loader image

جستجو

Why does Netanyahu have a short time to make the hostage deal

نیوزویک:
چرا نتانیاهو فرصت کوتاهی برای انجام معامله گروگان‌ها دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشتی به بررسی این سوال پرداخت که چرا نتانیاهو فرصت کوتاهی برای انجام معامله گروگان‌ها دارد؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکزمطالعات سورین، نشریه نیوزویک در یادداشتی به‌قلم «یاکاوکتز» نوشت: تقویم سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم فرصتی نادر برای انجام معامله گروگان‌گیری با حماس به ارمغان آورده است.

تعطیلی دو ماهه کنست، پارلمان این کشور، به این معنی است که او ممکن است بتواند گروگان‌ها را آزاد کند و بر مسند قدرت نیز باقی بماند.

روز دوشنبه، سربازان اسرائیلی اجساد 6 گروگان مرد را که توسط تروریست‌های حماس از خانه‌هایشان در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در 7 اکتبر ربوده شده بودند، به اسرائیل (رژیم صهیونیستی)بازگرداندند.

پس از 10 ماه دردناک، سرانجام اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آن‌ها را به خانه آورد نه برای اینکه به خانواده‌هایشان ملحق شوند، بلکه در خاک ملتی که نتوانسته بود از آن‌ها محافظت کند آرام بگیرند.

این عملیات که به گفته ارتش اسرائیل [IDF] پیچیده و مبتنی بر اطلاعات است، درست زمانی انجام شد که دور دیگری از مذاکرات بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس در قطر شکست خورد که موجب عدم دستیابی به توافقی که منجر به بازگشت 109 گروگان باقی مانده در غزه به اسرائیل شود.

پیام روشن است: زمان در طرف این اسیران نیست. هر روز آن‌ها در چنگال حماس می‌مانند و شانس بقای آن‌ها کاهش می‌یابد.

گروگان‌هایی که روز دوشنبه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بازگردانده شدند از جمله الکس دانسیگ 75 ساله، یاگف بوچشتاو 35 ساله، چایم پری 79 ساله، یورام متزگر 80 ساله، ناداو پاپلول 51 ساله و اوراهام مندر 78 ساله، همگی در 7 اکتبر زنده ربوده شدند.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دو نفر را در ماه ژوئن و دو نفر دیگر در ماه جولای مرده اعلام کردند که حداقل یکی از آن‌ها یعنی مندر زنده است. چگونگی مرگ همه آن‌ها مشخص نیست.

پس از 10 ماه اسارت، هیچ بحثی وجود ندارد که گروگان‌ها نیاز به بازگشت به خانه داشته باشند. آن‌ها توسط دولت رها شدند و این وظیفه دولت است که آن‌ها را بازگرداند؛ اما سؤالی که در هر بحثی در دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وجود دارد این است:

به چه قیمتی؟ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تا کجا باید برای آزادی آن‌ها پیش برود و چه زمانی قیمت آن خیلی بالا می‌رود و ریسک خیلی زیاد می‌شود؟

نتانیاهو سه شرط را مطرح کرده است: عدم آتش‌بس دائم؛ حق از سرگیری خصومت‌ها در صورت لزوم؛

حفظ حضور ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در کریدور فیلادلفی که بخش مهم زمین بین غزه و مصر که حماس از آن برای قاچاق سلاح استفاده می‌کند و اطمینان از آزادی حداکثر تعداد گروگان‌ها در مرحله اول هر معامله.

هر یک از این شرایط یک هدف استراتژیک را دنبال می‌کند.

امتناع از آتش‌بس کامل به نتانیاهو اجازه می‌دهد تا ائتلاف خود را دست نخورده نگه دارد که در صورت اعلام پایان جنگ، اعضای آن متلاشی می‌شوند و توانایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای ادامه عملیات خود علیه حماس را حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که سازمان تروریستی نمی‌تواند کنترل خود را بر غزه بازگرداند.

حماس، ‌به‌عنوان یک ایدئولوژی، پس از جنگ پابرجا خواهد ماند، اما امکان اقدام نظامی بیشتر برای اطمینان از اینکه دیگر نمی‌تواند حکومت کند، ضروری است.

کریدور فیلادلفی یک نقطه کلیدی در این استراتژی است. در طول 10 ماه گذشته، اسرائیل خسارات ‌‌‌‌قابل‌توجهی به زیرساخت‌های نظامی حماس وارد کرده است؛

اما برای جلوگیری از بازسازی حماس، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید خطوط تدارکات خود را خفه کند و اطمینان حاصل کند که هیچ محموله جدیدی از سلاح نمی‌تواند به این گروه برسد.

این امر برای جلوگیری از جنگ دیگر و تأمین امنیت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بسیار مهم است.