loader image

جستجو

How will Israel respond to Iran's attack in the midst of growing tensions

مالای میل:
اسرائیل در بحبوحه تنش‌های فزاینده چگونه به حمله ایران پاسخ خواهد داد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه « مالای میل» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که اسرائیل در بحبوحه تنش‌های فزاینده چگونه به حمله ایران پاسخ خواهد داد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه مالای میل در یادداشت تازه خود به‌قلم «ماریا یتمس» نوشت: حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به لبنان در این هفته و حمله موشکی ایران به دشمن منطقه‌ای‌اش، در حالی که جنگ در غزه جریان دارد، خطر درگیری شدید در سراسر غرب‌آسیا را افزایش داده است.

با وجود تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها، با هشدار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در مورد «چرخه بیمارگونه تشدید تنش پس از جنگ»، خشونت‌های مارپیچ اکنون تهدید می‌کند که بیشتر و بیشتر منطقه را در بر بگیرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، پرتاب حدود 200 موشک به کشورش را در روز سه‌شنبه ‌به‌سرعت محکوم کرد و گفت: «ایران امشب اشتباه بزرگی مرتکب شد و تاوان آن را خواهد داد.»

دیوید خلفا، کارشناس غرب‌آسیا در بنیاد ژان ژور، یک اندیشکده مستقر در پاریس، گفت که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) چاره‌ای جز پاسخ به حمله ایران ندارد  به دلیل مقیاس و این واقعیت که ماهیت اهداف تغییر کرده است و شامل سایت‌های نظامی حساس می‌شود.

این دومین بار بود که ایران مستقیماً به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حمله کرد. در ماه آوریل، رگباری از حدود 300 پهپاد و موشک، یک اقدام تلافی‌جویانه اسرائیلی را آغاز کرد که شاهد آن بود که یک تأسیسات رادار پدافند هوایی ایران منهدم شد.

به گفته خلفا، از زمان حمله ایران، مقامات اسرائیلی استدلال کرده‌اند که «فرصتی تاریخی برای برخورد قاطع با حکومت ایران» وجود دارد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق، یکی از اولین کسانی بود که خواستار حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آن را یک تهدید وجودی می‌داند.

اما گمان می‌رود که حساس‌ترین تجهیزات در اعماق زمین دفن شده‌اند، جایی که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ممکن است نتواند به آن ضربه بزند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده است که حتی تلاش نکنید و از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  خواسته است که «به تناسب» پاسخ دهد، اگرچه نتانیاهو اغلب در گذشته راهنمایی‌های او را نادیده می‌گرفت.

ایران «حداقل تا حدودی از قبل به همه‌چیز فکر کرده است. آن‌ها آماده هستند.» سیترینوویچ گفت که پاسخ تهران به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) «سریع» خواهد بود.

سیما شاین، یکی دیگر از کارشناسان ایران در «موسسه مطالعات استراتژیک ملی»، گفت که جمهوری اسلامی دارای قابلیت‌های مخرب «غیرقابل‌انکار» است.

او گفت: آن‌ها می‌توانند بیش از 200 یا حتی 300 موشک پرتاب کنند و همچنین پهپاد دارند.

سینا طوسی، کارشناس ارشد مرکز سیاست بین‌الملل در واشنگتن می‌گوید: «همه‌چیز در حال حاضر به واکنش اسرائیل بستگی دارد، چون ممکن است به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود».

او گفت که نتانیاهو و ایران هر دو «قمارهای بزرگی می‌کردند».

با این حال، هم ایران و هم اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند که نمی‌خواهند به مارپیچ خشونت تلافی‌جویانه کشیده شوند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال حاضر در چندین جبهه نظامی درگیر است.

در نوار غزه، ارتش با حماس می‌جنگد و هدف آن نجات 97 گروگان گرفته‌شده در 7 اکتبر است که هنوز در آنجا نگهداری می‌شوند.

در لبنان، پس از چند روز حملات هوایی علیه حزب‌الله، اکنون نیروها در حال نبرد با شبهه‌نظامیان موردحمایت ایران در زمین هستند.

و در سایر نقاط منطقه، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  با گروه‌های مسلحی مانند شورشیان حوثی یمن که حملات موشکی و پهپادی خود را افزایش داده‌اند، مقابله می‌کند.

در نهایت، سیترینوویچ گفت، هم ایران و هم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) «‌به‌دنبال راه‌حلی سیاسی خواهند بود» که ممکن است توسط آمریکا و فرانسه حمایت شود؛ نفوذ آن‌ها به‌ویژه در لبنان می‌تواند نقش مهمی در بازگرداندن آرامش داشته باشد.