loader image

جستجو

NATO seeks digital transformation for future warfare

نشنال دیفنس:
ناتو به‌دنبال تحول دیجیتال برای نبرد آینده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال دیفنس» نوشت: توسعه فناوری‌های جدید و ایجاد اصول بین‌المللی استفاده مسئولانه به ناتو کمک می‌کند تا از طریق نوآوری، برتری فناوری خود را حفظ کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال دیفنس در مطلبی به‌قلم «الیسون پارک» نوشت: یکی از موضوعات برجسته اجلاس هفتادوپنجمین سالگرد ناتو در واشنگتن دی سی در ماه جولای، مدرن‌سازی در پاسخ به ادامه جنگ در اوکراین بود.

رهبران ناتو گفتند که این ائتلاف متعهد به ایجاد یک محیط دگرگونی دیجیتالی قوی‌تر است تا با سیستم‌های تسلیحاتی سنتی مانند توپخانه، هواپیما و کشتی‌ها همراه شود.

تحول دیجیتال صرفاً در مورد مدرن‌‌سازی نیست.

به‌طور خاص، این مفهوم نشان‌دهنده تغییر در عملیات و فرهنگ است که اساساً نحوه ارائه ارزش سازمان را از طریق پذیرش فناوری‌های پیشرفته مانند محیط‌های ابری، اشتراک‌گذاری داده‌ها و هوش مصنوعی، بر اساس استراتژی تحول دیجیتال ارتش آمریکا، تغییر می‌دهد.

از طریق استفاده کارآمد از این «فناوری‌های نوظهور و مخرب»، ناتو می‌تواند نحوه عملکرد خود با شرکای نظامی، صنعتی و غیرنظامی را در هر حوزه جنگی که شامل عملیات‌های دریایی، زمینی، هوایی، فضایی و سایبری می‌شود، بهبود بخشد.

توسعه فناوری‌های جدید و ایجاد اصول بین‌المللی استفاده مسئولانه به ناتو کمک می‌کند تا از طریق نوآوری، برتری فناوری خود را حفظ کند.

«لودویگ دکامپس» مدیرکل آژانس ارتباطات و اطلاعات ناتو طی یک پنل در مجمع عمومی ناتو که به موازات این اجلاس برگزار شد گفت «تحول دیجیتال یک عامل تسهیل‌گر است» و اینکه بیش از میدان دادن به فناوری‌ها و قابلیت‌های نوظهور، ابعاد انسانی و چگونگی سازگاری ناتو ‌به‌عنوان یک سازمان همراه با بخش مدرن جنگ و دفاع را نیز در بر می‌گیرد.

او گفت: نکته آخر این است که فناوری‌های نوظهور و مخرب، خطرات و چالش‌های زیادی را برای ناتو ایجاد می‌کنند، اما فرصت‌های زیادی نیز ارائه می‌دهند؛

بنابراین، اگر ما فقط بر رویارویی با چالش‌های فناوری جدید تمرکز کنیم و از مزایای آن فناوری جدید بهره نبریم، یک اشکال اساسی خواهد بود.

از آنجایی که اعضای ناتو به‌دنبال افزایش قدرت خرید خود هستند، نه تنها باید بودجه خود را صرف سیستم‌های تسلیحاتی سنتی مانند تانک‌ها، کشتی‌ها، جنگنده‌های جت و مهمات کنند، بلکه باید پشتوانه‌های دیجیتالی را نیز که نقش برجسته‌تری در جنگ مدرن ایفا می‌کنند، صرف کنند.

جنگ در اوکراین به‌ویژه شکاف‌ها را نه تنها در پایگاه صنعتی آمریکا، بلکه منابع و قابلیت‌های ناتو را در کل آشکار کرده است.

«روبرت واس» رئیس اندیشکده جهانی [GLOBSEC]، در مجمع عمومی گفت که مهم‌ترین این «شکاف‌های فراآتلانتیکی» هزینه‌های دفاعی، هزینه‌های عاقلانه و کارآمد و شکاف فناوری است.

در حالی که انتظار می‌رود 23 کشور از 32 کشور عضو در سال 2024 استانداردهای توصیه‌شده سازمان را برای صرف حداقل 2 درصد تولید ناخالص داخلی در دفاع برآورده کنند یا از آن فراتر رود، برخی از رهبران ناتو استدلال کردند که این بودجه باید به سمت سیستم‌های تسلیحاتی که می‌توانند از دشمنان احتمالی بازدارند، اختصاص یابد.

«مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک، در این مجمع گفت: «ما باید خیلی بیشتر [در] ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سنتی سرمایه‌گذاری کنیم و چیزی که وقتی به همه ما نگاه می‌کنم، به‌ویژه در اروپا، می‌بینم این است که چین در این رقابت پیروز خواهد شد.»

«پتر پاول» رئیس‌جمهور جمهوری چک در این اجلاس گفت که نه تنها افزایش هزینه‌ها برای توان دفاعی و نظامی ضروری است، بلکه سرمایه‌گذاری عاقلانه این پول و تمرکز بر تحقق تعهدات و اهداف توانایی به همان اندازه مهم است.

این چیزی است که برای دفاع واقعی و معتبر اهمیت دارد. فرماندهان استراتژیک پس از مواجهه با وضعیت، [نسبت] را محاسبه نمی‌کنند.

آن‌ها هواپیماها، کشتی‌ها، واحدهای رزمی را در آمادگی لازم شمارش خواهند کرد و این چیزی است که ما باید بر روی آن فراتر از این خط 2 درصد تمرکز کنیم، زیرا ما شکاف‌های جدی در دستیابی به اهداف توانایی خود داریم؛

بنابراین، اگر ما واقعاً می‌خواهیم در بازدارندگی خود قابل‌اعتماد باشیم، البته به این دلیل که فکر می‌کنم هیچ‌کس نمی‌تواند استدلال کند که روسیه به‌خوبی از وضعیت واقعی نیروهای مسلح ما آگاه است، باید واقعاً در رسیدن به این اهداف توانمندی خیلی بیشتر تلاش کنیم.

با این حال، چندین متخصص در این انجمن از توجه بیشتر به تحول دیجیتال حمایت کردند.

«کاران باتیا» رئیس جهانی امور دولتی و سیاست عمومی در گوگل، در این انجمن گفت که چهار حوزه اصلی وجود دارد که تحول دیجیتال می‌تواند بیشترین تأثیر را بر عملیات ناتو و میدان نبرد امروزی داشته باشد: کارایی عملیاتی، قابلیت همکاری، امنیت سایبری و نوآوری.

باتیا گفت که تحول دیجیتال به‌طور مستقیم کارایی عملیاتی مانند انتقال به محیط عملیات ابری و استفاده از هوش مصنوعی و راه‌حل‌های یادگیری ماشین و همچنین توانایی به اشتراک‌گذاری ایمن و سریع داده‌ها و اطلاعات هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند که به نوبه خود قابلیت همکاری و عملیات چند دامنه را تقویت می‌کند.

فردریکسن گفت که سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های دفاعی مدرن و فناوری‌های نوظهور به‌ویژه با سرعت ‌بالای نوآوری‌های فناوری چین، به‌طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود.

در بیانیه ناتو که در جریان این اجلاس منتشر شد، آمده است که «جاه‌طلبی‌های اعلام‌شده و سیاست‌های قهری چین همچنان منافع، امنیت و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشد.»