loader image

جستجو

Will the Gaza war restore nuclear non-proliferation in West Asia

نشنال اینترست:
آیا جنگ غزه عدم اشاعه هسته‌ای در غرب‌آسیا را احیا می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا جنگ غزه عدم اشاعه هسته‌ای در غرب‌آسیا را احیا می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت میسون» نوشت: در ماه اکتبر سال 2023، تالی گوتلیو، یکی از اعضای اسرائیلی کنست از حزب لیکود، از ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواست از «موشک جریکو» (موشک‌های بالستیک توسعه‌یافته توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از دهه 1960) و سلاح هسته‌ای «روز موعود» علیه حماس و فلسطین استفاده کند.

«آمیهای الیاهو» وزیر میراث وقت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در ماه نوامبر سال 2023 در یک مصاحبه رادیویی پیشنهاد کرد که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)می‌تواند بمب اتمی را روی غزه پرتاب کند، نکته‌ای که او بعداً پیشنهاد کرد قبل از اینکه نتانیاهو او را از جلسات کابینه معلق کند، «استعاری» بود.

چنین صحبت‌های سستی در مورداستفاده از سلاح‌های هسته‌ای تا حدی منعکس‌کننده اظهارات پوتین در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین در سال 2022 است.

ترامپ همچنین از طریق خروج یک‌جانبه خود از توافق برجام با ایران در سال 2018، ضربه‌ای به عدم اشاعه هسته‌ای وارد کرد. او به جای آن، سیاست «فشار حداکثری» را انتخاب کرد که منجر به تشدید شدید تنش در خلیج‌فارس تا سال 2021 شد.

در واکنش به پیشرفت کند دیپلماتیک با دولت بایدن، ایران اجرای پروتکل الحاقی را در سال 2021 متوقف کرد که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی نامحدود به تأسیسات و مواد هسته‌ای ایران داده بود.

ایران با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته جدید، مذاکرات هسته‌ای ضمنی خود با آمریکا را در عمان پیچیده‌تر کرد.

روسای سابق ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مدیران موساد قبلاً درباره «تهدید وجودی» که سیاست‌های نتانیاهو برای دولت اسرائیل ایجاد می‌کند، هشدار داده‌اند.

تسلیحات هسته‌ای این کشور در بهترین حالت در برابر رهبری ایران که از حمله پیشگیرانه اسرائیل به رآکتور اوسیراک در عراق در روز 9 ژوئن 1981 و علیه یک رآکتور هسته‌ای مشکوک ساخت کره شمالی در سوریه در سال 2007 درس گرفته است، دارای مقدار نامعلوم است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیش از این گفته بود که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام یک اشتباه بوده است، زیرا ایران بیش از هر زمان دیگری در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کرده است.

این پاسخ نشان می‌دهد که راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه است.