loader image

جستجو

BRUSSELS, BELGIUM - JULY 12:  U.S. President Donald Trump arrives to speak to the media at a press conference on the second day of the 2018 NATO Summit on July 12, 2018 in Brussels, Belgium. Leaders from NATO member and partner states are meeting for a two-day summit, which is being overshadowed by strong demands by U.S. President Trump for most NATO member countries to spend more on defense.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)

سی‌بی‌اس نیوز:
انتخاب ترامپ منجر به فروپاشی ناتو می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» در گزارش تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که انتخاب ترامپ منجر به فروپاشی ناتو می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز در گزارش تازه خود به‌قلم «امت لیونز»عنوان کرد: متحدان ناتو در حال برنامه‌ریزی برافزایش هزینه‌های دفاعی پیش از اختلال احتمالی در دوره دوم ‌‌‌‌ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هستند.

«ینس استولتنبرگ» -دبیرکل ناتو، در حال آماده‌سازی یک برنامه مالی برای محافظت از مشارکت نظامی 75 ساله در برابر واقعیت‌های سیاسی در حال تغییر است. هدف این طرح ارائه قابلیت پیش‌بینی برای متحدان ناتو و اوکراین، رهایی از بار سازمانی آمریکا و حفظ نظارت کامل است. استولتنبرگ بسته 107 میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را پیشنهاد کرده است که به این ائتلاف گسترده‌ نقش مستقیم‌تری در تأمین مالی می‌دهد.

متحدان اروپایی قرار است یک صندوق کمک مشترک برای اوکراین ایجاد کنند و کمک‌های خود را در تلاش‌های جنگی کی‌یف افزایش دهند.

انتقاد ترامپ از ناکامی اعضای ناتو در اجرای تعهدات بودجه دفاعی متحدان آمریکا را شوکه کرد و کارزار ترامپ اعلام کرده است که درخواست از متحدان برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود سیاستی است که ترامپ در آینده به‌شدت آن را دنبال خواهد کرد.

«کرولاین لیویت» دبیر مطبوعاتی ملی ستاد انتخاباتی ترامپ، با بازگشت به کاخ سفید، هدفش بازگرداندن صلح و بازسازی قدرت و بازدارندگی آمریکا در صحنه جهانی است.

«اوآنا لونجسکو» روزنامه‌نگار رومانیایی گفت که استراتژی پیشنهادی استولتنبرگ به شکایت ترامپ مبنی بر اینکه متحدان ناتو به اندازه کافی برای تقسیم بار اقتصادی تلاش نمی‌کنند، رسیدگی می‌کند.

در عین حال، استولتنبرگ در تلاش است تا از اوکراین در برابر تأخیرهای شدید در کنگره که عمدتاً توسط جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا انجام می‌شود، محافظت کند که کمک‌ها و بودجه تسلیحاتی آمریکا را برای نیمه اول سال متوقف کرد.

لونجسکو به سی‌بی‌اس نیوز گفت که متحدان ناتو نیز هزینه‌های دفاعی فردی خود را افزایش می‌دهند، اگرچه او همچنین خاطرنشان کرد که رئسای جمهور آمریکا که به زمان آیزنهاور بازمی‌گردند از شرکای ناتو به خاطر عدم کمک کافی انتقاد کرده‌اند.

دستورالعمل‌های ناتو می‌گوید که کشورهای عضو باید حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی [GDP] خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص دهند تا همچنان از آمادگی نظامی ائتلاف اطمینان حاصل کنند.

با اعتراف خود ناتو، از نظر تولید ناخالص داخلی، ثروت اعضای آن «تقریباً برابر با آمریکا است»؛ اما بر اساس تارنمای ناتو، «متفقین ‌‌‌غیر‌آمریکایی روی هم کمتر از نیمی از هزینه‌های دفاعی آمریکا را خرج می‌کنند».

تا سال 2023، تنها 10 نفر از 30 متحد دیگر ناتو به تعهدات 2 درصدی به جز آمریکا عمل کرده بودند، اگرچه انتظار می‌رود دو سوم متحدان ناتو تا پایان سال به این هدف برسند.

لونجسکو پیش‌بینی کرد: «فکر می‌کنم تا زمانی که به نشست ناتو در واشنگتن در ماه جولای برسیم، ارقامی به‌روز خواهیم داشت و از نظر افزایش قابل‌توجه هزینه‌های دفاعی در موقعیت بهتری خواهیم بود».

ترامپ تمایل خود را برای تشویق روسیه به انجام هر کاری که می‌خواهند در قبال متحدان ناتو که سهم خود را در ائتلاف نظامی غربی پرداخت نمی‌کنند، ابراز کرد.

ترامپ پاسخ داد که در صورت عدم پرداخت، از آن‌ها محافظت نخواهد کرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق وی، از زمان ترک قدرت در ماه ژانویه سال 2021، گفت که ترامپ در پایان نشست سال 2018 به خروج آمریکا از ناتو نزدیک شده بود و یک دوره دیگر، ترامپ تهدیدی وجودی برای ائتلاف ترانس آتلانتیک است.

ترامپ همچنین از کشورهای ناتو به دلیل بدهی‌های مالی، به آن‌ها انتقاد کرد و خواستار انجام اقدامات لازم شد.

بولتون در کتاب خاطرات خود در سال 2020 با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» معتقد است که ترامپ در دوره دوم ‌‌‌‌ریاست‌جمهوری صدمات قابل‌توجهی به بار خواهد آورد که بالقوه جبران‌ناپذیر است.

او معتقد است که ترامپ قصد دارد در صورت انتخاب مجدد آمریکا را از اتحاد خارج کند که این تصمیم فاجعه باری برای آمریکا و دیگر کشورها خواهد بود.

«بن هاجز» فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا، معتقد است غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ بزرگ‌ترین خطر برای ناتو است.

او پیشنهاد می‌کند که برای حفظ روابط دیپلماتیک بی دردسر با هر دولت احتمالی، متحدان آمریکا باید به تعهدات خود احترام بگذارند و هزینه‌های دفاعی را افزایش دهند.

با این حال، هاجز با استناد به قانونی که او را از خروج از ناتو یا استفاده از بودجه اختصاص یافته بدون تائید قانون منع می‌کند، تردید دارد که ترامپ آمریکا را از ناتو خارج کند.

«فینلی گریمبل» تحلیل‌گر اطلاعاتی سابق وزارت دفاع انگلیس، استدلال می‌کند که ‌‌‌‌ریاست‌جمهوری دوم ترامپ می‌تواند منجر به فروپاشی ناتو شود، حتی اگر آمریکا از ناتو خارج نشود. گریمبل در یک بازی جنگی سناریویی را شبیه‌سازی کرد که در آن ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود.

تلاش‌هایی برای میانجی‌گری جهت توافق صلح بین اوکراین و روسیه انجام می‌دهد، اما مذاکرات شکست می‌خورد و ترامپ کمک‌های خارجی به اوکراین را قطع می‌کند.

در غیاب اکثریت کنگره، کاخ سفید، ترامپ مشارکت آمریکا در رزمایش‌های ناتو را کاهش می‌دهد و 50 درصد از حضور نظامی آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام کاسته می‌شود.