loader image

جستجو

Violation of Latvian and Romanian airspace by Russian drones

الجزیره:
نقض حریم هوایی لتونی و رومانی توسط پهپادهای روس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی از نقص حریم هوایی لتونی و رومانی توسط پهپادهای روس خبر داد و اعلام کرد: بخارست «تجاوز مجدد» ناشی از «حملات غیرقانونی» مسکو را به‌شدت محکوم کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری الجزیره در گزارشی خبرداد: لتونی و رومانی، اعضای ناتو که متحدان اوکراین هستند، گفته‌اند که پهپادهای روسیه حریم هوایی آن‌ها را نقض کرده‌اند.

رومانی اعلام کرد که یک پهپاد روسی در ساعات اولیه روز یکشنبه در جریان حملات شبانه بر روی رودخانه دانوب در کشور همسایه اوکراین وارد حریم هوایی این کشور شد، در حالی که لتونی اعلام کرد یک پهپاد یک روز قبل در بخش شرقی این کشور سقوط کرده است.

وزارت دفاع ملی رومانی اعلام کرد که بخارست جت‌های جنگنده جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن را برای نظارت بر حریم هوایی خود مستقر کرده و جستجو برای یافتن بقایای این سلاح در محل سقوط احتمالی نزدیک مرز در حال انجام است.

هنوز گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی گزارش نشده است.

بخارست «تجاوز مجدد» ناشی از «حملات غیرقانونی» مسکو را به‌شدت محکوم کرد.

در همین حال، ادگارس رینکویکس، رئیس‌جمهور لتونی، گفت که یک پهپاد نظامی روسیه در شرق این کشور سقوط کرده است.

وزارت دفاع گفت که این پهپاد از بلاروس به حریم هوایی کشور پرواز کرده و در اطراف شهر رزکنه با 25 هزار نفر در 55 کیلومتری غرب روسیه و 75 کیلومتری بلاروس، متحد نزدیک کرملین، سقوط کرده است.

در حالی که به نظر می‌رسید حمله به حریم هوایی لتونی یک حادثه نادر است، رومانی قطعات پهپادها را در قلمرو خود از زمانی که روسیه در ماه فوریه سال 2022 شروع به تهاجم کامل خود به اوکراین کرد، در چندین نوبت تائید کرده است. رومانی 650 کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد.

میرچا جوانا، معاون دبیرکل ناتو و دیپلمات ارشد سابق رومانی، گفت که ائتلاف نظامی نقض حریم هوایی رومانی توسط روسیه را محکوم می‌کند. او در پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حالی که ما هیچ اطلاعاتی مبنی بر حمله عمدی روسیه علیه متحدان نداریم، این اقدامات غیرمسئولانه و بالقوه خطرناک هستند.

روسیه حملات شبانه مکرری را به شهرهای سراسر اوکراین انجام داده است و اغلب بنادر رودخانه دانوب این کشور را که تنها چند صد متر از رومانی فاصله دارند، هدف قرار داده است.