loader image

جستجو

NATO's 100 billion euro aid plan for Ukraine

پولیتیکو:
طرح کمک 100 میلیارد یورویی ناتو برای اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «پولیتیکو» در مطلب خود با اشاره به طرح کمک 100 میلیارد یورویی ناتو برای اوکراین، نوشت: متحدان اروپای شرقی نسبت به این طرح محتاط‌تر شده‌اند و نمی‌دانند که این پول از کجا و چگونه تأمین می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه پولیتیکو در مطلب خود به‌قلم «استوارت لائو» نوشت: متحدان ناتو خواستار شفاف‌سازی در مورد طرح ینس استولتنبرگ برای تعهد 100 میلیارد یورویی برای حمایت از اوکراین هستند.

این بخشی از برنامه استولتنبرگ برای حمایت مالی از کی‌یف در صورت انتخاب مجدد وی است.

متحدان اروپای شرقی نسبت به این طرح محتاط‌تر شده‌اند و نمی‌دانند که این پول از کجا و چگونه تأمین می‌شود.

یک مقام اروپای شرقی که خواست نامش فاش نشود، به دلیل حساسیت موضوع گفت: «این طرح کمی گیج‌کننده است.»

آن‌ها افزودند که کشورها انتظار دارند استولتنبرگ در نشست پراگ وزرای خارجه ناتو در روزهای پنجشنبه و جمعه شفافیت بیشتری ارائه دهد.

باید دید آلمان و فرانسه، کشورهای اروپایی ناتو، از این طرح حمایت خواهند کرد یا خیر.

پاریس ترجیح می‌دهد هزینه‌های دفاعی خود را به جای ناتو در اتحادیه اروپا حفظ کند، در حالی که اولاف شولتس صدراعظم این کشور مایل نیست بیش از آنچه قبلاً تحت تعهدات [Zeitenwende] این کشور کنار گذاشته شده است، هزینه کند که ناشی از سخنرانی او پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال 2022 است.

یکی دیگر از مقامات، همچنین از یک کشور دوست اوکراین، گفت که اگر رقم 100 میلیارد یورو در نهایت بازنگری شود، «تعجب نخواهد کرد»، اما پیش‌بینی کرد که متحدان باید راه‌هایی برای نشان دادن حمایت واقعی از کی‌یف بیابند.

دو مقام دیگر که از این بحث مطلع بودند، تائید کردند که گفت‌وگوها به‌ویژه در مورد میزان پول و نحوه تخصیص آن ادامه دارد.

یک مقام هشدار داد که در حالی که وزرا و استولتنبرگ جزئیات را در نشست پراگ بررسی خواهند کرد، با توجه به ماهیت «غیررسمی» این نشست، هیچ تصمیم رسمی اتخاذ نخواهد شد.

رئیس ناتو نگران است که بودجه برای اوکراین در غیاب تعهد الزام‌آور پایان یابد.

طرح اولیه دبیرکل این بود که متحدان ناتو در طول پنج سال 100 میلیارد یورو متعهد شوند تا به آمریکا نشان دهد که اروپا سهم خود را در حمایت از کی‌یف پرداخت می‌کند.