loader image

جستجو

Do not ask the US military to save democracy

فارن افرز:
از ارتش آمریکا نخواهید دموکراسی را نجات دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مقاله تازه خود با اشاره به سخنان ترامپ که در صورت انتخاب مجدد «ژنرال‌های بیدار» را اخراج خواهد کرد، تاکید کرد: از ارتش آمریکا نخواهید دموکراسی را نجات دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌نشریه فارن افرز در مطلبی به‌قلم «پیتر فیور» «هایدی اربن» نوشت: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، بسیاری از ناظران نگران این هستند که دوره دوم ریاست‌جمهوری او چگونه می‌تواند روابط نظامی-غیرنظامی را شکل دهد.

قانون اساسی کنترل غیرنظامی بر ارتش را تضمین می‌کند، اما این رابطه گاهی اوقات پر از مشکلات بوده است.

در دوره اول ترامپ، رهبران ارشد نظامی، چه فعال و چه کسانی که به‌تازگی بازنشسته شده‌اند، نگذاشتند رئیس‌جمهور خطرناک‌ترین ایده‌هایش را عملی کند.

حامیان ترامپ و شخص ترامپ معتقدند که ارتش او را از انجام تمام کارهایی که می‌خواست انجام دهد ناکام گذاشت.

ترامپ به صراحت گفته است که اجازه نخواهد داد این اتفاق دوباره بیفتد. به‌عنوان مثال، ترامپ گفته است که در صورت انتخاب مجدد «ژنرال‌های بیدار» را اخراج خواهد کرد و استفاده از گارد ملی و ارتش فعال را برای اخراج گسترده مهاجران غیرقانونی در نظر خواهد گرفت.

احتمالاً تأثیر ترامپ بر روابط نظامی-غیرنظامی بسیار بیشتر و مخرب‌تر از اولین دوره ریاست جمهوری او خواهد بود، زیرا درک بهتری از اینکه چگونه می‌تواند ارتش را برای انجام دستوراتش تحت فشار قرار دهد، به دست آورده و به احتمال زیاد خود را با مقاماتی احاطه کرده است که در صف قرار می‌گیرند.

در واقع، شرایط برای ترامپ یا روسای جمهور آینده برای برهم زدن توازن روابط نظامی-غیرنظامی مهیا شده است.

حکم اخیر دیوان عالی که به رؤسای جمهور مصونیت قابل‌توجهی از تعقیب اعطا می‌کند، می‌تواند ترامپ را تشویق کند که بی‌پرواتر عمل کند.

ترامپ تمایل خود را برای استفاده از ارتش به روش‌های غیرمسئولانه، زیر پا گذاشتن هنجارهایی که از مدت‌ها پیش استقرار و استفاده از ارتش را هدایت می‌کرد، ابراز کرده است.

آمریکایی‌ها باید بیاموزند، مانند بسیاری از مردمان دیگر در سراسر جهان که ارتش به تنهایی نمی‌تواند دموکراسی را از یک رئیس‌جمهور بی‌پروا نجات دهد.

در ماه جولای، دادگاه عالی حکمی را صادر کرد که روابط بین غیرنظامیان و ارتش را تهدید می‌کند.

در مورد ترامپ علیه آمریکا حکم داد که روسای جمهور سابق از پیگرد قانونی برای «اقدامات رسمی» مصون هستند.

بسیاری از افراد حقوقی، از جمله قاضی دادگاه عالی، سونیا سوتومایور، نگران هستند که این تصمیم ممکن است به روسای جمهور اجازه دهد تا ارتش را مجبور به شرکت در فعالیت‌های غیرقانونی کنند.

صرف نظر از اینکه حکم مصونیت برای رئیس‌جمهور چه معنایی دارد، در سطح قانونی چیزی را برای نیروهای مسلح تغییر نمی‌دهد. ارتش همچنان ملزم به پیروی از دستورات قانونی و مقاومت در برابر دستورات غیرقانونی است.

با این حال، حکم مصونیت به روابط نظامی-غیرنظامی آسیب وارد می‌کند، زیرا می‌تواند رؤسای جمهور را جسور کند.

 فرماندهان کل قوا ممکن است اکنون در تصمیم‌گیری خود کمتر احساس محدودیت کنند و ممکن است ارتش آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا برخلاف هنجارها و سنت‌های دموکراتیک عمل کند.

اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، ممکن است سعی کند با استقرار ارتش در داخل آمریکا، مرزها را جابجا کند.

البته استفاده از ارتش در داخل کشور برای کارهای بشردوستانه پس از بلایای طبیعی آشنا و بحث‌برانگیز است؛ اما در ژوئن 2020، رئیس‌جمهور می‌خواست از نیروها برای سرکوب اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» در واشنگتن استفاده کند.

در مبارزات انتخاباتی، او بارها اشاره کرده است که نه تنها از گارد ملی بلکه از نیروهای نظامی فعال برای سرکوب اعتراضات، اخراج دسته‌جمعی مهاجران غیرقانونی و مبارزه با جرم و جنایت در داخل آمریکا استفاده خواهد کرد.

اگر رئیس‌جمهور از ارتش برای جمع‌آوری و اخراج مهاجران غیرقانونی استفاده کند، وضعیت قانونی ضعیف‌تری خواهد داشت.

چنین اقدامی با واکنش سیاسی و تعدادی چالش در دادگاه مواجه خواهد شد و انسجام درون ارتش را از بین می‌برد.

ارتش آمریکا موظف به پیروی از این دستور است، مگر اینکه دادگاه‌ها به‌طور قاطع مداخله کنند.

زمانی که روابط نظامی-غیرنظامی شروع به فروپاشی می‌کند، مشکلات پیچیده‌تر می‌شود.

اگر یک رئیس‌جمهور غیراصولی کار خود را با اخراج افسران ارشد نظامی به دلایل سیاسی حزبی آغاز کند، ارتش اعتماد خود را به قوه مجریه از دست می‌دهد و تنش‌ها بین دو طرف افزایش می‌یابد.

همان‌طور که در بسیاری از کشورهای جهان اتفاق افتاده است، رئیس‌جمهور ممکن است به اخراج هر کسی که مظنون به وفاداری شخصی ناکافی است ادامه دهد و در نهایت ممکن است افراد کمتری باقی بمانند که مایل به امتناع از دستور غیرقانونی باشند.

با توجه به اینکه حکم مصونیت روابط نظامی-غیرنظامی را تیره می‌کند، برای رهبران غیرنظامی مهم است که اقداماتی را انجام دهند که باعث اعتمادسازی با نیروهای مسلح شود.

کنگره، به نوبه خود، باید استفاده از قانون شورش را محدود کند و دادگاه‌ها باید به‌سرعت در مورد پرونده‌های آشفته‌ای که ممکن است به دلیل حکم دادگاه عالی در مورد ترامپ علیه آمریکا به وجود بیاید، اقدام کنند.

سیاستمداران و دادگاه‌ها باید تمام تلاش خود را برای محافظت از ارتش در برابر یک مجری بداخلاق انجام دهند، زیرا این وظیفه ارتش نیست.