loader image

جستجو

China's hands are stained with the blood of the American people!

تایمز هند:
دست چین آلوده به خون مردم آمریکاست!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز هند» در یادداشتی با اشاره به بحران بی‌سابقه مواد مخدری در آمریکا  یک ماده افیونی مصنوعی بسیار قوی است، نوشت: شرکت‌های شیمیایی چینی پیش‌سازهای موردنیاز برای تولید فنتانیل را به کارتل‌های مکزیکی می‌رسانند که سپس از مرز آمریکا قاچاق می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تایمز هند در یادداشتی با اشاره به بررسی این موضوع که دست چین آلوده به خون مردم آمریکاست، نوشت: آمریکا با یک اپیدمی بی‌سابقه مواد مخدر دست‌وپنجه نرم می‌کند که عمدتاً توسط فنتانیل و سایر مواد افیونی هدایت می‌شود.

این مواد هر هفته جان بیش از 1 هزار و پانصد آمریکایی را می‌گیرند و مصرف بیش از حد این مواد را عامل اصلی کشنده در سراسر کشور می‌دانند.

بحران فنتانیل آمریکا، یک ماده افیونی مصنوعی بسیار قوی است. شواهد نشان می‌دهد که چین و مکزیک دخالت مستقیم در این امر دارند.

شرکت‌های شیمیایی چینی پیش‌سازهای موردنیاز برای تولید فنتانیل را به کارتل‌های مکزیکی می‌رسانند که سپس از مرز آمریکا قاچاق می‌شود.

این مشارکت بین دو بازیگر خارجی، یکی دشمن ژئوپلیتیکی و دیگری کشوری که گرفتار جنایات سازمان‌یافته است، به بحران سلامت عمومی و امنیت ملی دامن می‌زند که مهار آن برای آمریکا دشوار است.

فنتانیل با بیش از 75 هزار مورد از صد و 8 هزار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد در سال 2023، اکنون «مرگبارترین تهدید دارویی» است که آمریکا تاکنون با آن مواجه شده است.

کشندگی و سهولت تولید و توزیع این دارو تأثیر آن را تشدید کرده است، به‌طوری‌که هر روز نزدیک به 200 آمریکایی جان خود را از دست می‌دهند.

مصرف بیش از حد فنتانیل و اپیدمی گسترده مواد افیونی تنها در سال 2020 حدود 1.5 تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا خسارت وارد کرد، رقمی که در سال‌های پس از آن افزایش یافته است.

بحران فنتانیل نه‌تنها افراد را مسموم می‌کند، بلکه اقتصاد، سیستم مراقبت‌های بهداشتی و بافت اجتماعی آمریکا را نیز تضعیف می‌کند.

بحران فنتانیل یک مسئله جهانی است که با صنایع بیودارویی چین مرتبط است که با کارتل‌های مواد مخدر مکزیک مرتبط است.

شرکت‌های چینی مواد شیمیایی پیش‌ساز فنتانیل تولید و صادر می‌کنند که سپس به مکزیک ارسال می‌شود.

کارتل‌ها، به‌ویژه سینالوآ و جالیسکو، از روش‌های مختلفی برای قاچاق مواد مخدر از مرز آمریکا و مکزیک استفاده می‌کنند.

حزب کمونیست چین یکی از چهره‌های اصلی این بحران است، زیرا نتوانسته نظارتی بر شرکت‌های بیودارویی خود اعمال کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های شیمیایی چینی بیش از 80 درصد پیش‌سازهای مت‌آمفتامین را در اختیار کارتل‌های مکزیکی قرار می‌دهند و چین یارانه‌هایی را برای تشویق صادرات این مواد شیمیایی خطرناک ارائه می‌دهد.

از سال 2018، چین تخفیف‌های مالیاتی را برای صادرات پیش‌سازهای فنتانیل افزایش داده است و آن‌ها را به 13 درصد در سال 2020 افزایش داده است.

به‌رغم قوانینی که در آمریکا و چین این صادرات را ممنوع می‌کند، شرکت‌های چینی به ارسال مواد شیمیایی به مکزیک ادامه می‌دهند، اغلب از روش‌های پیچیده استفاده می‌کنند.

برای فرار از تشخیص سازمان‌های جنایت‌کار چینی، بیشتر درگیر تجارت فنتانیل در نیمکره غربی، به‌ویژه در کانادا شده‌اند.

کارتل‌های مکزیکی در مکزیک به دلیل فساد در میان مقامات و محیط مساعد رشد کرده‌اند. استراتژی «آغوش، نه گلوله» آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک با غیرفعال بودن بسیاری از آزمایشگاه‌های مواد مخدر (که توسط مقامات مورد حمله قرار گرفته‌اند) تلاش برای ازبین‌بردن عملیات کارتل را کاهش داده است.

دولت بایدن به‌طور قابل‌توجهی مکزیک را تحت‌فشار قرار نداده است تا با قدرت بیشتری علیه کارتل‌ها عمل کند.

کارتل‌ها فنتانیل را در آزمایشگاه‌های مخفی در سراسر مکزیک تولید می‌کنند و آن‌ها را از طریق روش‌های مختلف به آمریکا قاچاق می‌کنند.

هنگامی که آن‎ها از مرز عبور می‌کنند، شبکه‌های توزیع مرتبط با کارتل به انتقال محصول به مصرف‌کنندگان و شستشوی درآمدهای غیرقانونی کمک می‌کنند.

جنبه پول‌شویی نیز پیچیده است و اغلب شامل سازمان‌های پول‌شویی چینی می‌شود که پول‌های مواد مخدر را از طریق سیستم مالی چین به کشور بازمی‌گرداند.

کمیته منتخب رقابت استراتژیک مجلس نمایندگان آمریکا نقش چین را در اپیدمی فنتانیل فاش کرد که چین مستقیماً از تولید و صادرات مواد غیرقانونی فنتانیل و مواد مخدر مصنوعی حمایت می‌کند.

شرکت‌های شیمیایی چینی در قاچاق این مواد به مکزیک نقش دارند، جایی که کارتل‌های مکزیکی آن‌ها را به فنتانیل تبدیل می‌کنند.

دولت بایدن ‌به‌دنبال همکاری با چین برای همدستی این کشور در اپیدمی فنتانیل بوده است. کارتل‌های مکزیک، به‌ویژه کارتل‌های سینالوآ و جالیسکو، محرک‌های اصلی بحران فنتانیل هستند.

آمریکا باید اقدامات تهاجمی را برای مبارزه با بحران فنتانیل انجام دهد، زیرا تلاش‌های دیپلماتیک به‌طور قابل‌توجهی جریان آن را به داخل کشور کاهش نداده است.

کارگروه مبارزه با مواد مخدر آمریکا و چین در ماه نوامبر 2023 تشکیل شد، اما همکاری‌های گذشته ناکافی بوده است.

آمریکا باید بازرسان مالی را افزایش دهد، فساد در دولت مکزیک را افشا کند و برای افزایش شفافیت در صنایع دارویی و شیمیایی چینی تلاش کند.

فنتانیل، یک تجارت پرسود برای بازیگران چینی و مکزیکی، همچنان به آمریکا سرازیر خواهد شد و نیاز به پاسخگویی از سوی هر دو کشور دارد.

هزینه‌های سیاسی و اقتصادی پاسخگویی به چین و مکزیک قابل‌توجه است، اما تلفات فنتانیل در زندگی و جوامع آمریکایی بسیار بیشتر است.