loader image

جستجو

Effects of warming on arctic ocean sonar properties

مریتایم اگزکتیو:
اثرات گرمایش بر خواص ردیاب صوتی اقیانوس منجمد شمالی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مریتایم اگزکتیو» در گزارش تازه خود از اثرات گرمایش بر خواص ردیاب صوتی اقیانوس منجمد شمالی، خبرداد و اعلام کرد:‌ درک دقیق انتشار صدا برای جنگ زیردریایی ضروری است و این کاربرد نظامی اولیه برای اقیانوس‌شناسی فیزیکی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «جوبارنز» گزارش تازه خود را در وبگاه مریتایم اگزکتیو منتشر کرد که در آن آمده است: به لطف تغییرات آب‌و‌هوایی، اقیانوس منجمد شمالی به‌طور پیوسته در حال تبدیل شدن به یک جبهه ژئوپلیتیک و نظامی است.

این تغییر برای تکامل اتحادهای دفاعی مانند ناتو، با تغییر منافع استراتژیک کشورهای عضو در شمال بالا، بنیادی است.

در پاسخ، ناتو اکتشافات تحقیقاتی خود را در اقیانوس منجمد شمالی افزایش داده است تا به ایجاد یک انطباق دفاعی مناسب با چشم‌انداز در حال تحول منطقه کمک کند.

هفته گذشته دانشمندان و مهندسان مرکز تحقیقات و آزمایش‌های دریایی سازمان علم و فناوری ناتو [CMRE] وارد بندر ترومسو نروژ شدند تا دو تکرار جدید از مأموریت‌های تحقیقاتی ترکیبی را آغاز کنند که تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی در قطب شمال را ارزیابی می‌کند.

در اولین مأموریت تحقیقاتی، تصویر محیطی شناخته‌شده شمال اروپا [NREP24]، دانشمندان بر تغییرات در انتشار صدا در دریای بارنتس مرکزی تمرکز خواهند کرد.

درک دقیق انتشار صدا برای جنگ زیردریایی ضروری است و این کاربرد نظامی اولیه برای اقیانوس‌شناسی فیزیکی است.

مأموریت دیگر، رصدخانه آب‌وهوای قطب شمال [ACO24]، داده‌های مربوط به شرایط محیطی طولانی‌‌‌‌‌مدت در همان منطقه، از جمله زیست‌شناسی دریایی و حرکت آب را جمع‌آوری خواهد کرد. این مأموریت‌ها بین روزهای 8 ژوئن تا 12 جولای انجام می‌شود.

محققان کشتی تحقیقاتی ناتو [NRV Alliance] چگونگی تأثیر تغییر قطب شمال بر عملکرد سونارها در منطقه را ترسیم خواهند کرد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده به تطبیق فناوری برای زیردریایی‌ها، پهپادهای زیردریایی و سایر سکوهایی که در شرایط اقیانوس منجمد شمالی در حال تغییر سریع عمل می‌کنند، کمک می‌کند.

در واقع، تغییرات آب‌و‌هوایی در قطب شمال می‌تواند به‌طور بالقوه بر انعطاف‌پذیری تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های حیاتی تأثیر بگذارد و شرایط سخت‌تری را برای عملیات ناتو در منطقه ایجاد کند.

منطقه تحقیقاتی برای اولین بار جبهه قطبی دریای بارنتس خواهد بود، منطقه‌ای که توده‌های آب اقیانوس اطلس و قطب شمال به هم می‌رسند، اما با هم مخلوط نمی‌شوند.

این جبهه قطبی نسبت به تغییرات محیطی که در قطب شمال اتفاق می‌افتد، بسیار حساس است، اما میزان کامل برخورد هنوز مشخص نیست.

در سال 2017، ناتو یک پروژه تحقیقاتی چند ساله اقیانوس‌شناسی را برای ارزیابی تغییرات در بخش‌های مختلف اقیانوس منجمد شمالی راه‌اندازی کرد.

[NREP 24] امسال آخرین تکرار پروژه چند ساله است. بودجه آن توسط فرماندهی متفقین ناتو با مشارکت نهادهای شریک از فرانسه، نروژ، هلند، انگلیس و آمریکا تأمین می‌شود.

[ACO 24] دومین تکرار مطالعه‌ای است که سال گذشته در پاسخ به مفهوم سیاست استراتژیک ناتو در سال 2022 راه‌اندازی شد که تغییرات آب‌و‌هوایی را ‌‌‌‌‌به‌عنوان یک «بحران و یک تهدید بزرگ» در مناطقی مانند قطب شمال شناسایی می‌کند.