loader image

جستجو

New US tariffs on Chinese goods

گلوبال تایمز:
تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چینی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه « گلوبال تایمز» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اعلام تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چینی توسط بایدن در این هفته، نوشت: بنیاد مالیات آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تعرفه‌های جدید ممکن است 142 هزار شغل برای آمریکا هزینه داشته باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گلوبال تایمز در مطلب تازه خود نوشت: انتظار می‌رود دولت جو بایدن برنامه نهایی خود را در این هفته برای اعمال تعرفه‌های بالا بر برخی از کالاهای وارداتی چینی اعلام کند.

ابتدا قرار بود تعرفه‌های جدید از اول آگوست اجرایی شود، اما به دلیل مخالفت‌های شدید و نیاز به «زمان بیشتر برای هماهنگی نظرات صنعت»، اعلام آن تا پایان ماه به تعویق افتاد.

تعرفه‌های جدید اعلام‌شده توسط دولت بایدن در ماه می سال جاری شامل اقدامات دیوانه‌کننده‌ای مانند افزایش تعرفه خودروهای برقی چینی به 100 درصد با هدف «حفاظت از شرکت‌های آمریکایی در برابر ظرفیت مازاد چین» است.

آمریکا هیچ فناوری یا مالکیت معنوی ندارد که نیاز به حفاظت داشته باشد، در صورت اعمال تعرفه‌های جدید، بنادر آمریکا یا باید جرثقیل از چین با هزینه‌های بالاتر خریداری کنند یا به جرثقیل‌های باکیفیت پایین‌تر بسنده کنند.

علاوه بر این، برخی از قانونگذاران از دفتر نماینده تجاری آمریکا می‌خواهند که تعرفه 50 درصدی برنامه‌ریزی‌شده روی سرنگ‌ها را مورد بازنگری قرار دهند و می‌گویند که این تعرفه می‌تواند باعث اختلال در عرضه کالاهایی شود که برای تغذیه نوزادان تازه متولد‌شده استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد واشنگتن در تلاش است تا زنجیره صنعت انرژی جدید چین را از طریق تعرفه‌ها فشرده کند تا برای کسب سهم بیشتری از بازار در صنعت انرژی جدید رقابت کند.

با این حال، این رویکرد کارساز نخواهد بود و در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

در همین حال، تمایل شرکت‌های آمریکایی به مواد و اجزای انرژی جدید چین، نظریه «مازاد ظرفیت» را به خود شکست می‌دهد.

بنیاد مالیات آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تعرفه‌های جدید ممکن است 142 هزار شغل برای آمریکا هزینه داشته باشد.

درو برنشتاین، یکی از بنیان‌گذاران Marcum Asia، در وب‌سایت فوربز نوشت: «وقتی [تعرفه‌ها] به بخش دائمی و سفت و سخت چشم‌انداز تبدیل می‌شوند، در نهایت زوال یک کشور را تسریع می‌کنند».

واشنگتن بارها بر لزوم «روابط باثبات با چین» تأکید می‌کند و موج مخالفت‌هایی که در داخل آمریکا بر سر تعرفه‌ها برانگیخته شده است، به‌وضوح نشان می‌دهد که دلیل بی‌ثباتی در روابط آمریکا و چین، ایالات متحده است نه این کشور شرقی. صرفاً نشان دادن قدرت در برابر چین باعث نمی‌شود که آمریکا قوی‌تر به نظر برسد. در عوض، رویارویی با اشتباهات خود و تصحیح آن ممکن است آن را شجاع‌تر جلوه دهد.