loader image

جستجو

Baku condemned the European Union

کالیبر:
باکو اتحادیه اروپا را محکوم کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کالیبر» ضمن اشاره به محکومیت اتحادیه اروپا از سوی باکو، تاکید کرد:  اروپا و سایر قدرت‌های خارجی باید بپذیرند که آذربایجان مداخله در امور داخلی خود را برنمی‌تابد و مواضع خود را به‌عنوان یک کشور مستقل تأیید می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه کالیبر در متنی به‌قلم «متانت نصیبوا» نوشت: در ماه‌های اخیر آذربایجان شاهد افزایش نگران‌کننده تعداد روزنامه‌نگاران مستقل، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی به اتهامات سیاسی بوده است.

باکو اظهارات تحریک‌آمیزی که از سمت اتحادیه اروپا بیان شده است، به‌شدت محکوم کرده است.

اظهارات نماینده اتحادیه اروپا دور از واقعیت و پر از جعل واقعیت‌ها است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه درخواست‌های غیرموجه اتحادیه اروپا مبنی بر عفو برخی افراد و همچنین انجام تصمیمات اشتباهی در دادگاه، مستقیماً با رویه‌های قانونی آذربایجان مغایرت دارد.

ترجیحات سیاسی برخی از کشورها و سیاست‌مداران اروپایی تعهد واقعی اروپا به حاکمیت قانون این کشور را زیر سؤال می‌برد.

باکو بار دیگر به‌صراحت اعلام کرده است که آذربایجان نیازی به مشاوره یا دستورالعمل‌های خارجی ندارد و از برخی نهادهای اتحادیه اروپا می‌خواهد که بر نقض فاحش حقوق بشر در خود اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

مشروعیت موضع باکو با نمونه‌های متعدد نقض حقوق بشر در اروپای «دموکراتیک و آزاد» تأیید می‌شود.

یکی از نمونه‌های بارز فرانسه است. در سال 2018، کمیته حمایت از حقوق بشر سازمان ملل، فرانسه را به نقض حقوق بشر متهم کرد، به‌ویژه اشاره کرد که ممنوعیت حجاب بود که این خود نقض حقوق بشر و آزادی مذهب است.

این قانون که در تاریخ 11 اکتبر 2010 در فرانسه لازم‌الاجرا شد، پوشیدن لباس‌های پوشیده در اماکن عمومی را به دلایل امنیتی ممنوع می‌کرد.

علاوه بر این، یک تحقیق مستقل از دادگاه‌های اتحادیه اروپا، نشان داد که عدالت در کشورهای اروپایی اغلب بی‌اثر است که نشان‌دهنده مشکلات جدی حقوق بشر در خود اتحادیه اروپا است.

به‌رغم این مسائل، اروپا ترجیح می‌دهد در امور داخلی کشورهایی مانند آذربایجان و گرجستان مداخله کند.

در حالی که اتحادیه اروپا توانست از طریق یک شبکه کمک مالی بر وضعیت ارمنستان تأثیر بگذارد، در آذربایجان و گرجستان نتوانسته است این کار را انجام دهد.

تلاش غرب برای بی‌ثبات کردن این کشورها متوقف نشده است. اخیراً به دلیل تصویب قانون «عوامل خارجی» که شورای اروپا به‌شدت از آن انتقاد کرد، فشار بی‌سابقه‌ای بر گرجستان وارد شده است.

باکو در واکنش به تلاش‌های غرب برای ایجاد شبکه کمک‌های مالی در آذربایجان، از سال 2014 اقداماتی را برای جلوگیری از تأمین مالی غیرقانونی رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی مختلف اجرا کرده است.

امروز آذربایجان سد محکمی در برابر این تلاش‌ها است. از این رو اروپا و سایر قدرت‌های خارجی باید بپذیرند که آذربایجان مداخله در امور داخلی خود را برنمی‌تابد و مواضع خود را به‌عنوان یک کشور مستقل تأیید می‌کند.