loader image

جستجو

Gaza and the decline of American and Western hegemony

میدل ایست مانیتور:
غزه و افول هژمونی آمریکا و غرب

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در مقاله تازه خود به بررسی موضوع غزه و افول هژمونی آمریکا و غرب پرداخت و تاکید کرد: نمای ارزش‌های اخلاقی و آزادی که غرب از آن دفاع می‌کند، با یورش نسل‌کشی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به غزه اکنون تیر و کثیف می‌شود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست مانیتور در مقاله تازه خود به‌قلم «اسماعیل الخطیب» عنوان کرد: دولت‌های غربی نهادهای جهانی را با هدف مشترک حفظ ارزش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از خاکسترهای جنگ جهانی دوم بیرون آورد و تأسیس کردند.

این ارزش‌ها شامل مسئولیت‌پذیری برای همه دولت‌ها، آزادی بیان، حقوق بشر، دموکراسی و اتحادهای دوستانه بود.

سازمان ملل متحد، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، ناتو و دیوان بین‌المللی دادگستری [ICJ] همگی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم تأسیس شدند.

دادگاه کیفری بین‌المللی [ICC] چند سال بعد به‌دنبال آن تأسیس شد.

برای دهه‌ها، ملت‌ها و مردم به‌طور یکسان به این نهادهای بین‌المللی روی آورده‌اند تا از حقوق بشر حمایت کنند، کسانی را که از آن‌ها تجاوز می‌کنند، محاکمه کنند، به نیازمندان کمک کنند.

کشورهای در حال مبارزه را از نظر اقتصادی احیا کنند و دفاع جمعی را در برابر دولت‌های سرکش سازمان‌دهی کنند.

در حالی که مشروعیت این نهادهای بین‌المللی در هشت دهه گذشته بارها مورد تردید قرار گرفته است، این موضوع در هشت ماه گذشته بیش از هر زمان دیگری سرباز کرده است.

از آنجایی که اکثر این مؤسسات هیچ ابزاری برای اجرای تصمیمات خود ندارند؛ به‌عنوان ابزاری برای دولت‌های غربی بوده‌اند که بقیه جهان را در قبال استانداردهای خودشان پاسخگو می‌دانند و مورد انتقاد قرار می‌دهند.

«کریم خان» -دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی- در مصاحبه‌ای اشاره کرد که کشورهای غربی «دموکراتیک» نمی‌توانند توسط سیاستمدارانی که مرتکب جنایات جنگی می‌شوند رهبری شوند و این موضوع باعث می‌شود بررسی دقیق دیوان کیفری بین‌المللی لازم شود.

این امر زمانی آشکار شد که تعدادی از سیاستمداران آمریکایی تحت حمایت آیپک به‌دنبال دادستان دیوان بین‌المللی کیفری که خواستار صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیلی و حماس بودند، بیانیه‌هایی را منتشر کردند.

شکایت کلی این بود که «هیچ عقاب اخلاقی برای اسرائیل نسبت به حماس وجود ندارد».

البته دیوان بین‌المللی کیفری، افرادی را که متهم به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند تحت تعقیب قرار می‌دهد و اقدام خان به‌دنبال رسیدگی به گناه این افراد مورد انتقاد بوده است.

او به‌هیچ‌وجه به‌دنبال مقایسه‌ای نیست که سیاست‌مداران طرفدار اسرائیل ادعا می‌کنند.

بدیهی است که هدف آن‌ها از بیان چنین اظهاراتی منحرف کردن توجه از نسل‌کشی غزه با ایجاد خشم ساختگی در مورد مقایسه قانونی موجود بین این دو نهاد به‌جای خشم در مورد حمله نظامی وحشیانه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه بود.

این تنها سیاست‌مداران آمریکایی نبودند که توسط کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خریداری شده بودند تا چنین جنجالی را به راه اندازند.

بلکه حتی سفیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سازمان ملل متحد، منشور سازمان ملل را در نمایشی کودکانه از اعتقاد خود مبنی بر اینکه سازمان ملل قادر به حل مسائل نیست، پاره کرد.

علاوه بر این، آمریکا حتی دادگاه و مقامات آن را برکنار کرده است. البته احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای همه «دولت‌های طرف اختلاف» که در مورد آن‌ها اعمال می‌شود لازم‌الاجرا است و همه کشورهای عضو سازمان ملل متعهد به پذیرش تصمیمات دادگاه هستند.

در حالی که وزارت دفاع آمریکا از حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین استقبال کرد، اما دولت آمریکا لحن کاملاً متفاوتی را برای احکام دادگاه در مورد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در نظر گرفت.

با توجه به اینکه آمریکا و اسرائیل اساسنامه رم را که دادگاه بین‌المللی کیفری را ایجاد کرد، امضا نکرده‌اند، این دورویی بیشتر آشکار می‌شود.

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی که ممکن است اعتراف ضمنی به جرم جنایات جنگی باشد، از اقدام دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت انتقاد کرد و گفت: «اگر دیوان کیفری بین‌المللی اجازه تهدید رهبران اسرائیلی را داشته باشد، آمریکا نیز می‌تواند گزینه بعدی باشد».

آنچه در مقابل چشمان ما آشکار است، فروپاشی هژمونی آمریکا و غرب و نقش نابسامان غرب به‌عنوان داور حقیقت، آزادی و حقوق بشر در جهان است.

نمای ارزش‌های اخلاقی و آزادی که غرب از آن دفاع می‌کند، با یورش نسل‌کشی اسرائیل به غزه اکنون تیر و کثیف می‌شود.

نه‌تنها آمریکا و برخی از متحدان اصلی آن احکام و توصیه‌های نهادهای بین‌المللی را که به ایجاد آن‌ها کمک کرده‌اند رد کرده‌اند، بلکه در حال تبدیل‌شدن به رژیم‌های مستبدی هستند که واشنگتن، لندن، برلین و دیگران همیشه در انظار عمومی از آن انتقاد کرده‌اند.

اعتراضات گسترده دانشگاهی در آمریکا به‌دلیل حمایت بی‌چون‌وچرای واشنگتن از اسرائیل به راه افتاده است. دانشجویان و اعضای هیئت علمی خواستار واگذاری سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان اسلحه و شرکت‌های اسرائیلی شده‌اند.

مدیران دانشگاه اعتراضات دانشجویی را نادیده گرفته یا محکوم کرده‌اند و اکثر اردوگاه‌ها به‌زور توسط پلیس تخریب شده‌اند.

دولت بایدن معترضان را به دلیل استفاده از حق دموکراتیک خود برای دفاع از نقض حقوق بشر توسط اسرائیل و دولت آمریکا محکوم کرده است. بیش از 3 هزار دانشجو در 57 دانشگاه در سراسر آمریکا دستگیر شده‌اند و آن‌ها را تعلیق کرده‌اند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از سازمان ملل، ناتو و سایر نهادهای دیگر برای جلوگیری از اجرای عدالت برای فلسطینیان استفاده کرده است.

دادگاه کیفری بین‌المللی اکنون این فرصت را دارد که این بن‌بست صهیونیستی را بشکند و آزادی فلسطین را ایجاب کند.

تغییرات عمده جامعه بین‌المللی برای آزادی فلسطین و صلح در جنوب جهانی ضروری است. آرمان عادلانه فلسطینی‌ها با مقاومت، عدالت و حقوق بشر باید هدایت شود.