loader image

جستجو

Palestinian President Mahmoud Abbas appoints Mohammad Mustafa as prime minister of the Palestinian Authority (PA), in Ramallah, in the Israeli-occupied West Bank March 14, 2024 in this handout image. Palestinian president office/Handout via REUTERS    THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES

مطالعات امنیت ملی (INSS):
لزوم اجتناب از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مرکز «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله‌ای با اشاره به طرح اسموتریچ،‌به بررسی لزوم اجتناب از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، مرکز مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله‌ای به‌قلم «یوحنان تزروف» نوشت: از زمان تأسیس دولت کنونی اسرائیل در سال 2022، روند تضعیف و مشروعیت زدایی از تشکیلات خودگردان فلسطین [PA] در پس‌زمینه به اصطلاح «طرح تعیین‌کننده» تسریع شده است که توسط «بتسالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که به‌عنوان وزیر در وزارت دفاع نیز خدمت می‌کند، تبلیغ می‌شود.

طرح اسموتریچ، پایان دادن به درگیری اسرائیل (رژیم صهیونیستی)و فلسطین بدون فرآیند دیپلماتیک است.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی نیز خواستار افزایش استفاده از زور علیه فلسطینیان شده است.

به دلیل ارشدیت سیاسی این دو وزیر، فلسطینی‌ها و نهادهای ذی‌ربط در صحنه بین‌المللی، برنامه‌های مربوط به آن‌ها را سیاست رسمی اسرائیل می‌دانند.

فروپاشی تشکیلات خودگردان یکی از ملموس‌ترین تهدیداتی است که تاکنون علیه فلسطینی‌ها ایجاد شده است.

از جمله، مشخص نیست که فروپاشی تشکیلات خودگردان چگونه به ایده خودمختاری فلسطین که برخی از احزاب راست‌گرای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از آن به‌عنوان راه‌حلی که حمایت می‌کنند باید بر فلسطینیان تحمیل شود، کمک کند

. به هر حال این تردید وجود دارد که رهبری جایگزین ظهور کند و سپس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید مسئولیت زندگی روزمره مردم فلسطین در سراسر کرانه باختری را بر عهده بگیرد.

حوادث 7 اکتبر و جنگ متعاقب آن در نوار غزه خشم گسترده‌ای را در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نسبت به حماس و به‌طور کلی فلسطینیان برانگیخت.

اعلامیه بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه «فتحستان برابر است با همستان» نیز به خلق‌وخوی عمومی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کمک کرد که طرفدار حذف عبارات «دولت فلسطین» و «راه‌حل دو دولتی» از فرهنگ لغت عبری، همراه با هرگونه اقدامی بود که باعث تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین شود.

به همین دلیل است که در میان نزدیکان محمود عباس (ابومازن)، رئیس تشکیلات خودگردان، در صفوف نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان و به‌طور کلی عرصه فلسطین، نگرانی فزاینده‌ای نسبت به احتمال اعمال تحریم‌ها توسط دولت اسرائیل وجود دارد.

آن‌ها می‌خواهند باور کنند که آمریکا و جامعه بین‌المللی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  اجازه انحلال یا فروپاشی تشکیلات خودگردان را به دلیل پایبندی هر دو طرف به توافقنامه اسلو نخواهند داد.

حتی قبل از 7 اکتبر، ابومازن و بسیاری دیگر از شخصیت‌های ارشد فلسطینی درباره تأثیرات فاجعه‌بار سیاست‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر وضعیت امنیتی متزلزل فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن و افزایش تنش‌ها بین فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان یهودی هشدار دادند.

در جبهه فلسطین، یک بحث چند ماهه وجود دارد که در آن حماس متهم شده است که برای مردم فلسطین فاجعه آورده است.

فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین چالش‌های زیادی را برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آزمایش آن امنیت خواهد بود.

برای سال‌های متمادی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و تشکیلات خودگردان فلسطین حتی در زمان‌های بحرانی و زمانی که روابط بین دو طرف در پایین‌ترین حد خود قرار داشت، در سطح معقولی بر سر مسائل امنیتی هماهنگ شده‌اند.

این مسئله به این دلیل است که هر دو متوجه شدند که این یک منافع مشترک اساسی است. ابومازن اغلب هماهنگی امنیتی را مقدس توصیف می‌کند.

تشکیلات خودگردان تنها یک موضوع دوجانبه بین اورشلیم و رام‌الله نخواهد بود. بلکه یک مشکل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تلقی می‌شود.

کشورهای پیشرو عرب و اکثر قدرت‌های غربی درگیر فرآیندهای دیپلماتیکی هستند که برای پیشبرد توافق صلح اسرائیل و فلسطین طراحی شده است.

اگرچه توافقات اسلو نتوانست زمینه را برای گفت‌وگوها در مورد راه‌حل نهایی فراهم کند، اما همچنان چارچوبی تلقی می‌شود که ثبات نسبی را تضمین و از وخامت آن جلوگیری می‌کند.

هنوز برای تجدید تلاش برای تقویت تشکیلات خودگردان و تبدیل آن به نهادی مسئول، باثبات، کاملاً کارآمد و متعهد به مسیر توافقات و سپس قضاوت در مورد آن بر اساس منافع غیرنظامی و امنیتی آن دیر نیست.

تشکیلات خودگردان یکی از فعال‌ترین جبهه‌ها در غرب‌آسیا در مورد مبارزه بین ناسیونالیسم عرب و اسلام‌گرایی است.

اصطکاک با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که در مرکز اختلاف بین طرفین قرار دارد، به طرف برنده برتری قابل‌توجهی در عرصه پان عرب (ک ایدئولوژی است که از اتحاد همه مردم عرب در یک دولت ملی واحد، متشکل از کشورهای عربی ‌غرب‌آسیا و شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای عرب که نمایان‌گر جهان عرب است، حمایت می‌کند) خواهد داد.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) که می‌خواهد در کنار کشورهای عربی میانه‌رو بخشی از یک ائتلاف منطقه‌ای باشد، باید به جای هر سازمان مرتبط با محور مقاومت به رهبری ایران، نقش رهبری را در جبهه فلسطین به عهده فتح بگذارد.

پیروزی تشکیلات خودگردان و از بین بردن قدرت نظامی حماس بخش مهمی از این مبارزه است، زیرا بسیاری از چشمان جهان عرب و غرب با چشم‌انتظار به آن می‌نگرند.

دموکراسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به‌رغم مبارزه کنونی بین اردوگاه‌های محافظه‌کار و لیبرال، هنوز به‌عنوان یک الگو در میان فلسطینی‌ها، بسیاری از ساکنان کشورهای خلیج‌فارس و جاهای دیگر دیده می‌شود.

تقویت تشکیلات خودگردان و تشویق دموکراسی آن می‌تواند به حفظ این وجهه اسرائیل کمک کند.

فروپاشی تشکیلات خودگردان پیامدهای منفی برای اسرائیل در جبهه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

به‌ویژه با توجه به جنگ جاری علیه حماس و محور مقاومت به رهبری ایران و حزب‌الله، باید از آن اجتناب کرد.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) باید تلاش‌های خود را بر برچیدن و از بین بردن تهدید ناشی از حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه و کرانه باختری متمرکز کند.