loader image

جستجو

The paradox of Israel's defeat

فارن افرز:
پارادوکس شکست اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به سالگرد حمله حماس در 7 اکتبر سال گذشته،‌ به بررسی موضوع پاردوکس شکست اسرائیل،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم « آلوف بن» نوشت: در 7 اکتبر گذشته، حماس سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی معروف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را غافل‌گیر کرد.

هر دو سال‌ها از تدارک گروه مسلح فلسطینی برای حمله به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشتن و ربودن سربازان و شهروندان آن مطلع بودند؛

اما آن‌ها نمی‌توانستند باور کنند که چنین عملیات بی‌سابقه‌ای جرئت رخ دادن داشته باشد یا حتی موفق شود. ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)؛

و عموم مردم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همگی بر این باور بودند که مرزهای مستحکم جنوبی کشورشان آن‌قدر غیرقابل نفوذ و توازن قوا آن‌قدر برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مطلوب است که حماس هرگز وضعیت موجود را به چالش نمی‌کشد.

اما حماس آن را به چالش کشید. در روزها و هفته‌ها پس از آغاز حمله ویرانگر خود، سخنی رایج در میان اسرائیلی‌ها این بود که «همه‌چیز تغییر کرده است» و برای مدتی به نظر می‌رسید که همه‌چیز واقعی بود:

حمله اعتماد به نفس اساسی اسرائیلی‌ها را از بین برد و باورهای دیرینه در مورد امنیت، سیاست و هنجارهای اجتماعی کشور را متزلزل کرد. رهبری ارتش اسرائیل تقریباً یک شبه اعتبار خود را از دست داد.

یک هفته پس از حمله 7 اکتبر، اگر به یک اسرائیلی معمولی حتی یک طرفدار نتانیاهو می‌گفتید که «نتانیاهو» یک سال بعد همچنان نخست‌وزیر خواهد بود، حرف شما را باور نمی‌کردند.

در طول تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، پس از بدترین فجایع امنیتی این کشور، دولت غیرنظامی در نهایت سقوط کرده است.

پس از ناکامی‌های ارتش در طول جنگ یوم کیپور در سال 1973 و تهاجم آن به لبنان در سال 1982، نیروهای ذخیره خشمگین برای اعتراض از جبهه بازگشتند و گلدا مئیر و مناخم بگین را وادار به استعفا کردند.

در هر دو مورد، در عرض چند ماه، دولت تحقیقات گسترده‌ای را در مورد اینکه چه اشتباهی رخ داده است، آغاز کرد.

جنگ چندجانبه‌ای که اکنون اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درگیر آن شده نیز یک جنگ درونی است، یعنی جنگی که توسط نخست‌وزیر برای تغییر هنجارها و نگرش‌های آن‌ها برپا شده است.

اگرچه نتانیاهو در بسیاری از عقاید ایدئولوژیک متحدان راست‌گرای خود شریک است، اما وی خود را در موقعیتی سیاسی قرار داده که در آن توسط عقاید گروگان گرفته شده است.

اکنون او ‌به‌دنبال گروگان گرفتن مردم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

اسرائیلی‌ها در ماه سپتامبر، زمانی که دولت حملات خود را علیه حزب‌الله تسریع کرد، اعتماد به نفس خود را تقویت کردند.

پس از 7 اکتبر، حزب‌الله نشان داد که قادر است شهرها، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را در حالی که از حماس حمایت می‌کرد، نابود کند و ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مجبور کرد که نیروهای زمینی خود را بین جنوب و شمال اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تقسیم کند.

برای اسرائیلی‌ها ضد حمله ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یادآور جنگ 6 روزه سال 1967 بود که در آن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز به لطف نیروی هوایی برتر ‌به‌سرعت پیروز شد.

نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جنگ «برنده» است و ایران، حامی حزب‌الله را نیز به حملات مشابه تهدید کرد.

وزارت آموزش اسرائیل دستور اجرای رقص‌های جشن در مدارس مذهبی دولتی را صادر کرد.

یهودیان سکولار و لیبرال اسرائیلی در ملأ عام دزدی نمی‌کردند، اما آن‌ها نیز شاد بودند و به خلبانان شجاع و مأموران اطلاعاتی هوشمند خود برای احساس پیروزی اعتبار می‌دادند.