loader image

جستجو

Can Ukraine turn the page

فارن افرز:
اوکراین می‌تواند ورق را برگرداند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشت تازه خود با اشاره به  هجوم نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه، به‌بررسی این سوال پرداخت که اوکراین می‌تواند ورق را برگرداند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم «میک رایان» نوشت: در اواخر سال 2023، ارتش روسیه فرصتی برای تغییر واقعی جنگ در اوکراین پیدا کرد.

نیروی زمینی کی‌یف در ضد حمله جنوبی از پا افتاده بود. اوکراین مقادیر زیادی مهمات و رهگیرهای پدافند هوایی را منفجر کرده بود و برای تأمین مجدد خطوط خود با مشکل مواجه بود.

در همان زمان، با تشدید کمبود نیروی انسانی در این کشور، لایحه بحث‌برانگیز برای گسترش بسیج در پارلمان اوکراین متوقف شد.

این امر تنها در ماه آوریل پس از ماه‌ها بحث از پارلمان به تصویب رسید و در ماه می لازم‌الاجرا شد و در آمریکا، حمایت از اوکراین در امتداد خطوط حزبی شکست خورد و بسته کمکی 61 میلیارد دلاری را در کنگره نگه داشت.

اوکراین ممکن است روزهای درخشان‌تری در پیش داشته باشد؛ اما تحلیل‌گران نباید اشتباه کنند: 6 ماه گذشته پایین‌ترین نرخ نزول کشور بوده است.

مسکو در حمله اخیر خود نتوانست به دستاوردهای بزرگ ارضی دست یابد، اما اوکراین تعداد قابل‌توجهی از نیروهای خود را در دفاع سرسخت خود از دست داد.

اگرچه آمریکا سرانجام بسته کمکی جدیدی را تصویب کرد، اما در ماه آوریل، جریان تسلیحات و مهمات غربی هنوز به سطحی که در بیشتر سال 2023 بود، باز نگردیده است، به خصوص قبل از اینکه کمک‌های آمریکا به کی‌یف در بحث‌های حزبی کنگره گرفتار شود.

اوکراین با کمبود شدید در سیستم‌های پدافند هوایی مواجه است و بودجه ملی آن صرف پشتیبانی حیاتی می‌شود. نیروگاه‌ها و ژنراتورهای این کشور تنها نیمی از ظرفیت موردنیاز خود را برای رسیدگی به نیازهای اوکراینی‌ها در زمستان امسال دارند.

اوکراین نمی‌تواند ژئوپلیتیک جهانی را کنترل کند و نفوذ کمی بر سیاست داخلی شرکای خود دارد؛ اما بسیاری از آنچه که سال 2025 را شکل خواهد داد، در اختیار کی‌یف برای نفوذ است. ‌

به‌عنوان مثال، آموزش را در نظر بگیرید. نیروهای زمینی اوکراین که در جنوب به کار گرفته شده بودند، قبل از حملات متقابل در سال 2023، آموزش‌های دسته‌جمعی سطح بالا را به اندازه کافی دریافت نکردند.

باتجربه‌ترین تشکل‌ها در شرق اوکراین نگهداری می‌شدند و صرفاً زمان کافی برای پرورش و آموزش تیپ‌های جدید وجود نداشت تا در عملیات تسلیحات ترکیبی هم‌زمان و سطح بالاتر بسیار توانمند باشند.

برای داشتن هرگونه شانسی برای حملات موفقیت‌آمیز در سال 2025، اوکراین باید این نقص را برطرف کند. برخی از این موارد نیاز به حمایت آمریکا و شرکای ناتو دارد، ‌به‌ویژه زمانی که صحبت از توسعه رهبران و برنامه‌ریزان ارشد بیشتر می‌شود؛

اما کی‌یف می‌تواند در ارائه آموزش‌های بهتر به استخدام‌کنندگان پایه پیشتاز باشد. در نتیجه، اوکراین باید راه‌حل‌های سریع و مؤثری برای تربیت و آموزش سربازان بیشتر و همچنین برای تجهیز تیپ‌های جدید بیابد.

تصمیمات خاص جغرافیایی، لجستیکی، تاکتیکی و زمانی اوکراین همگی ضروری هستند؛ اما در نهایت، موفقیت این کشور به این بستگی دارد که آیا کی‌یف می‌تواند تئوری پیروزی ایجاد کند که از منابع خود و حامیانش باشد.

کی‌یف آنچه برای موفقیت لازم است را دارد. به‌رغم مواجهه با موجی پس از موج حملات ویرانگر، ارتش روسیه را که مزایای زیادی دارد، ناامید کرده است.

اوکراین این کار را در حالی انجام داده است که با کمبود نیروی انسانی و نیروی آتش مواجه است. اکنون پنجره حداکثر فرصت مسکو تقریباً گذشته است.

در ماه‌های آینده، با کاهش شتاب روسیه، اوکراین در حال آماده‌سازی، بازسازی و تماشای شانس‌ها خواهد بود.

موفقیت هرگز در جنگ قطعی نیست، اما اوکراین در سال 2025 نسبت به امسال موقعیت بهتری برای آزادسازی سرزمین و متقاعد کردن روسیه به اینکه هزینه جنگ به صرفه نیست، خواهد بود؛

اما برای پیروز شدن، کی‌یف باید ظرفیت تهاجمی خود را بازسازی نموده، تلاش‌های دیپلماتیک انجام دهد، بر عملیات‌ها تأثیر بگذارد و تئوری جدیدی در مورد چگونگی پیروزی ارائه دهد.