loader image

جستجو

Russia's use of Mexico as a base for spying on America

ان‌بی‌سی نیوز:
استفاده روسیه از مکزیک به‌عنوان مقر جاسوسی از آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری « ان‌بی‌سی نیوز» در گزارشی از استفاده روسیه از مکزیک به‌عنوان مقر جاسوسی از آمریکا، خبر داد .

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی به‌قلم «دن لوس» «اوون هیز» خبر داد: سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در حال افزایش حضور خود در مکزیک برای عملیات جاسوسی با هدف قرار دادن آمریکا و بازگشت به تاکتیک‌های جنگ سرد توسط یک نظام تهاجمی است.

روسیه در سال‌های اخیر با وجود روابط تجاری محدود مسکو با این کشور، پرسنل کارکنان سفارت خود در مکزیکوسیتی را اضافه کرده است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که این روند نگران‌کننده و با هدف تقویت عملیات اطلاعاتی کرملین با هدف قرار دادن آمریکا و تلاش‌های تبلیغاتی آن با هدف تضعیف واشنگتن و اوکراین است.

دولت بایدن این موضوع را با دولت مکزیک مطرح کرده است و یک مقام آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفت که روسیه در مکزیک سرمایه‌گذاری کرده است تا به دنبال تمدید حضور آن‌ها باشد.

اقدامات روسیه در مکزیک نشان‌دهنده موضع تهاجمی‌تر سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در چندین جبهه است، زیرا کرملین به دنبال ساکت کردن منتقدان خارج از کشور، تضعیف حمایت از اوکراین و تضعیف دموکراسی‌های غربی است.

این رویکرد شامل تلاش برای خرابکاری در اروپا، توطئه‌های ترور، حملات سایبری بی‌امان و کارزار‌های گسترده اطلاعات نادرست جهانی است.

ژنرال نیروی هوایی گلن وان هرک، رئیس فرماندهی شمالی آمریکا، در مارس 2022 به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که سرویس اطلاعات نظامی روسیه GRU در مکزیک حضور گسترده‌ای دارد.

از زمان اظهار نظر وان هرک، روسیه به گسترش ردپای خود در سفارت در مکزیکوسیتی ادامه داده است و از مقامات مکزیکی اعتبار می‌گیرد.

به گفته افسران سابق اطلاعاتی، مکزیک یک محیط راحت و کم خطر به مسکو جهت نظارت بر ماموران در آمریکا و اجرای عملیات‌های دیگر ارائه می‌دهد.

روس‌ها احتمالاً از نزدیکی مکزیک، اما امنیت نسبی فراتر از دسترس مجریان قانون آمریکا برای حمایت از عوامل آمریکایی و افسران روسی که تحت «پوشش عمیق» در آمریکا فعالیت می‌کنند، برای ملاقات با گردانندگان روسی برای دریافت حقوق، بازنگری، تامین مجدد و دریافت آموزش در مورد روش‌های ارتباطی یا دریافت سایر وسایل جاسوسی استفاده خواهند کرد.

مقامات آمریکا نگران تلاش روسیه برای دستکاری چشم‌انداز اطلاعاتی در مکزیک هستند که به دنبال کاهش حمایت بین‌المللی از اوکراین و ایجاد شکاف اجتماعی است.