loader image

جستجو

Early signs of the decline of American global power

اف‌پی‌آی اف:
نشانه‌های اولیه افول قدرت جهانی آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اف ­پی ­آی­‌ اف» در مقاله‌ای با اشاره به نشانه‌های اولیه افول قدرت جهانی آمریکا، عنوان کرد: بایدن نتوانست بر جنوب جهانی پیروز شود یا از آن در تحریم نفت و گاز طبیعی روسیه حمایت کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اف‌پی‌آی اف در مقاله‌ای به‌قلم «مایکل کلر» نوشت: بایدن، آمریکا را به‌عنوان رهبر ائتلافی از کشورهای دموکراتیک که از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در برابر قدرت‌های خودرأی مانند چین، روسیه و کره شمالی دفاع می‌کنند، تبلیغ می‌کند.

بایدن بر تأسیس ناتو، بزرگ‌ترین اتحاد نظامی در تاریخ و تلاش برای الحاق «جنوب جهانی» به چنین ائتلافی تأکید کرده است.

با این ‌حال، آمریکا بیش از هر زمان دیگری از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 در سطح بین‌المللی منزوی شده است.

انزوای واشنگتن در امور بین‌الملل را می‌توان در موضع‌گیری آن در قبال جنگ‌های اوکراین و غزه مشاهده کرد.

بایدن نتوانست بر جنوب جهانی پیروز شود یا از آن در تحریم نفت و گاز طبیعی روسیه حمایت کند.

در سال 2023، بایدن با جلب حمایت جهانی برای اسرائیل در تلاش بود که حماس را نابود کند. با این حال، پس از آغاز حمله اسرائیل به غزه و کشتار غیرنظامیان فلسطینی، این حمایت غیرقابل دفاع شد.

بسیاری از رهبران غیر‌اروپایی در مورد اقدامات مرتبط با غزه در سازمان ملل علیه آمریکا رأی دادند یا در دادگاه جهانی به دلیل نقض محسوس کنوانسیون نسل‌کشی 1948 علیه اسرائیل شکایت کردند.

کاخ سفید به‌طور خستگی‌ناپذیری برای تقویت اتحادهای موجود خود و ایجاد اتحادهای جدید تلاش کرده است.

آمریکا به‌عنوان یک قدرت جهانی، تعداد اندکی متحد نزدیک و قابل اعتماد دارد که اکثر آن‌ها اعضای ناتو و کشورهایی هستند که برای حفاظت هسته‌ای به آمریکا متکی هستند.

پنج چشم (FVEY) یک گروه نخبه متشکل از پنج کشور انگلیسی‌زبان؛ استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و آمریکا است که توافق کرده‌اند در امور اطلاعاتی همکاری کنند و اطلاعات فوق‌سری را به اشتراک بگذارند.

این گروه در ابتدا بخشی از توافقنامه دوجانبه UKUSA، یک معاهده برای همکاری مخفیانه در اطلاعات بود. فعالیت‌های پنج چشم به‌صورت مخفیانه انجام می‌شود و وجود آن‌ها تا سال 2010 فاش نشده بود.

منشأ پنج چشم را می‌توان به جنگ جهانی دوم ردیابی کرد، زمانی که هکرهای آمریکایی و بریتانیایی مخفیانه در پارک بلچلی گرد هم آمدند تا اطلاعات به دست آمده را به اشتراک بگذارند. این رابطه محرمانه در توافقنامه اطلاعاتی ارتباطی بریتانیا و آمریکا در سال 1943 و توافقنامه UKUSA در سال 1946 رسمیت یافت.

در سال 1955، قرارداد اشتراک اطلاعات به استرالیا، کانادا و نیوزیلند گسترش یافت و برچسب «پنج چشم» نیز به آن اضافه شد و به تمام اسنادی که آن‌ها به اشتراک گذاشته بودند چسبانده شده بود.

شبکه اطلاعاتی پنج چشم حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به فعالیت خود ادامه داد و از گروه‌های اسلامی مبارز و رهبران دولتی در غرب‌آسیا جاسوسی کرد و همچنین فعالیت‌های تجاری، دیپلماتیک و نظامی چین در آسیا و جاهای دیگر را شنود کرد.

آمریکا، بریتانیا و استرالیا به‌طور مشترک یک مرکز جمع‌آوری اطلاعات بحث‌برانگیز و بسیار محرمانه در پاین­گپ، استرالیا، به نام تأسیسات دفاع مشترک (JDFPG) دارند.

تمرکز دولت بایدن بر کشورهای انگلیسی‌زبان در پیشبرد اهداف استراتژیک خود به‌ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه مشهود بوده است.

هدف اصلی کاخ سفید در آسیا ایجاد شبکه‌ای از کشورهای دوستدار آمریکا است که متعهد به مهار ظهور چین هستند.

این شامل شبکه‌ای از ائتلاف‌های قوی و تقویت‌کننده متقابل با متحدان و شرکای آمریکایی در منطقه، از جمله استرالیا، ژاپن، نیوزلند، فیلیپین و کره‌جنوبی و همچنین احزاب دوست اروپایی مانند بریتانیای کبیر و فرانسه است.

AUKUS، یک توافقنامه مشارکت استراتژیک بین استرالیا، بریتانیا و آمریکا، شامل دو «خط مهم» همکاری است: فناوری زیردریایی و هوش مصنوعی و سلاح‌های خودمختار که از فناوری‌های پیشرفته سود می‌گیرند. هر دو زمینه شامل تبادل سطح بالای داده‌های طبقه‌بندی‌شده و همکاری‌های نظامی و فناوری است.

خط اول AUKUS شامل این موضوع است که استرالیا ناوگان شش زیردریایی دیزلی خود را به‌تدریج بازنشسته کند و سه تا پنج زیردریایی هسته‌ای کلاس لس‌آنجلس (SSN) درجه یک ساخت آمریکا را خریداری کند.

آمریکا و استرالیا در حال انجام طرح‌هایی برای ساخت SSN ‌ هستند و افسران نیروی دریایی استرالیا را ملزم به مطالعه پیشرانه هسته‌ای در آمریکا می‌کنند. زیردریایی‌های آمریکایی همراه استرالیایی‌ها برای کمک به کسب تجربه با چنین سیستم‌هایی وارد عرصه شدند.

خط دوم AUKUS خواستار همکاری علمی و فنی آمریکا، بریتانیا و استرالیا در زمینه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، روباتیک و هایپرسونیک است که هدف آن افزایش قابلیت‌های نظامی آینده است.

دولت بایدن تقویت روابط با کشورهای انگلیسی‌زبان را بر بهبود روابط جهانی در اولویت قرار داده است.

آن‌ها قصد دارند تحویل تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند، بار بدهی کشورهای درحال‌توسعه را کاهش دهند و امنیت غذا و آب را در جنوب جهانی ارتقا دهند.

بسیاری از کشورهای مناطق آفریقا، غرب­آسیا و آسیای جنوب شرقی، زمانی تحت سلطه استعمار بریتانیا بودند.

هرگونه احیای بالقوه نواستعماری واشنگتن-لندن، احتمالاً این کشورها را خشمگین می‌کند. تبلیغات چین، ایران و روسیه در مورد پیوند امپریالیستی درحال‌توسعه آنگلوساکسون می‌تواند به نارضایتی گسترده جهانی منجر شود.

برای شکوفایی روزافزون در دنیای چندفرهنگی، آمریکا باید بیاموزد که به شیوة چندفرهنگی عمل کند و هرگونه بقایای اتحاد قدرت جهانی آنگلوساکسون انحصاری را از بین ببرد.