید همچنین مدعی است که تشکیل کشور فلسطین تنها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم امکان‌پذیر است که توسط «نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل اعلام شده است.

با این حال، دلیل واقعی در کنگره نهفته است که در سال 1990 قانونی را تصویب کرد که دولت را مجبور می‌کرد در صورت به رسمیت شناختن فلسطین ‌به‌عنوان یک کشور، کمک مالی به آژانس‌های سازمان ملل را متوقف کند.

بایدن که قول داده بود دفتر دیپلماتیک فلسطین در واشنگتن و کنسولگری آمریکا در قدس را بازگرداند، به دلیل قوانین موجود از به رسمیت شناختن فلسطین خودداری می‌کند.

بایدن بر اهمیت به رسمیت شناختن فلسطین و کمک به فلسطینیان برای فرار از وابستگی که به دلیل چندین دهه اشغال در آن بوده‌اند، تأکید کرده است.

برای تضمین کرامت فلسطین، کمک به دولت فلسطین برای جدا کردن وابستگی خود به اسرائیل و کار بر روی بلوک‌های سازنده یک کشور مستقل بسیار مهم است.

این امر شامل پایان دادن به وابستگی به انرژی و آب اسرائیل، اجازه دادن به فلسطینیان برای حفر چاه‌های خود و استفاده از پتانسیل چاه‌های گاز در نوار غزه است.

در آینده نزدیک، فلسطینی‌ها می‌توانند از کمک همسایگان عرب خود، اردن و مصر که قبلاً با اسرائیل پیمان صلح بسته‌اند، بهره‌مند شوند.

تا زمانی که بایدن نتواند موانع قانونی و خود کنگره برای به رسمیت شناختن رسمی را حل کند، دلیلی وجود ندارد که او و متحدان آمریکاییش بتوانند در زیرساخت‌های اساسی یک کشور فلسطینی مانند فرودگاه‌ها در کرانه باختری و بندرها در غزه سرمایه‌گذاری کنند.