loader image

جستجو

A surprising boom in Chinese bonds

اکسیوس:
رونق غافلگیرکننده اوراق قرضه چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اکسیوس» در گزارش تازه خود از رونق غافلگیر کننده اوراق قرضه چین خبر داد و اعلام کرد: اقدامات چین ممکن است تلاشی برای سوق دادن سرمایه‌گذاران به سمت طبقات دارایی پرخطرتر باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه آکسیوس در گزارش تازه خود به‌قلم «نیل ایرواین» «کورتنی براون» خبر داد: اقتصاد پراکنده چین در ماه‌های اخیر به‌وضوح در بازارهای مالی مشهود شده است.

افزایش تاریخی بازار اوراق قرضه در جریان بوده و باعث کاهش نرخ‌های بهره بلندمدت شده است. مقامات پکن به زور سعی کرده‌اند آن را خنثی کنند.

پس‌زمینه اقتصادی ضعیف، امن‌ترین دارایی‌های چین، اوراق قرضه دولتی را جذاب‌تر می‌کند.

نتیجه آن، هزینه‌های وام‌گیری کم‌سابقه است که می‌تواند به اقتصاد رونق بدهد.

بازدهی اوراق قرضه دولتی چین نزدیک به پایین‌ترین حد خود است و در 10 سال اخیر کمتر از 2.2 درصد بازدهی دارد.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان می‌گوید: «سرمایه‌گذاری در چین توسط املاک و مستغلات انجام شد که سقوط کرد. سهام چین واقعاً ضعیف عمل کرده است.»

او می‌افزاید: «این بدان معناست که چیزی باقی نمانده است؛ اوراق قرضه دولتی «همه چیزی است که شما دارید.»

بلومبرگ، رویترز و سایر نشریات گزارش داده‌اند که تنظیم‌کننده‌ها به برخی بانک‌ها گفته‌اند که خرید اوراق قرضه دولتی توسط سرمایه‌گذاران را تسویه نکنند.

آن‌ها همچنین الزامات گزارش‌دهی سنگین‌تری را برای فعالیت‌های معاملات اوراق قرضه مؤسسات اعمال کرده‌اند.

در ماه‌های قبل، بانک مرکزی چین نیز اعلام کرد که در رویکرد خود به سیاست پولی، بیشتر بر خرید و فروش اوراق قرضه دولتی تکیه خواهد کرد.

آخرین دور از داده‌های کلیدی نشان می‌دهد که اقتصاد چین هنوز در یک رکود طولانی‌مدت گیر کرده است. نرخ بیکاری در حال افزایش است. قیمت ملک با سرعت فزاینده‌ای در حال کاهش است. هر دو عامل باعث کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شوند.

بر اساس محاسبات رویترز، قیمت مسکن جدید در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.9 درصد کاهش یافت که سریع‌ترین کاهش در 9 سال گذشته بود.

نرخ بیکاری در ماه گذشته با 0.2 درصد افزایش به 5.2 درصد رسید.

در میان افراد 16 تا 24 ساله، نرخ بیکاری به بالای 17 درصد رسید که بالاترین میزان از زمان انتشار مجدد داده‌ها توسط دولت در ماه دسامبر است.

یکی از نقاط روشن در اقتصاد چین در ماه‌های اخیر، بخش کارخانه‌ای آن بوده که تولید کالاها از جمله محصولات فناوری سبز را افزایش داده است.

اقدامات چین ممکن است تلاشی برای سوق دادن سرمایه‌گذاران به سمت طبقات دارایی پرخطرتر باشد.