loader image

جستجو

Former U.S. President and Republican presidential candidate Donald Trump gestures during a campaign event in Philadelphia, Pennsylvania, U.S., June 22, 2024. REUTERS/Tom Brenner     TPX IMAGES OF THE DAY

اسپکتیتور:
تصمیم دادگاه عالی در مورد مصونیت رئیس ­جمهور

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « اسپکتیتور» در گزارش خود با اشاره به  تصمیم دادگاه عالی در مورد مصونیت رییس جمهور، اعلام کرد: رئیس­جمهور سابق تا چه حد از مصونیت ریاست­جمهوری در برابر تعقیب کیفری برای رفتارهایی که ادعا می­شود در طول دوره تصدی خود صورت گرفته ، برخوردار است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اسپکتیتور در گزارش خود به‌قلم «راجرکیمبال» نوشت: محاکمه‌ی ترامپ همان­طور که من پیش­بینی کرده­ام ادامه پیدا می‌کند.

دیروز، با بررسی تصمیمات هفته گذشته دادگاه عالی به این نکته اشاره کردم که دادگاه عالی احتمالاً نظر نهایی خود را در مورد مسئله مصونیت رئیس­جمهور صادر خواهد کرد.

صبح امروز «ترامپ علیه آمریکا» رد شد. برای اولین بار، دادگاه این سوال را مورد بررسی قرار داد که «آیا رئیس­جمهور مصونیت از تعقیب قضایی دارد؟»

و اگر چنین است، رئیس­جمهور سابق تا چه حد از مصونیت ریاست­جمهوری در برابر تعقیب کیفری برای رفتارهایی که ادعا می­شود در طول دوره تصدی خود صورت گرفته ، برخوردار است»

جواب، کم و بیش همان چیزی بود که من پیش­بینی می­کردم.

من نوشتم در حالی که هیچ­کس در خارج از تالارهای مقدس دیوان واقعاً نمی‌دانست که دادگاه چگونه به این موضوع رسیدگی خواهد کرد، «بیشتر ناظران از مقامات عالی انتظار دارند که مصونیت را برای «اعمال رسمی» به رسمیت بشناسند، اما این سوال دردناک را به دادگاه بدوی بازگردانند.»

این دقیقاً همان چیزی است که دادگاه تصمیم گرفت، اگرچه در واقع این نظر قوی‌تر از آن چیزی بود که من می‌توانستم امیدوار باشم.

در بندهای این دستور آمده است: «طبق ساختار قانون اساسی ما از قدرت‌های مجزا، ماهیت قدرت ریاست‌جمهوری به رئیس‌جمهور سابق این حق را می‌دهد که از مصونیت مطلق از تعقیب کیفری برای اقداماتی که در چارچوب اختیارات قطعی و پیش‌گیرانه‌اش در قانون اساسی است، برخوردار شود.

و او مستحق حداقل مصونیت فرضی از تعقیب برای کلیه اعمال رسمی خود است.» یک اخطار این بود: «هیچ مصونیتی برای اعمال غیررسمی وجود ندارد.»

بحث در مورد نتایج انتخابات 2020 چگونه است؟ کیفرخواست جک اسمیت گزینه­های مختلفی پیش­رو دارد، اما خلاصه آن این است که ترامپ معتقد است که برنده شده و صرفاً در تلاش برای محافظت از یکپارچگی انتخابات بوده است، بنابراین، اقدامات او «رسمی» بوده است.

همان­طور که پیش­بینی کردم، نتیجه‌ی نهایی در اصل توسط همان دادگاه دی­سی که ترامپ را مجرم شناخته بود، تصمیم­گیری خواهد شد.

من استدلال کردم: «از آنجایی که دادگاه در واشنگتن است و قاضی یک متعصب ضد ترامپ است، می­توانید آن را به این معنا در نظر بگیرید که او به نفع دونالد ترامپ حکمی صادر نخواهد کرد.

اما پس از آن وکلای او درخواست تجدید نظر خواهند کرد و تقریباً پرونده تا پس از انتخابات نهایی نخواهد شد.»

«سونیا سوتومایور» قاضی پرونده، در مخالفت طولانی خودعلیه ترامپ شکست خورد.

او اعلام کرد که مصونیت رئیس­جمهور ضد دموکراتیک است. تصمیم دادگاه «این اصل را که اساس قانون اساسی و نظام حکومتی ما است، مبنی بر اینکه هیچ فردی فراتر از قانون نیست، به سخره می­گیرد». او سپس ما را کمی در مورد «اعمال جنایتکارانه و خیانت­آمیز» دونالد ترامپ سرگرم کرد.

اگر دیدگاه قاضی سوتومایور غالب باشد، یک رئیس­جمهور قبل از به قدرت رسیدن به یک آینه عقب نیاز دارد، زیرا هر اقدام او به‌طور بالقوه در معرض چالش یا اقدامات قانونی بعدی است.