loader image

جستجو

Gaza war and Russian influence in Israel

مطالعات امنیت ملی (INSS):
جنگ غزه و نفوذ روسیه در اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مقاله‌ای با اشاره به جنگ اطلاعاتی روسیه علیه غرب، به بررسی موضع جنگ غزه و نفوذ روسیه در اسرائیل پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سوری،‌ «شاپیر» «برل» مقاله‌ای در موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) منتشر شد که در آن آمده است:‌از زمان شروع جنگ در غزه، دخالت عوامل روسیه، یا کسانی که با پیام‌های دولت روسیه همسو هستند، در تأثیرگذاری بر گفتمان عمومی در شبکه‌های اجتماعی در اسرائیل افزایش یافته است.

در حالی که این فعالیت پیام‌های متنوع مرتبط با جنگ را تبلیغ می‌کند و در پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود، یک اصل اساسی دارد:

جنگ اطلاعاتی روسیه علیه اسرائیل بخشی از کارزار شناختی گسترده‌تری است که روسیه علیه غرب انجام می‌دهد و هدف آن تضعیف همبستگی کشورهای غربی و تقویت اهمیت سیاسی و نظامی روسیه در شکل دادن به نظم جهانی است.

در سال‌های پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 و پس از مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016، تحقیقات در مورد تلاش‌های روسیه برای انجام عملیات اطلاعاتی و نفوذ، توجه فراوانی را در غرب به خود جلب کرده است.

در حالی که محققان غربی از اصطلاحات مختلفی برای توصیف فعالیت‌های نفوذ روسیه استفاده می‌کنند، مانند جنگ هیبریدی، دکترین گراسیموف (یک دکترین شبهه‌نظامی است که توسط رسانه‌های غربی و برخی از تحلیل‌گران روسی ایجاد شده است) و غیره، رایج‌ترین اصطلاح در روسیه برای توصیف این فعالیت‌ها «جنگ اطلاعاتی» است.

این ‌به‌عنوان نوعی رویارویی بین احزاب توصیف می‌شود که با استفاده از روش‌های خاص (سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و غیره) [بر اساس روش‌های مختلف] نشان داده می‌شود و به این معناست که محیط اطلاعاتی طرف مقابل را تحت تأثیر قرار می‌دهد [در حالی که] از [محیط‌زیست] خود برای دستیابی به اهداف کاملاً تعریف‌شده محافظت می‌کند.

از زمان شروع جنگ در غزه، افراد مرتبط با دولت روسیه یا ابراز حمایت از سیاست‌های آن، یک سری عملیات نفوذ را انجام داده‌اند که مخاطبان اسرائیلی را در پلتفرم‌های مختلف هدف قرار می‌دهند و دیدگاه‌هایی از جنگ را که با دولت روسیه همسو است، تبلیغ می‌کنند.

یکی از نمونه‌های این دیدگاه، این ادعاست که سیاست آمریکا در طول جنگ واقعاً به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند.

توجه به این نکته ضروری است که این نوع فعالیت قبلا قبل از جنگ شناسایی شده بود و حتی اگر پیام‌ها تغییر کرده باشند، هدف اصلی همان است.

یافته‌های ارائه‌شده در بالا، عملیات‌های نفوذ طرفدار روسیه را توصیف می‌کند که از زمان آغاز جنگ در غزه، مردم اسرائیل را هدف قرار داده است.

در این زمینه، عملیات‌ها هم رسانه‌های جریان اصلی و هم شبکه‌های اجتماعی را هدف قرار داده است، پیام‌هایی که با تحولات عمده (همان‌طور که پس از حمله ایران به اسرائیل مشاهده شد) و شاخه‌های مختلف عملیات با هماهنگی (مانند تبلیغ مقاله منتشر‌شده با بودجه پلت فرم ارتباطی روسیه و اتحادیه اروپا با استفاده از حساب‌های همزاد) تطبیق داده شده است.

به‌ویژه، انتشار گسترده صدها پست طرفدار روسیه در گروه تلگرام [Ukronazim]، از جمله انتشار روایت در مورد انتقال سلاح به حماس، با نقش مرکزی تلگرام در انتشار اطلاعات نادرست طرفدار روسیه در اروپا سازگار است.

هم‌زمان در همه کانال‌ها پیام‌هایی وجود دارد که ابعاد بین‌المللی جنگ غزه را از منظر روسیه توصیف می‌کند: دخالت اوکراین و آمریکا در تضعیف نظم نظامی منطقه، در حالی که روسیه، در مقابل، ثبات در منطقه را ارتقا می‌دهد.

جنگ اطلاعاتی روسیه در طول جنگ غزه همچنین شامل ویژگی‌هایی بود که در تحقیقات مربوط به سال 2014 شناسایی شد. همان‌طور که توسط محققان مؤسسه «رند کورپوریشن» در رابطه با آمریکا یافت شد، انتشار روایت انتقال تسلیحات از اوکراین به حماس مخاطبان محلی را هدف قرار داد.