loader image

جستجو

The overthrow of the world order under the leadership of the United States

نیوزویک:
سرنگونی نظم جهانی تحت رهبری آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مقاله تازه خود به بررسی سرنگونی نظم جهانی تحت رهبری آمریکا پرداخت و عنوان کرد: غرب یک پیام کلیدی را که بر برهم زدن توازن قدرت پس از جنگ سرد متمرکز بود، از دست داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در مقاله تازه خود به‌قلم «تام اوکانر» نوشت: «آناتولی آنتونوف» -دیپلمات ارشد روسیه- در آمریکا، طرح کرملین برای تغییر شکل نظم جهانی به‌منظور تضعیف نفوذ بین‌المللی واشنگتن را فاش کرد.

این در حالی است که دولت جو بایدن، به‌دنبال منزوی ساختن مسکو در ادامه جنگ در کشور همسایه اوکراین است.

پوتین در سخنرانی هفته گذشته راهی برای پایان دادن به جنگ را توضیح داد که توسط کی‌یف و حامیان بین‌المللی آن رد شد.

با این حال، آنتونوف استدلال کرد که غرب یک پیام کلیدی را که بر برهم زدن توازن قدرت پس از جنگ سرد متمرکز بود، از دست داد.

او استدلال کرد که ایده‌ها و پیشنهادات غرب مخالفت با غرب و «پروژه اوکراینی» آن و تلاش‌های مسکو برای تعمیق همکاری با جنوب جهانی را توضیح می‌دهد.

آنتونوف همچنین تأکید کرد که بحران فزاینده یورو آتلانتیکیسم برای سرمایه‌هایی که در تلاش برای خلاصی از دیکتاتوری تک‌قطبی هستند، مدت‌ها آشکار بوده است.

نارضایتی‌های دیرینه پوتین از ساختار امنیتی حوزه نفوذ پس از شوروی، نشانه لفاظی‌های رهبر روسیه از زمان به دست گرفتن قدرت در حدود ربع قرن پیش بوده است.

محور اصلی این موضع، مخالفت مداوم با گسترش ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا در مناطقی است که زمانی تحت سلطه پیمان ورشو رقیب اتحاد جماهیر شوروی بود.

درگیری در اوکراین در سال 2014 پس از قیام طرفدار غرب و سرنگونی دولت در کی‌یف آغاز شد.

سپس روسیه شبه‌جزیره کریمه را تصرف، آن را ضمیمه و در شرق منطقه دونباسس شورش آغاز کرد.

در سال 2021، روسیه نیروهای خود را در امتداد مرزهای اوکراین جمع‌آوری کرد و مذاکراتی را با آمریکا و ناتو برای کاهش حضور ناتو در شرق اروپا آغاز کرد.

پوتین در ماه فوریه سال 2022 «عملیات نظامی ویژه» را اعلام و یک جنگ تمام‌عیار را علیه اوکراین آغاز کرد. با وجود پیشرفت‌های جدید نیروهای روسی، درگیری تا حد زیادی به بن‌بست رسیده است.

پیشنهاد پوتین برای پایان دادن به جنگ خواستار خروج نیروهای اوکراینی از پنج منطقه الحاق‌‌‌‌شده به روسیه، اتخاذ مواضع بی‌طرفانه، غیر‌متعهد و عاری از هسته‌ای کی‌یف و لغو تحریم‌های غرب بود.

با این حال، آمریکا و سایر حامیان اوکراین به‌دنبال افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف برای حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور در برابر یک جنگ تجاوزکارانه غیرقابل‌توجیه هستند.

واکنش واشنگتن آشکار است، زیرا سیاست‌مداران محلی بر جنگ برای تحمیل شکست استراتژیک به روسیه تمرکز می‌کنند.

پوتین برای تقویت روابط آسیایی روسیه از کره شمالی و ویتنام بازدید کرده است، اما آنتونوف این سفرها را به‌عنوان نشانه‌هایی از برنامه‌های امپراتوری مسکو یا تائید ضعف و وابستگی به «دولت‌های سرکش» رد می‌کند.

او همچنین برای تقویت روابط با شی جین پینگ که با او یک مشارکت استراتژیک ایجاد کرده و دو سازمان بین‌المللی، بریکس و سازمان همکاری شانگهای را گسترش داده است، از چین دیدن کرد.

آنتونوف معتقد است که روسیه حق اظهارنظر و حمایت از منافع ملی را ندارد، به‌ویژه در رابطه با بحران اوکراین یا برقراری روابط دوجانبه سودمند با پایتخت‌های دوست.

او فرصتی را برای بازگرداندن فشار روسیه برای اصلاح محیط امنیتی منطقه، جلب حمایت بین‌المللی بیشتر از سوی دیگر کشورهایی می‌بیند که خواسته‌هایشان برای جهانی چندقطبی‌تر توسط آمریکا و متحدانش رد شده است.

آنتونوف استدلال می‌کند که منافع روسیه و سایر کشورها به دلیل تسلط آمریکا و ماهواره‌های آن آشکارا نادیده گرفته شده است.

تظاهر و توسعه‌طلبی او بر اساس نیروی نظامی، تحریم‌های اقتصادی و فشار سیاسی، اوضاع را در اوراسیا و جهان به‌طور کلی بی‌ثبات می‌کند و مناقشات و تضادها را بین کشورهای قفقاز جنوبی، ‌‌‌آسیای میانه، غرب‌آسیا و آسیا و اقیانوسیه تشدید می‌کند.

طرح کرملین برای کاهش نفوذ غرب شامل حذف خلأ نظارتی و نهادی در امنیت اوراسیا، به رسمیت شناختن جنبش چندقطبی جهان و ایجاد یک سیستم آینده بر اساس اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.

هدف تشکیل یک ائتلاف جدید علیه هیچ ملت یا اتحادی نیست، بلکه جلوگیری از پراکندگی و تشکیل اتحادهای مخالف است.

دولت بایدن نسبت به گفت‌وگوهای صلح و همکاری کرملین ابراز تردید کرده و اعلام کرده است که روسیه هیچ علاقه‌ای به شرکت در مذاکرات حسن نیت نشان نداده است و بهای صلح این است که به روسیه اجازه می‌دهد حتی بیشتر سرزمین اوکراین را اشغال کند.

دولت بایدن از خواسته‌های اوکراین برای پایان دادن به درگیری، از جمله خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین حمایت می‌کند

وزارت امور خارجه روسیه همچنین روز دوشنبه پس از حمله‌ای که گفته می‌شود با استفاده از مهمات سامانه موشکی تاکتیکی ارتش تولید آمریکا انجام شده است و گزارش شده که منجر به تلفات غیرنظامیان در کریمه تحت کنترل روسیه شد، «عواقب» را تهدید کرد.

در پاسخ، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که آمریکا از «هرگونه تلفات غیرنظامی در این جنگ» ابراز تأسف کرد، اما چنین عملیاتی مجاز است زیرا ما به اوکراین سلاح می‌دهیم تا بتواند از قلمرو مستقل خود در برابر تجاوزات مسلحانه دفاع کند که شامل موارد زیر می‌شود. کریمه که البته بخشی از اوکراین است.