loader image

جستجو

The geopolitical and economic effects of Ismail Haniyeh's assassination

مدرن‌ دیپلماسی
تأثیرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی ترور اسماعیل هنیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مدرن دیپلماسی» در یادداشت تازه خود به تاثیرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی ترور اسماعیل هنیه پرداخت و نوشت: چین و روسیه ممکن است این وضعیت را فرصتی برای گسترش نفوذ خود در غرب‌آسیا بدانند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه مدرن دیپلماسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «سکارساری سوگیهارتونو» نوشت:  ترور «اسماعیل هنیه» رئیس حماس، توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ایران، رویداد مهمی در درگیری جاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین و ژئوپلیتیک غرب‌آسیا است.

این رویداد باعث ارزیابی مجدد ائتلاف‌های منطقه‌ای شد و بازیگران غیردولتی مانند حزب‌الله لبنان حمایت خود را از حماس افزایش دادند و تلاش‌های خود را به‌عنوان یک جبهه متحد در برابر تجاوزات اسرائیل بیشتر کردند.

این می‌تواند منجر به واکنش هماهنگ در میان گروه‌هایی شود که مخالف اقدامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هستند.

اقدامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منجر به درگیری بالقوه در چند جبهه می‌شود که می‌تواند لبنان و سایر کشورهای غرب‌آسیا را بی‌ثبات کند.

کشورهایی مانند ترکیه که به‌طور تاریخی از حماس و جنبش‌های اسلامی در منطقه حمایت کرده‌ است، ممکن است تلاش‌ها و کمک‌های دیپلماتیک خود را افزایش دهند و بلوک جدیدی از دولت‌ها را تقویت کنند.

این اقدام کشورهای حامی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و متحدان غربی را به چالش می‌کشد. این می‌تواند شکافی بین قدرت‌های غربی و کشورهای همسو با ایران ایجاد کند.

این رویداد بر شرایط ژئوپلیتیکی و ثبات اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود.

ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی قابل‌توجهی دارد.

آمریکا، متحد اصلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  است. او برای متعادل‌کردن حمایت خود از اقدامات نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، نیاز به ایجاد ثبات در منطقه و رسیدگی به نارضایتی‌های فلسطینیان دارد.

چین و روسیه ممکن است این وضعیت را فرصتی برای گسترش نفوذ خود در غرب‌آسیا بدانند، زیرا آن‌ها اغلب از ایران حمایت کرده و با سیاست‌های آمریکا در منطقه مخالفت کرده‌اند.

ترور هنیه پیامدهای اقتصادی به‌دنبال دارد که چارچوب‌های اقتصادی جهان را (به‌ویژه بازارهای نفت و کالا) در بر خواهد گرفت.

هر‌‌گونه تشدید نظامی در منطقه می‌تواند ترس از اختلال در عرضه را ایجاد کند و باعث نوسانات قیمت نفت شود و بر ثبات اقتصادی جهان تأثیر بگذارد. کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با منطقه دارند یا به منابع انرژی پایدار متکی هستند، ممکن است نیاز به سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید برای خریدهای بلندمدت داشته باشند.

پاسخ‌های بین‌المللی ممکن است شامل درخواست‌ها برای آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه باشد.

در پایان، ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس توسط اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  نشان‌دهنده یک مقطع حساس با پیامدهای احتمالی طولانی‌مدت برای چشم‌انداز ژئوپلیتیک و اقتصاد جهانی است. ذی‌نفعان باید بااحتیاط پیش بروند مسیری به‌سوی صلح و ثبات و پایداری را  ایجاد کنند.