loader image

جستجو

3211493 10/11/2017 The Grad Sviyazhsk corvette shoots the Kalibr missile during the final stage of summer exercises of the Caspian Flotilla's battle groups. Denis Abramov/Sputnik  via AP

ای‌بی‌سی نیوز:
موشک‌های دریایی برای رویارویی احتمالی دریای بالتیک با روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «ای‌بی‌سی نیوز» در گزارش تازه خود از حضور موشک‌های دریایی برای رویارویی احتمالی دریای بالتیک با روسیه، خبر داد و اعلام کرد:دریای بالتیک یک مسیر کلیدی صادرات نفت برای کشتی‌های روسی است که از پایانه‌های سنپترزبورگ حرکت می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری ای‌بی‌سی نیوز در گزارش تازه خود به‌قلم «دیوید برنان» اعلام کرد:نیروها، کشتی‌ها و هواپیماهای ناتو ماه گذشته به اقیانوس اطلس شمالی رفتند تا مهارت‌های خود را برای جنگ احتمالی آینده در دریا، چه در اقیانوس اطلس یا در آب‌های نزدیک‌تر به دشمنان فرضی روسی خود، تقویت کنند.

در بیانیه مطبوعاتی ناتو آمده است: این رزمایش، به رهبری نیروی دریایی آمریکا در اروپا و ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا، «بر روی آبراه‌های استراتژیک و فضای هوایی اطراف ایسلند متمرکز شده است»، منطقه‌ای که آن را «یک مرکز حیاتی در اقیانوس اطلس شمالی» توصیف می‌کند.

«نیروهای ناتو ردیابی نیروهای دریایی دشمن از جمله زیردریایی‌ها و پاسخ به حوادث تلفات گسترده را تمرین کردند.»

اما بخشی از تمرین با در نظر گرفتن منطقه‌ای متفاوت، هرچند دشمن فرضی مشابه، طراحی شده بود.

با استفاده از هواپیماهای بوئینگ پی-۸ پوسایدون نیروی دریایی آمریکا، واحدهای موشکی ضربتی نیروی دریایی لهستان [NSM] از زمان خود در ایسلند برای شبیه‌سازی حملات به کشتی‌های دشمن در دریا استفاده کردند.

ستوان «بارتلومیج گریگلفسکی»افسر رابط واحد موشکی نیروی دریایی لهستان، به «ای‌بی‌سی نیوز» گفت که گروه او تا شلیک واقعی مهمات، تمام مراحل را انجام دادند.

گریگلفسکی با توصیف واحدهای موشکی ضربتی نیروی دریایی لهستان ساخت نروژ ‌‌به‌عنوان یک سلاح «بسیار عالی» گفت: «ما حملات زیادی انجام دادیم».

با این حال، اقیانوس اطلس شمالی محل شکار مورد انتظار نیست.

گریگلفسکی گفت: «تقریباً همیشه تمرینات خود را در منطقه بالتیک انجام می‌دهیم و از منطقه دریای بالتیک ‌‌به‌عنوان بخشی از سیستم دفاعی ساحلی لهستان در برابر دشمن محافظت می‌کنیم».

«سیدهرث کاشال» از اندیشکده مؤسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس به ای‌بی‌سی نیوز گفت، روسیه در آنجا با «عدم تعادل واقعی» با رقبای خود در ناتو مواجه است.

گنجاندن فنلاند و سوئد از سوی ناتو یعنی پیامد مستقیم تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در سال 2022، برخی از مقامات را بر آن داشته تا به شوخی دریای بالتیک را «دریاچه ناتو» نام ببرند.

کاشال گفت که این استعاره «کمی اغراق‌آمیز است، اما فقط کمی». عدم تعادل دریایی ‌‌به‌طور قابل‌توجهی به نفع ناتو است و این یک مشکل بزرگ برای روسیه است.

دریای بالتیک همچنان یک مسیر کلیدی صادرات نفت برای کشتی‌های روسی است که از پایانه‌های سنپترزبورگ حرکت می‌کنند. کشتی‌های تجاری و نظامی ‌‌به‌طور یکسان باید از دریا عبور کنند تا به اقیانوس اطلس برسند و از خلیج فنلاند و تنگه‌های باریک دانمارک با چشم ناتو از هر طرف عبور کنند.

منطقه راهبردی کالینینگراد روسیه توسط کشورهای ناتو احاطه شده و رویکردهای آن در دید سواحل لتونی، لهستان و سوئد است.

کشوآل خاطرنشان کرد: در صورت وقوع جنگ، هواپیماها و کشتی‌های ناتو می‌توانند از داخل منطقه بالتیک به خاک روسیه حمله کنند که «زمان هشدار بسیار محدودی به پدافند هوایی روسیه می‌دهد».

کاشال گفت: «تعداد کاملی از معماها وجود دارد که برتری ائتلاف در دریای بالتیک با روس‌ها مواجه است. یادآوری این واقعیت به روسیه احتمالاً یک هدف مهم برای آمریکایی‌ها و برای اتحاد گسترده‌تر است.»

وزارت خارجه روسیه و کرملین ‌‌به‌طور معمول از مانورهای نظامی ناتو ‌‌به‌ویژه رزمایش‌های نزدیک به مرز این کشور انتقاد کرده‌اند.

‌‌به‌عنوان مثال، در ماه جولای، مسکو از رزمایش ناتو در فنلاند ‌‌به‌عنوان «بخشی جدایی‌ناپذیر از تلاش‌های تحریک‌آمیز فراگیر ناتو برای مهار روسیه» انتقاد کرد.

کنترل دریای بالتیک در اختیار متحدان غربی نیست. کاشول گفت، بمباران موشکی کروز دریایی روسیه از دریای سیاه از سال 2022 تاکنون ویرانگر بوده و ثابت کرده است که مسکو می‌تواند «یک تهدید واقعی در اعماق اروپا باشد.»

وی افزود: «غرق کردن زودهنگام آن‌ها و نشان دادن توانایی برای انجام این کار، یک اولویت واقعی برای کشورهای منطقه مانند لهستان خواهد بود، حتی اگر توازن کل نیروها اکنون ‌‌به‌شدت در جهت ناتو در بالتیک منحرف شده باشد».

یک سؤال موقتی وجود دارد؛ آیا می‌توان ناوگان بالتیک را قبل از اینکه به سطح غیرقابل قبولی آسیب در سراسر اروپا با موشک‌های کروز خود وارد کند، به شیوه‌ای به موقع و مقرون‌به‌صرفه غرق شود؟

کشوال افزود واحدهای موشکی ضربتی نیروی دریایی لهستانی می‌توانند «بخش بزرگی» از پاسخ ناتو به این سؤال باشند.

دولت لهستان هم همین را گفته است. وزارت دفاع در طرح 2032 خود نوشت: با توجه به تقویت یگان‌های موشکی ساحلی، سکوهای شناسایی سرنشین‌دار و بدون سرنشین، جنگ مین‌های مدرن و زیردریایی‌ها، ما توانایی‌های‌مان را برای حفاظت از خط ساحلی خود بسیار افزایش خواهیم داد.

گریگلفسکی درباره دو درگیری جاری گفت: من فکر می‌کنم در این زمان همه تجربه‌هایی از آن‌ها کسب می‌کنند. «اما این تنها چیزی است که می‌توانم در این مورد بگویم.»