loader image

جستجو

The advance of the Turkish army into the territory of the Kurdistan Region

راداو:
پیشروی ارتش ترکیه به داخل خاک اقلیم کردستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «راداو» در یادداشتی با اشاره به پیشروی ارتش ترکیه به داخل خاک اقلیم کردستان، نوشت: تشدید حملات اخیر بخشی از برنامه‌های ترکیه برای ریشه‌کن‌کردن گروه کُرد در امتداد مرز جنوبی خود با منطقه کردستان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه راداو در یادداشتی به‌قلم «جولیان بچوچا» نوشت:ارتش ترکیه در جریان عملیات نظامی جدید خود علیه نیروهای مسلح کُرد، ۱۵ کیلومتر به عمق خاک اقلیم کردستان نفوذ کرده و صدها حمله هوایی انجام داده است.

این خبر را روز یک‌شنبه 7 جولای یک گروه نظارت بر درگیری‌های منطقه گزارش کرد. اواخر ماه گذشته، ترکیه صدها نیروی نظامی و تجهیزات جنگی را به منطقه بارواري‌بالا در استان دهوک در اقلیم کردستان اعزام کرد.

این نیروها اقدام به برپایی ایست بازرسی و گشت‌زنی‌های نظامی نموده‌اند.

این اقدامات، نگرانی دوباره را در میان اهالی روستاها ایجاد کرده و منجر به خالی ‌شدن دست‌کم یک روستا شده است.

تیم‌های صلح‌ساز جامعه»، یک سازمان حقوق بشری آمریکایی و ناظر بر درگیری‌ها که فعالیت‌های آنکارا در اقلیم کردستان را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات جدید در منطقه بارواري‌بالا، عمق عملیات زمینی ارتش ترکیه در کردستان عراق را نشان می‌دهد. نیروهای مسلح ترکیه ۱۵ کیلومتر به داخل خاک کردستان عراق پیشروی کرده‌اند».

این ناظر همچنین افزود: «از زمان آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه، این کشور ۲۳۸ بمباران در کردستان عراق، عمدتاً در استان دهوک، انجام داده است. در نتیجه بمباران‌های ترکیه، بیش از ۲۰ هزار دونم (واحد اندازه‌گیری مساحت در ترکیه معادل 1/1000 هکتار یا 1000 متر مربع) زمین کشاورزی طعمه آتش شده است.»

«به گفته‌ تیم‌های صلح‌ساز جامعه، حمله نظامی آنکارا در این دوره، نسبت به عملیات نظامی سال ۲۰۲۱ با نام «پنجه شمشیر» که در آن ارتش ترکیه تنها ۷ کیلومتر به داخل خاک اقلیم کردستان نفوذ کرده بود، افزایش ‌‌قابل‌توجهی داشته است.»

این عملیات نظامی با هدف مهار آنچه تهدیدهای اعلام‌شده از سوی حزب کارگران کردستان (پ.‌ک.ک.) در امتداد مرز این کشور با اقلیم کردستان خوانده می‌شود، صورت گرفته است.

حزب کارگران کردستان، گروهی است که برای چندین دهه علیه دولت ترکیه برای کسب حقوق بیش‌تر برای کُردها مبارزه مسلحانه کرده و از سوی آنکارا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش‌‌های رسیده به راداو، ارتش ترکیه عملیات‌هایی را در نزدیکی کانی‌ماسی و کوهستان متینا در استان دهوک آغاز کرده است.

سربازان با سلاح‌های سنگین در این منطقه گشت‌زنی می‌کنند و چندین ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.

مهم‌ترین این ایست‌های بازرسی در نزدیکی روستاهای بالاو و بلیزانی در جاده اصلی بین ناحیه‌های بامرنی و کانی‌ماسی، حدود ۵۷ کیلومتری شمال شرقی شهر دهوک، قرار دارد.

درگیری‌های بین نیروهای ترکیه و جنگ‌جویان پ.‌ک.ک. باعث آتش‌سوزی‌های متعددی شده است. هر دو طرف یکدیگر را مقصر این آتش‌سوزی‌ها می‌دانند.

تیم‌های صلح‌ساز جامعه تأکید کردند: «در اثر حملات ترکیه، تقریباً ۵۵ درصد از اراضی کشاورزی روستای سرگله طعمه آتش شده است.

عملیات‌های ترکیه در کردستان عراق، دست‌کم ۶۰۲ روستا را در معرض خطر آوارگی قرار داده و تاکنون منجر به آوارگی دست‌کم ۱۶۲ روستا شده است».

این عملیات همچنین باعث تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی شده است، از جمله یک مدرسه در روستای میژه در ناحیه آمیدی و یک کلیسای آشوری در روستای مشکا. دولت عراق و حکومت منطقه‌ای کردستان تاکنون در مورد تشدید تنش‌ها در استان دهوک اظهار نظری نکرده‌اند.

پیش‌تر در اوایل سال جاری، بغداد، پیش از سفر غیرمعمول رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به عراق در ماه آوریل، حزب کارگران کردستان را به‌عنوان یک سازمان ممنوعه اعلام کرد.

هر دو کشور توافق‌نامه‌های متعددی امضا کردند که شامل مسائل امنیتی نیز می‌شد.

تشدید حملات اخیر بخشی از برنامه‌های ترکیه برای ریشه‌کن‌کردن گروه کُرد در امتداد مرز جنوبی خود با منطقه کردستان است.

اردوغان در ماه مارس گفته بود که آنکارا تا تابستان، نزدیک به تکمیل منطقه‌ای است که مسائل امنیتی را در امتداد مرز خود با منطقه کردستان و عراق «به‌طور دائم حل خواهد کرد».

اما حملات نظامی بی‌امان و اعزام نیروهای زمینی ترکیه همچنین باعث ایجاد ترس در میان ساکنان محلی مناطق کوهستانی استان دهوک شده است.

آن‌ها از آواره‌شدن از روستاهایشان به دلیل شلیک خمپاره و گلوله‌های مداوم که وحشت را به وجود می‌آورد، بیم دارند.

بر اساس اطلاعات تیم‌های صلح‌ساز جامعه، ترکیه در سال 2024 تاکنون بیش از 1 هزار و 76 حمله به منطقه کردستان و استان نینوا انجام داده است. روز پنج‌شنبه 4 جولای، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یکی از سربازانش در استان دهوک توسط پ.ک.ک. کشته شده است.