loader image

جستجو

NATO Defense Ministers approve Ukraine's military aid plan

یاهو نیوز:
تایید طرح کمک نظامی اوکراین توسط وزرای دفاع ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «یاهو نیوز» در گزارش تازه خود از تایید طرح کمک نظامی اوکراین توسط وزرای دفاع ناتو خبر داد و اعلام کرد: کشورهای ناتو از طریق یک گروه غیررسمی تحت رهبری آمریکا به نام گروه تماس دفاعی اوکراین، حمایت از اوکراین را هماهنگ می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه یاهو نیوزدر گزارش تازه خود خبر داد: وزرای دفاع ناتو روز جمعه طرحی را برای این ائتلاف برای هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین تایید کردند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل این ائتلاف روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما بر روی طرحی به توافق رسیدیم که تعیین می‌کند ناتو چگونه هماهنگی کمک‌های امنیتی و آموزش را رهبری می‌کند».

کشورهای ناتو از طریق یک گروه غیررسمی تحت رهبری آمریکا به نام گروه تماس دفاعی اوکراین، حمایت از اوکراین را هماهنگ می‌کنند.

طرح جدید این مسئولیت را به یک مأموریت رسمی تحت این ائتلاف به نام آموزش و کمک امنیتی ناتو برای اوکراین [NSATU] منتقل می‌کند.

آموزش و کمک امنیتی ناتو برای اوکراین برای اولین بار شاهد هماهنگی رسمی ناتو برای کمک‌های نظامی به اوکراین خواهد بود.

منابع ائتلاف به خبرگزاری آلمان گفتند که این طرح روز پنجشنبه در سطح پایین‌تری تصویب شد و سپس روز جمعه مورد تایید وزرای دفاع قرار گرفت.

استولتنبرگ گفت که مقر آموزش و کمک امنیتی ناتو برای اوکراین در ویسبادن آلمان مستقر است و ‌به‌طور رسمی در نشست سران ناتو در واشنگتن در ماه جولای راه‌اندازی خواهد شد.

آموزش و کمک امنیتی ناتو برای اوکراین «متشکل از یک فرماندهی ناتو خواهد بود که در تأسیسات آمریکا در ویسبادن و در گره‌های لجستیکی در بخش شرقی ائتلاف، تحت یک گزارش عمومی سه ستاره به فرمانده عالی متفقین اروپا، قرار دارد.»

استولتنبرگ گفت: «انتظار می‌رود این تلاش نزدیک به 700 پرسنل از ناتو و کشورهای شریک را درگیر کند».

ناتو بر آموزش نیروهای مسلح اوکراین در مراکز آموزشی در کشورهای متفقین نظارت خواهد کرد، از اوکراین از طریق برنامه‌ریزی و هماهنگی کمک‌های مالی حمایت، انتقال و تعمیر تجهیزات را مدیریت می‌کند، از توسعه بلندمدت نیروهای مسلح اوکراین حمایت می‌کند.

استولتنبرگ گفت، وزیران همچنین در مورد نیاز به تقویت بازدارندگی نظامی و تقویت صنایع دفاعی خود با ارائه «تقاضای پایدار» بحث کردند.

ناتو یک هدف طولانی‌مدت برای کشورهای عضو دارد که 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کنند، اگرچه تا زمان تهاجم همه‌‌‌جانبه روسیه به اوکراین در سال 2022، تنها چند کشور به این هدف دست یافتند و بسیاری از آن‌ها هنوز این هدف را انجام نمی‌دهند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما هنوز به همه متحدان نیاز داریم تا به تعهد مشترک ما برای صرف حداقل 2 درصد تولید ناخالص داخلی برای دفاع عمل کنند».

آستین خاطرنشان کرد که 18 کشور ناتو در حال رسیدن به هدف هستند و این رقم در نشست واشنگتن در ماه جولای به روز خواهد شد.

وی افزود که اگرچه مجموع هزینه‌های نظامی اعضای اروپایی ناتو در حال حاضر به 2 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی آن‌ها می‌رسد، این جایگزینی برای هر متحدی که به تعهد خود عمل می‌کند ضروری نیست.

بیل بلر، وزیر دفاع کانادا پس از نشست روز جمعه به خبرنگاران گفت که آخرین به‌روزرسانی سیاست دفاعی کانادا هزینه‌های دفاعی را تا سال 2029-2030 به 1.75 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌دهد، اما دولت در تلاش است تا این میزان را تا پایان دهه به 2 درصد افزایش دهد.

او گفت: «چیزهای دیگری هنوز ‌به‌طور کامل در بودجه ما تأمین نشده است، اما ما ناگزیر باید آن‌ها را انجام دهیم: قابلیت‌های جدیدی که باید آن‌ها را جایگزین کنیم، ولی ما فرآیندها را آغاز کرده‌ایم. صادقانه بگویم، من و تیمم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.» گفت.

بلر گفت: «این هزینه‌ها ناگزیر باید ما را قبل از پایان این دهه به تعهدات ناتو مبنی بر صرف 2 درصد برای دفاع برساند.»

هانو پوکور، وزیر دفاع استونی، در هنگام ورود به جلسه روز جمعه گفت که 2 درصد کافی نیست.

وی گفت: «این مقدار کافی و راضی کنده نیست و باید بیشتر تلاش کنیم.»

او گفت که استونی پیشنهاد می‌کند که بیش از 2.5 درصد باید هدف باشد، در حالی که خود کشور بالتیک 3.4 درصد در سال جاری و بیش از 3 درصد در سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کند.

هنگامی که ما نگاه می‌کنیم که روسیه در حال حاضر چقدر برای دفاع در سال جاری سرمایه‌گذاری کرده است یعنی نزدیک به 9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود، آنگاه همه می‌فهمیم که وقتی 2 درصد خود را در ناتو یا 3-3.5 درصد در کشورهای بالتیک و لهستان مقایسه می‌کنیم، پس یعنی هنوز ما نیاز به سرمایه‌‌گذاری بیشتری داریم.

نشست روز جمعه آخرین نشست وزرای ناتو قبل از نشست سران رهبران است که قرار است در ماه جولای در واشنگتن برگزار شود.