loader image

جستجو

What is Zelensky's Victory Plan

اسپکتیتور:
«طرح پیروزی» زلنسکی چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « اسپکتیتور» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه رییس جمهور اوکراین به دنبال شکست مهاجمان روسی است، به بررسی این سوال پرداخت که طرح پیروزی زلنسکی چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اسپکتیتور در مطلب تازه خود به‌قلم «مایکل ایوانز» نوشت: زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای آخرین و احتمالاً آخرین بخت آزمایی قبل از انتخابات آمریکا در این کشور است تا ثابت کند که می‌توان در برابر مهاجمان روسی اوکراین به پیروزی دست یافت.

رهبر اوکراین آنچه را که «طرح پیروزی» خود می‌نامد ارائه کرده است که همه جنبه‌های آینده کشورش را در بر می‌گیرد.

این امر شامل استراتژی او برای وادار کردن پوتین به پایان دادن به جنگ و تضمین امنیت بلندمدت و رفاه اقتصادی کشور تحت محاصره از سوی غرب است.

این یک چشم‌انداز بزرگ است که او روز پنجشنبه در کاخ سفید به بایدن ارائه خواهد کرد.

شرایطی وجود دارد که به حمایت آمریکا بستگی دارد، هرکسی که در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود. همچنین زمانی را پیش‌بینی می‌کند که پوتین ممکن است متقاعد شود که بپذیرد «جنگ همیشگی» دیگر به نفع روسیه نیست.

پیروزی کلمه‌ای بوده است که واشنگتن تمایل دارد از آن اجتناب کند.

بایدن از زمانی که نیروهای روسی دو سال و هفت ماه پیش از مرز عبور کردند، حامی و مدافع پرشور زلنسکی بوده است و همیشه وعده داده است که از کی‌یف حمایت خواهد کرد، هرچقدر که طول بکشد؛

اما آیا این به معنای تمام راه رسیدن به پیروزی بود؟ ژنرال مارک میلی، زمانی که رئیس ستاد ارتش آمریکا بود، گفت که جنگ با یک توافق سیاسی به پایان خواهد رسید، نه با قدرت نظامی.

واقعیت همین است؛ اما هر چه جنگ بیشتر ادامه داشته باشد، این دیدگاه سیاسی، نه فقط در کی‌یف، این است که پوتین باید از هرگونه جاه‌طلبی تهاجمی آینده منصرف شود و بنابراین، اوکراین باید برنده شود، ریشه‌دارتر شده است.

از دونالد ترامپ در جریان مناظره تلویزیونی با کامالا هریس در فیلادلفیا پرسیده شد که آیا او می‌خواهد اوکراین برنده شود؟ او پاسخ داد که فقط می‌خواهد به جنگ پایان داده و از مرگ مردم جلوگیری کند.

اما این احتمالاً منعکس‌کننده بسیاری از دیدگاه‌های خصوصی حتی در داخل دولت بایدن است.

در واقع، برای مدت طولانی مقامات شورای امنیت ملی در موردنیاز دولت کی‌یف به درک این موضوع که یک راه‌حل از طریق مذاکره یک گزینه واقع‌بینانه برای مقطعی در آینده است، کاملاً باز بوده‌اند.

موضوع همیشه این بود که اگر قرار بود مذاکراتی بین کی‌یف و مسکو انجام شود، اوکراین باید در موقعیتی قدرتمند در میدان جنگ قرار می‌گرفت تا بتواند حداکثر مزیت را به دست آورد.

اینجاست که طرح پیروزی جدید زلنسکی خودش را نشان می‌دهد. اگرچه جزئیات دقیق علنی نشده است، به نظر می‌رسد واضح است که رهبر اوکراین استدلال خواهد کرد که اکنون زمان آن است که تصمیمات بزرگ در واشنگتن و ناتو ‌به‌طور کلی گرفته شود.

او البته به تمایل خود برای استفاده از سامانه‌های موشکی دوربرد غربی برای هدف قرار دادن چندین هدف در روسیه فکر می‌کند و آینده اوکراین در ناتو گنجانده شود.

زلنسکی امیدوار است که حملات به پایگاه‌های هوایی و سایت‌های موشکی در عمق روسیه، با استفاده از موشک کروز سایه توفان فرانسوی-انگلیسی و راکت‌های سامانه موشکی تاکتیکی ارتش [ATACMS] آمریکا، به علاوه تداوم حضور نیروهای اوکراینی در بخش بزرگی از کورسک در غرب روسیه، سرانجام پوتین را متقاعد خواهد کرد که به خود بیاید.