loader image

جستجو

Dos and don'ts of Netanyahu's speech to Congress

تایمز اسرائیل:
باید و نبایدهای سخنان نتانیاهو به کنگره

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز اسرائیل» در یادداشتی با اشاره به باید و نبادهای سخنان نتایاهو به کنگره، نوشت:‌ نتانیاهو نباید سخنرانی سال 2024 در کنگره را خصمانه جلوه دهد، زیرا این کار هیچ لطفی به اسرائیل نخواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تایمز اسرائیل در یادداشتی به‌قلم «بنیامین معلم» نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، هفته آینده قرار است به دعوت «مایک جانسون» رئیس جمهوری­خواه مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند.

«توماس فریدمن» از این تصمیم انتقاد کرده و آن را ترفندی برای ایجاد تفرقه بین دموکرات‌ها و توهین به بایدن دانسته است.

سخنرانی آتی نتانیاهو و تصمیم نابخردانه او در سال 2015 برای لابی‌کردن علیه طرح باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای ورود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به هم شباهت دارند.

در مقابل، انتظار می‌رود پرزیدنت بایدن دو روز قبل از سخنرانی خود در کنگره میزبان نتانیاهو در کاخ سفید باشد و این نشان می‌دهد که دولت بایدن از تصمیم نتانیاهو برای پذیرش این دعوت ناامید نشده است.

محتوای سخنرانی نتانیاهو نباید بحث‌برانگیز باشد، زیرا هدف او در سال 2015 این بود که کنگره را متقاعد کند که برجام توافق بدی است که کنگره باید به آن رأی منفی دهد.

نتانیاهو نباید سخنرانی سال 2024 در کنگره را خصمانه جلوه دهد، زیرا این کار هیچ لطفی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نخواهد کرد. تا زمانی که او از انتقاد به سیاست‌های دولت بایدن در مجلس نمایندگان پرهیز کند، باید به قانونگذاران آمریکایی یادآوری کند که «چرا حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مهم است؟» و باید از برای چندین دهه حمایت آن‌ها تشکر کند.

سخنرانی سال 2015 علیه توافق ایران قرار نبود نظر کسی را تغییر دهد و نتانیاهو باید می‌دانست که این اقدام یک نتیجه منفی خواهد داشت.

آوردن این استدلال‌ها به کنگره ممکن است وضعیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را بدتر کرده باشد.

برخورد با رئیس‌جمهور بر سر اختلافات با کاخ سفید در مورد آینده غزه، نه‌تنها باعث جلب حمایت دموکرات‌ها نمی‌شود، بلکه خطر بیگانگی آن‌ها را با تعداد بسیاری از دموکرات‌ها خواهد داشت که دیگر حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به‌عنوان سیاست خارجی مهم آمریکا نمی‌دانند.

ضروری است که نخست‌وزیر اسرائیل باید خط مشترک حمایت از این رژیم توسط اکثریت قانون‌گذاران آمریکایی را رعایت کند و از برخورد علنی با کاخ سفید از صحن مجلس اجتناب کند.

نتانیاهو با استفاده از فرصت سخنرانی در کنگره برای تجلیل از حمایت عمدتاً دوحزبی اسرائیل در کنگره و تشکر از آن‌ها، می‌تواند از مهارت‌های سخنوری خود برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.