loader image

جستجو

Europe is quietly discussing a nuclear future without America

پولیتیکو:
اروپا بی‌سروصدا درباره آینده هسته‌­ای، بدون آمریکا بحث می­کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «پولیتیکو» در مطلب تازه خود با اشاره به بررسی بی‌سروصدا اروپا درباره آینده هسته‌ای بدون آمریکا، تاکید کرد: بازدارندگی گسترده در اروپا هرگز 100 درصد قطعی نبوده که رئیس­جمهور آمریکا در صورت نیاز دکمه را فشار می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه پولیتیکو در مطلب تازه خود به‌قلم «کایالی» «جونگهولت» «فریتز» نوشت:‌امانوئل مکرون، در یک سخنرانی در سفری دولتی به سوئد، یک کشور اروپایی بی‌طرف که در سال 2022 در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین به ناتو پیوست، سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد که اروپا باید معماری امنیتی خود از جمله کنترل تسلیحات، استقرار نیروها و استفاده از سلاح‌های هسته­ای را تغییر دهد.

مکرون اذعان کرد که اروپا از زمان ظهور سلاح‌های هسته‌ای توسط چتر هسته‌ای آمریکا محافظت می‌شود و به اروپای غربی اجازه می‌دهد تا به جای توسعه قابلیت‌های هسته‌ای پرهزینه، بر بهبودی پس از ویرانی‌های دو جنگ جهانی قرن بیستم تمرکز کند.

با این حال، برخی از کشورهای اروپایی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا وضعیت هسته‌ای همینگونه باقی خواهد ماند؟

تهاجم روسیه به اوکراین، تمایل مسکو را برای گسترش امپراتوری خود از طریق زور، با رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جدال هسته‌ای و انجام تمرین‌های نظامی با بلاروس که شامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی می‌شود، آشکار کرد.

پس از انتخاب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2016، آمریکا رویکرد معاملاتی­تری نسبت به ناتو در پیش گرفته است و بیان می­کند که تنها کشورهایی که سهم عادلانه خود را برای هزینه­های دفاعی پرداخت می­کنند باید کمک دریافت کنند.

این امر منجر به این شده است که مقامات اروپایی با تردید و بی سر و صدا در مورد اینکه آیا اروپا باید یک معماری امنیتی ایجاد کند که چندان به آمریکا وابسته نیست، از جمله برای بازدارندگی هسته­ای، بحث کنند. ا

ز زمان سخنرانی ‌‌‌مکرون در سوئد، مقامات کشورهای مختلف اروپایی با همتایان فرانسوی خود تماس گرفته و به‌دنبال اطلاعات بیشتر درباره ایده‌های ‌‌‌مکرون هستند.

این ‌‌‌گفت‌و‌گوها عمدتاً پشت درهای بسته میان مقامات و کارشناسان این وزارتخانه انجام شده و هنوز به تعاملات دیپلماتیک در سطوح بالاتر نرسیده است.

گفت‌وگوها بر شفاف‌سازی ایده ‌‌‌مکرون متمرکز است، از جمله اینکه بازدارندگی هسته‌ای فرانسه چگونه کار می‌کند، آیا پاریس در تصمیم‌گیری هسته‌ای سهیم است و آیا فرانسه سلاح‌های هسته‌ای کافی برای بازدارندگی مؤثر روسیه دارد یا خیر.

کشورهای کلیدی مانند آلمان و لهستان نمی­خواهند این تصور را ایجاد کنند که آمریکا را کنار می­زنند تا راه را برای پاریس باز کنند.

انرژی هسته­ای جایگاه ‌‌‌قابل‌توجهی در امنیت اروپا  گرفته است و اهمیت آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این تهدید دوباره زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از حفاظ‌های امنیتی که به ‌واسطه چندین دهه توافق‌های کنترل تسلیحات ایجاد شده‌اند در حال برچیده شدن هستند.

معاهده شروع جدید که محدودیت­هایی را برای تسلیحات هسته­ای دوربرد اعمال می­کند، در سال 2026 منقضی می­شود و پوتین سال گذشته اعلام کرد که مسکو دیگر در آن شرکت نخواهد کرد.

تهدیدات هسته­ای پوتین تنها در ماه­های اخیر افزایش یافته است و روسیه و بلاروس تمرین­های مشترکی را برای استقرار سلاح­های هسته­ای تاکتیکی انجام داده­اند. د

ر نتیجه، برخی از کشورهای اروپایی ناوگان هواپیماهای خود را برای تحویل موشک­های هسته­ای آمریکایی مستقر در قلمرو متحدان به‌عنوان بخشی از برنامه «اشتراک هسته­ای» ناتو، نوسازی کرده­اند.

در حالی که کارشناسان اروپایی و آمریکایی می­گویند بعید است که دولت ترامپ به‌طور فیزیکی سلاح­های هسته­ای مستقر در اروپا را از بین ببرد، این ترس ناگفته در اروپا وجود دارد که ترامپ نسبت به گذشتگانش تمایل کمتری برای کمک به متحدان اروپایی داشته باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ایده یک بازدارنده هسته‌ای را که شامل زرادخانه هسته‌ای فرانسه می‌شود، ترویج می‌کند.

بریتانیا که دارای زرادخانه هسته­ای است متهم به فروختن حق حاکمیت فرانسه به اروپایی­ها شده است. ب

ا این حال، ‌‌‌مکرون جزئیات زیادی در مورد نحوه پوشش زرادخانه اروپا ارائه نکرده است، اما روشن کرده است که فرانسه به‌طور کامل در راس کار باقی خواهد ماند.

بریتانیا حدود 225 کلاهک دارد که تا حدی به دفاع ناتو کمک می­کند. فرانسه حدود 290 کلاهک دارد، اما عضو گروه برنامه­ریزی هسته­ای ناتو (NPG) نیست. آمریکا بیش از 5 هزار و روسیه 5 هزار و 580 سلاح هسته­ای دارند. زرادخانه فرانسه نیز هوابرد است و دو اسکادران جت جنگنده رافال مجهز به موشک­های دوربرد هستند.

ارزیابی پیامدهای پیشنهاد ‌‌‌مکرون خیلی زود است، اما متحدان اروپایی ممکن است شرکت در رزمایش­های هسته­ای فرانسه را آغاز کنند.

قانون­گذاران آلمانی کمیته دفاعی بوندستاگ درباره بازدارندگی هسته‌ای فرانسه سؤالاتی پرسیده‌اند، اما تصمیم ‌‌‌مکرون برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، این طرح‌ها را در پشت پرده قرار داده است.

فرانسه باید دکترین بازدارندگی هسته­ای خود را برای شرکای خود روشن کند، زیرا درک درستی از آن وجود ندارد.

فرانسه باید دو سوء تفاهم را برطرف کند. همچنین گاهی مظنون به تلاش برای جایگزینی واشنگتن به‌عنوان نگهبان امنیت اروپا است. بازدارندگی گسترده در اروپا هرگز 100 درصد قطعی نبوده که رئیس­جمهور آمریکا در صورت نیاز دکمه را فشار می‌دهد.