loader image

جستجو

Facts about America's disastrous withdrawal from Afghanistan

جاست نیوز:
حقایقی درمورد خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جاست نیوز» در مطلب تازه خود به بررسی حقایقی در مورد خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان پرداخت و تاکید کرد: کربی که اکنون مشاور ارتباطات امنیت ملی رئیس‌جمهور بایدن است، به درخواست جاست نیوز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جاست نیوز در مطلب تازه خود به‌قلم «استیون ریچاردز» «جان سولومون» نوشت: سخنگوی ارشد پنتاگون از مدت‌ها پیش تأکید کرده بود که هیچ «آشوبی» در جریان خروج آمریکا از افغانستان وجود نداشته است؛ ا

ما طبق ایمیل‌ها و اسناد دولتی که به تازگی به دست آمده است، مقامات ارشد کاملاً آگاه بودند که شرایط در کشور افغانستان آشفته است و به خشونت مرگبار تبدیل شده است.

 این یادداشت‌ها و ایمیل‌ها حکایت از تلاش‌های سیاسی دولت بایدن/هریس برای نشان دادن حقیقت به مردم آمریکا در مورد اولین بحران بزرگ خارجی آن است.

برای مثال، این یادداشت‌ها نشان می‌دهد که در حالی که جان کربی، معاون وقت وزارت ارتباطات وزارت دفاع آمریکا، تلاش می‌کرد تا با خبرنگاران دوستانه صحبت کند تا عقب‌نشینی افغانستان را به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهور جو بایدن وعده داده بود، به تصویر بکشد،.

او گزارش‌هایی از دیپلمات‌ها و مقامات نظامی که دیوانه‌وار برای تثبیت یک بحران، به‌ویژه در فرودگاه کابل که تخلیه آمریکایی‌ها در حال انجام بود، دیوانه شده بودند، دریافت می‌کرد.

یک گزارش در 16 آگوست 2021، 10 روز قبل از کشته شدن 13 تفنگدار آمریکایی توسط یک بمب گذار انتحاری به کربی ارسال شد، اشاره به «نقض» و «ناامنی خط پرواز» در فرودگاه داشت که منجر به کشته شدن پنج افغان و زخمی‌شدن یک سرباز آمریکایی شد.

جمعیت از کنترل خارج شده بود، تیراندازی فقط برای خنثی کردن هرج و مرج انجام شد.

یک روز پس از کشته شدن تفنگداران دریایی توسط بمب‌گذار انتحاری، کربی ایمیلی از یک سرگرد ارتش دریافت کرد که تلاش می‌کرد مترجم سابق خود را که متولد افغانستان بود، نجات دهد.

این ایمیل سرکوب وحشتناک طالبان را توصیف می‌کند و گزارش می‌دهد که آن‌ها «مترجم‌ها را می‌کشند» و کسانی که تلاش می‌کنند فرار کنند، از تلاش‌های سازمان‌یافته آمریکا برای تخلیه آن‌ها ناامید شده‌اند.

در کل، ایمیل‌های داخلی پنتاگون به کربی بیش از دوجین بار از واژه‌های «آشوب» یا «هرج و مرج» استفاده کردند و کاملاً در تضاد با تلاش‌های هم‌زمان کربی و جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید برای کم‌اهمیت جلوه دادن نگرانی‌ها درباره سوء مدیریت دولت قرار دارند.

تقریباً دو سال پس از عقب‌نشینی، کربی در مواجهه با گزارش‌های جدید پس از اقدام در مورد عملیات، از سابقه دولت دفاع کرد.

 کربی در یک کنفرانس مطبوعاتی در آوریل 2023، تقریباً دو سال پس از آن، گفت: «رئیس‌جمهور به شیوه‌ای که مردان و زنان ارتش، سرویس‌های خارجی، جامعه اطلاعاتی و هر ازگاهی این عقب‌نشینی را انجام دادند بسیار افتخار می‌کند.»

کربی که اکنون مشاور ارتباطات امنیت ملی رئیس‌جمهور بایدن است، به درخواست جاست نیوز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گروهی که ایمیل‌های کربی را به دست آورده‌اند، می‌گویند که این اسناد شکاف نگران‌کننده‌ای را بین اظهارات عمومی دولت بایدن/ هریس در سه سال پیش و واقعیتی که در محل به آن گزارش می‌شد، آشکار می‌کند.

در ایمیل دیگری، کربی وضعیت امنیتی رو به وخامت فرودگاه را برای مشاوران ارشد وزارت دفاع اعلام کرد. «من مطمئن هستم که همه شما در حال پیگیری هستید؛ اما پایین را ببینید. اوضاع خوب پیش نمی‌رود».

ایمیل ضمیمه گزارشی از یک کاپیتان بود که نامش ویرایش شده است و به اشتراک گذاشتن اینکه تفنگداران دریایی دو فرد مسلح را در میان جمعیت کشته‌اند که «مقام خود را تهدید می‌کنند» و جزئیات مربوط به کشته شدن چندین غیرنظامی که سعی کردند به یک C-17 بچسبند که سعی می‌کرد از فرودگاه بلند شود.

تنها چند هفته پس از برخی از ایمیل‌های داخلی کربی، حمله گروه تروریستی داعش در اطراف فرودگاه حامد کرزی، 13 نظامی آمریکایی را کشت و بیش از 50 تن دیگر را زخمی ‌کرد

. بیش از 12 غیرنظامی افغان که در یک جمعیت بزرگ در اطراف دروازه ابی فرودگاه جمع شده بودند و سعی داشتند از دست طالبان فرار کنند نیز کشته شدند. این حمله مرگبار تنها چند روز قبل از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از کشور درگیر رخ داد.

خانواده سربازانی که در آن حمله کشته شدند، قبلاً رئیس‌جمهور بایدن را به دلیل امتناع از بیان نام آن‌ها با صدای بلند مورد انتقاد قرار داده بودند.

بایدن بعداً این حادثه را نادیده گرفت و در مناظره ریاست‌جمهوری جولای با رقیب سابق دونالد ترامپ ادعا کرد که هیچ سربازی تحت رهبری او در خارج از کشور کشته نشده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در آن زمان نیز تلاش کرد تا علناً خروج پر هرج و مرج را کم اهمیت جلوه دهد و به روایت رسمی که توسط کاخ سفید عرضه می‌شد، پایبند بماند.

واشنگتن فری بیکن روز جمعه گزارش داد که او تابستان امسال در یک جلسه غیرعلنی شهادت داد که «کیفیت یا صحت» اطلاعاتی را که به او گفته شده بود با مردم آمریکا به اشتراک بگذارد، «به چالش نکشید» و شواهدی را به این ادعا اضافه کرد که دولت بایدن خروج فاجعه‌بار را کم اهمیت جلوه داده است.

«کریستوفر میلر» سرپرست سابق وزیر دفاع در ماه‌های پایانی دولت ترامپ، گفت که فریب مقامات ارشد نگران‌کننده است، مهم‌تر از همه به این دلیل که پیام بدی به نسل جوانی که رهبران نظامی خواهند شد ارسال می‌کند.