loader image

جستجو

Mark Rutte's move to become NATO Secretary General

گاردین:
حرکت «مارک روته» به سمت دبیر کلی ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در گزارش خود با اشاره به حرکت نخست وزیر مستعفی هلند به سمت دبیر کل ناتو، نوشت: دبیران کل ناتو با اجماع از بین 32 عضو این اتحاد انتخاب می‌شوند و با اعلام مجارستان و اسلواکی برای روته، این مسئله تنها رومانی را به‌عنوان باقیمانده نهایی باقی می‌گذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در گزارش خود به‌قلم «دن صباغ» نوشت:‌انتظار می‌رود «مارک روته» -نخست‌وزیر مستعفی هلند- پس از پیروزی بر نخست‌وزیر مجارستان با وعده عدم استقرار نیروهای بوداپست یا خرج کردن پول خود برای حمایت از اوکراین، رئیس بعدی ناتو شود.

ویکتور اوربان، رهبر ناتو که نزدیک‌ترین فرد به روسیه است، اعلام کرد که پس از گفت‌وگو با روته مخالفت‌های خود را کنار گذاشته است و همین امر باعث شد «ینس استولتنبرگ» دبیرکل کنونی، اعلام کند که روند انتخاب «خیلی زود» به پایان خواهد رسید.

بعدازظهر سه‌شنبه، اوربان در «ایکس» نوشت که «مجارستان آماده است از پیشنهاد روته برای دبیر کلی ناتو حمایت کند» و نامه اطمینان بخشی را منتشر کرد که اوایل آن روز از این سیاست‌مدار هلندی دریافت کرده بود.

روته در این نامه خطاب به اوربان نوشت: من از نتیجه مذاکرات بین ینس استولتنبرگ [دبیرکل فعلی] و شما در مورد حمایت ناتو از اوکراین مطلع هستم.

درک من این است که شما تأکید کردید که هیچ پرسنل مجارستانی در این فعالیت‌ها شرکت نخواهد کرد و هیچ بودجه مجارستانی برای حمایت از آن‌ها استفاده نخواهد شد.

رهبر 57 ساله هلند افزود که به تعهدی که به مجارستان داده شده، احترام خواهد گذاشت و نوشت: «در مقام احتمالی آتی به‌عنوان دبیرکل ناتو، کاملاً از این نتیجه مذاکرات حمایت خواهم کرد» و افزود: «من مشتاقانه منتظر تعامل آینده خود هستم، هر چه که باشد.»

اسلواکی، یکی دیگر از اعضای ناتو که دولت آن را دلسوز روسیه می‌دانند، روز سه‌شنبه گفت که مایل است از روته حمایت کند.

«پیتر پلگرینی» رئیس‌جمهور این کشور در یک نشست خبری گفت: «جمهوری اسلواکی می‌تواند تصور کند که از مارک روته، به‌عنوان رئیس ائتلاف حمایت کند.»

دبیران کل ناتو با اجماع از بین 32 عضو این اتحاد انتخاب می‌شوند و با اعلام مجارستان و اسلواکی برای روته، این مسئله تنها رومانی را به‌عنوان باقیمانده نهایی باقی می‌گذارد.

«کلاوس یوهانیس» -رئیس‌جمهور این کشور،- یک نامزد رقیب بود، اما هیچ حمایتی کسب نکرده است و انتظار می‌رود اعضای ائتلاف به‌زودی کناره‌گیری کنند.

استولتنبرگ که معمولاً هرگز درباره روند جانشینی اظهارنظر نمی‌کند، گفت که تلاش برای جایگزینی او در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دی سی به پایان رسیده است.

با اعلام امروز اوربان، من فکر می‌کنم بدیهی است که ما به یک نتیجه در ائتلاف برای انتخاب دبیرکل بعدی متحدان بسیار نزدیک هستیم. مارک روته یک نامزد بسیار قوی است. او تجربه زیادی به‌عنوان نخست‌وزیر دارد. او دوست و همکاری صمیمی است.

بلینکن گفت: «من قویاً معتقدم که به‌زودی اتحاد در مورد جانشین من تصمیم خواهد گرفت و این برای همه ما، برای ناتو و همچنین برای من خوب خواهد بود.»

«استولتنبرگ» -نخست‌وزیر سابق نروژ- در سال 2014 دبیرکل ناتو شد و پس از ناتوانی ناتو در یافتن جانشین، دوره ریاست او بارها تمدید شد؛

اما امسال، پس از اینکه استولتنبرگ تأکید کرد که دیگر نمی‌تواند در این تیم بماند، روته جلو آمد و به‌سرعت حمایت آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه را به دست آورد.

روته، یک سیاست‌مدار راست‌گرای میانه، به مدت 14 سال نخست‌وزیر هلند بوده است، اما گفت که یک سال پیش از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و انتظار می‌رود مدت کوتاهی پس از مذاکرات طولانی ائتلاف برای تشکیل دولت جدید هلند، جانشین وی شود.

روته که به دلیل قدرت بقای خود به «مارک تفلون» معروف است، در زمان نخست‌وزیری نیز به تدریس مطالعات اجتماعی یک روز در هفته در مدارس لاهه ادامه داد.

ماه آینده، ناتو نشست سالانه خود را در ماه آینده در واشنگتن دی سی برگزار خواهد کرد، در زمانی که اوکراین به‌دنبال کمک بیشتر در مواجهه با حملات مجدد روسیه است. انتظار می‌رود روته پس از این اجلاس به‌عنوان رئیس ائتلاف که در مورد چگونگی تضمین حمایت نظامی بلندمدت از اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهد کرد، مسئولیت را بر عهده بگیرد.

روته علاوه بر یافتن راه‌هایی برای کمک به اوکراین، بدون اینکه این کشور به عضویت کامل خود درآید، ممکن است مجبور شود با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه جو بایدن برای ریاست‌جمهوری آمریکا مقابله کند.

ترامپ بارها نسبت به ارزش ائتلاف ابراز تردید کرده و حتی در بحبوحه شکایات در مورد میزان هزینه‌های دفاعی دیگر اعضا، تلاش برای خروج از آن را مطرح کرده است.

اوایل این هفته، استولتنبرگ گفت که «بیش از 20 متحد حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع خواهند کرد»، یعنی هدف ناتو که در ابتدا در سال 2014 تعیین شد.

در مقایسه با 11 کشور در 12 ماه پیش. ترامپ اوایل سال جاری تهدید کرد که از هیچ یک از اعضای ناتو که «بزهکار» بوده و تا این حد هزینه نکند، دفاع نخواهد کرد.