loader image

جستجو

From the approval of the Foreign Factors law to its cancellation by the President of Georgia

اوراسیانت:
از تصویب قانون «عوامل خارجی» تا لغو آن توسط رئیس‌جمهور گرجستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیانت» در مطلب تازه خود به بررسی و تحلیل تصویب قانون عوامل خارجی تا لغو آن توسط رئیس جمهور گرجستان، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیانت در مطلب تازه خود عنوان کرد: دولت حاکم تحت سلطه رویای گرجستان در بیشتر دوران قدرت خود در بیش از یک دهه، از نمایش‌های نظامی در جشن‌های روز استقلال خودداری کرده است.

اما در جشن امسال یک رژه نظامی بزرگ در روز 26 می برگزار شد که نشان‌دهنده انحراف از شیوه‌های گذشته بود.

مراسم روز استقلال، اختلافات سیاسی کشور را به‌طور کامل به نمایش گذاشت.

سخنرانی‌های دوجانبه نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور در صبح روز 26 می حاوی الفاظ وحشتناک و توهین‌های شخصی بود.

«سالومه زورابیشویلی» -رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا- ابتدا صحبت‌های خود را ارائه کردند و سیاست‌های دولت را که به گفته او گرجستان را از مسیر ادغام اروپایی منحرف می‌کند، مورد انتقاد قرار دادند.

در نهایت پارلمان در تاریخ 28 می تصویب نهایی قانون بحث‌برانگیز «عوامل خارجی» را اعلام کردند و وتوی ‌‌‌‌ریاست‌جمهوری را نادیده گرفته و با بیش از 76 رأی آن را لغو کردند.

مقامات اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده بودند که قانون «عوامل خارجی» روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را متوقف می‌کند، اما در نهایت به‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور و بسیاری از مردم و برخی از سیاست‌مدارها بازهم این قانون در نهایت تصویب شد.

زورابیشویلی در سخنرانی خود گفت: «مشارکت و نزدیکی با اروپا راه واقعی حفظ و تقویت استقلال و صلح گرجستان است، اما امروز این روسیه است که بر ما سایه افکنده است.

کسانی که این مسیر را خراب می‌کنند و به آینده صلح‌آمیز و امن کشورمان را از بین می‌برند، مسیر کشور را برای عضویت کامل در جهان آزاد و دموکراتیک از بین برده‌اند.»

سپس نوبت به نخست‌وزیر ایراکلی کوباخیدزه رسید. او در مورد تلاش و فداکاری گرجی‌ها صحبت کرد که به این کشور اجازه داده است تا حاکمیت خود را حفظ کند.

او در اواسط سخنرانی درباره دشمنان و تهدیدات موجود گرجستان صحبت کرد و سپس رئیس‌جمهور و گروه حامی‌اش را خائن خطاب کرد.

کوباخیدزه با اشاره نه‌چندان ظریف به تهاجم روسیه به اوکراین و اعتراضات گسترده در سراسر گرجستان گفت: «رویدادهای اخیر در تاریخ گرجستان و تحولات جاری در چشم‌انداز جهانی معاصر با وضوح قابل‌توجهی نشان داده است که حاکمیت در مخالفت با قانون «عوامل خارجی» است، قانونی که به‌عنوان محافظ امنیت یک ملت است.»

«ناتالی سابانادزه» -سفیر سابق گرجستان در اتحادیه اروپا- گفت که گنجاندن رژه نظامی در رویداد روز استقلال، احتمالاً برای ارسال سیگنالی در مورد اینکه چه کسی قدرت را در دست دارد استفاده شد.

طبق قانون، رئیس‌جمهور، فرمانده کل است، اما در عمل ارتش زیر نظر وزارت دفاع عمل می‌کند و این به‌معنای یک موقعیت دوگانه در زمان بحران داخلی است.

در نهایت بعد از تمام این جنجال‌ها، رئیس‌جمهور طرحی را برای متحد کردن احزاب اپوزیسیون از هم پاشیده در یک بلوک با پتانسیل شکست دادن حزب رویای گرجستان در انتخابات اکتبر پیشنهاد کرد.

این طرح که «منشور گرجستان» نامیده می‌شود، مستلزم اصلاحات گسترده دولتی، از جمله لغو قانون «عوامل خارجی»، اصلاح سیستم قضایی و تضمین برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است.

این طرح یک شورای موقت از احزاب مخالف فعلی برای نظارت بر اجرای این موارد ایجاد می‌کند و در نهایت، هدف آن پیگیری سریع عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و خروج کشور از بحران سیاسی کنونی است.

باید دید که آیا پیشنهاد زورابیشویلی به عناصر مخالف گرجستان کمک می‌کند تا گرد هم آیند یا خیر.

حتی قبل از اعلام رئیس‌جمهور، احزاب اپوزیسیون در مورد چگونگی متحدشدن اختلاف‌نظر داشتند و به رقابت برای قدرت ادامه دادند. تاکنون تعداد انگشت‌شماری از احزاب قول امضای قرارداد را داده‌اند.

سابانادزه، فرستاده سابق اتحادیه اروپا گفت: «در حال حاضر، طیف اپوزیسیون با احزاب سیاسی که تلاش می‌کنند هویت سیاسی خود را پیدا کنند و با منابع محدود رقابت کنند، پراکنده شده‌اند. با این حال، یک توافق گسترده تحت نظارت رئیس‌جمهور گزینه خوبی است.»

اعتراضات احتمالاً ادامه خواهد داشت در حالی که تمرکز احزاب و فعالان مخالف اکنون به پیروزی در انتخابات پارلمانی برای ماه اکتبر است.

بزرگ‌ترین خطر برای آن‌ها از دست دادن مشارکت مردم در روز انتخابات است.

سابانادزه پیش‌بینی کرده است که «حزب حاکم مطمئن است از این موج عبور می‌کند و با گذر زمان این اعتراضات فروکش می‌شود.»

پس از سخنرانی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، کاروانی از هلیکوپترها بر فراز مرکز شهر پرواز کردند. جت‌های جنگنده رنگ قرمز و سفید پرچم گرجستان را در آسمان نقاشی کردند و مردم اجرای رقص‎های محلی را تماشا می‌کردند.

در نزدیکی ساختمان مجلس، نمایشگاهی تلاش کرد تا نمایی روشن از حال و آینده گرجستان را به تصویر بکشد.

دستاوردهایی از به دست آوردن موقعیت عضویت در اتحادیه اروپا و نقش ویرانگر قانون «عوامل خارجی» در خراب‌کردن رویاهای مردم که در این جشن می‌توان حس و حال غم‌انگیز این نما را به‌شدت حس کرد.

در پایان این جشن تبلیغات‌های ناشیانه‌ای نیز در حمایت از این قانون از سمت مجلس صورت گرفته بود که با توجه به جریانات اعتراضات و حال و هوای چند روز گذشته گرجستان این موضوعات اصلاً به چشم نیامد و مورد استقبال قرار نگرفت.