loader image

جستجو

What can stop conflicts in West Asia

اسپکتیتور:
چه چیزی می‌تواند درگیری‌های غرب‌آسیا را متوقف کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اسپکتیتور» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به مشکلات ایران و اسرائیل،  به بررسی این سوال پرداخت که چه چیزی می‌تواند درگیری‌های غرب آسیا را متوقف کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اسپکتیتور در مطلب تازه خود به‌قلم «پل وود» نوشت:غرب‌آسیا در آستانه یک جنگ فاجعه بار است و ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هر دو با مشکل روبرو هستند.

لفاظی‌های تحریک‌آمیز رهبری ایران درباره اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  برخی را به این فکر می‌رساند که اگر به معنای نابودی صهیونیست و آزادی فلسطین باشد، در اقدامی شهادت‌طلبانه خودسوزی خواهند کرد.

با این حال، روحانیون منطقی و محتاط هستند و بقای نظام را در اولویت قرار می‌دهند. در ماه آوریل، پس از کشته شدن یک ژنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی به پایگاه عملیاتی وی در دمشق، ایران صدها موشک به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  شلیک کرد. سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  موفق شد تقریباً تمامی موشک‌ها را رهگیری کند، اما تنها مجروح جدی یک دختر هفت‌ساله بود که بر اثر اصابت یک موشک به روستای وی در نقب، بر اثر اصابت ترکش زخمی شد.

سوال مهم این است که آیا تهران تصمیم می‌گیرد با فعال کردن حزب‌الله، شبهه‌نظامی ایران در لبنان، بلوف اسرائیل را بخواباند؟

حزب‌‌‌‌الله ‌به‌شدت مایل به همکاری در این راه است، زیرا به‌طور مرتب موشک‌ها و پهپادها را از مرز به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  شلیک می‌کند.

از دیدگاه حزب‌الله، ضربه زدن به یکی از افراد آن‌ها در پایتخت لبنان، نقض آن تفاهم‌های نانوشته است، عبور از خط قرمزی است که پاسخ می‌طلبد.

راست‌گراترین اعضای دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  هم‌اکنون خواهان حمله به لبنان برای «نابودی» یک‌باره همیشه حزب‌الله هستند.

رسانه‌های اسرائیلی مملو از گزارش‌های ارتش بوده‌اند که در صورت عدم آمادگی برای تصرف کل لبنان، برنامه‌هایی را برای ایجاد یک منطقه حائل شش مایلی در داخل آن، بدون حضور حزب‌الله، آماده کرده‌اند.

گفته می‌شود که حزب‌‌‌‌الله حدود 150 هزار موشک با قابلیت شلیک روزانه 3 هزار موشک به سمت اهدافی در اسرائیل دارد. این یکی از راه‌های شروع جنگ گسترده‌تر است.

هزاران موشک از لبنان شلیک می‌شود، شبهه‌نظامیان ایران در عراق و یمن و خود ایران به این حمله می‌پیوندند.

در پاسخ، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تهران را بمباران می‌کند و از آمریکا می‌خواهد که بقای آن را تضمین کند. آمریکا قبلاً یک ناو هواپیمابر در منطقه مستقر کرده و کشتی‌ها و هواپیماهای بیشتری می‌فرستد و بر حمایت «آهنین» خود از امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و «حق دفاع از خود» در برابر تهدیدات ایران، حزب‌الله و هر کس دیگری تأکید می‌کند.

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل نتانیاهو را متهم به خرابکاری عمدی در مذاکرات مربوط به گروگان‌گیری با افزودن خواسته‌های جدیدی کرد که می‌داند حماس، نمی‌تواند بپذیرد.

این گزارش حاکی از آن است که نتانیاهو جنگ در غزه را تا زمانی که ممکن است ادامه می‌دهد، زیرا دولت موقت وحدت ملی او پس از بازگشت گروگان‌ها به خانه از هم خواهد پاشید.

محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد مالی از سر گرفته خواهد شد و احتمال دارد او مجرم شناخته شود و روانه زندان شود.

برای محاکمه نتانیاهو، گزارش‌های موثق حاکی از آن است که او تلاش وزیر دفاع برای گشودن جبهه دوم با حزب‌‌‌‌الله را وتو کرد و سیاست کل دولت برای تعقیب همه عاملان ‌‌‌قتل‌عام اکتبر بود. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در تلاش است تا با ذخیره کردن غذا و آب، «بازدارندگی» را بازگرداند و به بیمارستان‌ها دستور دهد تخت‌های بیشتری را آماده کنند.