loader image

جستجو

The war in West Asia accelerates the decline of America

گاردین:
جنگ غرب‌آسیا افول آمریکا را تسریع می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در مقاله تازه خود با اشاره به اینکه جنگ غرب آسیا افول آمریکا را تسریع می‌کند، تاکید کرد: واشنگتن در حال از دست دادن اعتماد بیش از نیمی از جهان است که زمانی آن را یک ابرقدرت برای برقراری نظم می‌دانستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در مقاله تازه خود نوشت:روز سه‌شنبه، هم‌زمان با اعزام نیروهای اسرائیلی به لبنان، ایران تقریباً 200 موشک به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شلیک کرد و بنیامین نتانیاهو به تهران هشدار داد که «بهایش را خواهید پرداخت»،

مجله آگوست «فارن افرز» افکار وزیر امور خارجه آمریکا را در مورد بازسازی رهبری و مدیریت آمریکا منتشر کرد.

اگر او این موضوع را به‌درستی تشخیص داده باشد که «رقابت شدیدی برای تعریف عصر جدیدی در روابط بین‌الملل در جریان است»، اظهارات «آنتونی بلینکن» در مورد تجدید اقتدار آمریکا ‌به‌طور قابل‌توجهی کمتر قانع‌کننده خواهد بود.

برخی تاریخ پایان قرن آمریکا را به ویتنام یا «جنگ علیه تروریسم» می‌دانند، اما ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به زوال آمریکا سرعت بخشید.

این تنها ولادیمیر پوتین نبود که شجاعت پیدا کرد تا به جاه‌طلبی‌های خود لباس واقعیت بپوشاند بلکه آقای ترامپ به چین نیز چنین شوکی وارد کرد،

قدرت بسیار آن در سال‌های اخیر نه‌تنها قدرت روبه‌رشد و رهبری شی جین‌پینگ را منعکس می‌کند،

بلکه همچنین نشان‌دهنده تلقی او از آمریکا به‌عنوان یک ابرقدرت روبه‌زوال است و کشورهای دیگر نیز تصمیم گرفتند از شرط‌بندی‌های ژئوپلیتیکی خود جلوگیری کنند.

آمریکا امروز در موقعیت قوی‌تری نسبت به چهار سال پیش قرار دارد، اما انزواگرایی نامنظم دولت ترامپ به طرز تکان‌دهنده‌ای غیرقابل پیش‌بینی است و هیچ‌کس نمی‌تواند اقدامات آن را پاک کند.

متحدان و رقبا به‌طور یکسان در مورد قابلیت اطمینان بلندمدت آمریکا نتیجه‌گیری کرده‌اند.

جو بایدن برای تحکیم حمایت غرب در اطراف اوکراین و احیای روابط با اروپا شایسته تقدیرشدن هستند.

آمریکا خود را آماده، متعهد و قادر به هماهنگی اقدامات پیش رو نشان داده است.

این کشور ‌به‌دنبال ایجاد مشارکت در تمام نقاط دیگر نیز بوده است، مانند اقیانوس هند و اقیانوس آرام که از اهمیت بالایی برخوردارند و همیشه حیات خلوت چین بوده‌اند.

اما آمریکا هیچ وقت از حضور خود در آنجا برای تأمین منافع شرکایش کوتاهی نکرده است، اما با این‌ حال، اقتداری که آمریکا دوباره به دست آورده است، هدررفته است.

تضاد شدید بین اضطرابی که دولت در مورد کشته‌های اوکراینی نشان داده و بی‌تفاوتی آشکار نسبت به زندگی غیرنظامیان فلسطینی در غزه، بدبینی و خشم گسترده‌ای را نسبت به استانداردهای دوگانه آمریکا تشدید کرده است و همگان نسبت به این موضوعات و بازی‌های سیاسی آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند.

ده‌ها تن از مقامات خود دولت استعفا داده‌اند و برخی نیز در فکر استعفا هستند، اما فعلاً به دلیل شرایط سخت بعد آن هنوز تحمل می‌کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی هشدار دادند که موضع این کشور «در حال ازدست‌دادن مردم عرب برای یک نسل تمام است» و باید به گونه دیگری نیز این جمله تکمیل شود؛ آمریکا در حال از دست دادن اعتماد بیش از نیمی از جهان است که زمانی آن را یک ابرقدرت برای برقراری نظم می‌دانستند.

اکنون که دنیا از هر زمان دیگری به صلح احتیاج دارد تنها کمک‌های نظامی آمریکا را شاهد هستند که به‌شکل غیرانسانی فرق بسیاری بین دو ملیت برای کمک‌رسانی می‌گذارد.

در آغوش گرفتن بایدن و نتانیاهو به‌منظور جلوگیری از جنگی بود که اکنون در لبنان در جریان است.

کشوری که برای امنیتش متکی به آمریکا است، از تسلیحاتی که آمریکا تهیه می‌کند برای انجام حملاتی استفاده می‌کند که آمریکا در مورد آن‌ها هشدار می‌دهد، اما در آخر واشنگتن مجبور به موافقت با این عملیات‌ها می‌شود.

«یوناتان زیگن» مادرش، «ویویان سیلور» یک فعال صلح بود که در 7 اکتبر توسط حماس کشته شد، او به نیویورک‌تایمز حیرت خود را از صحبت با سیاستمداران و مقامات آمریکایی توضیح داد که انگار هیچ‌کس نمی‌داند دارد چه می‌کند و هیچ برنامه‌ای برای کنترل این وضعیت در سر ندارند.

این وضعیت ممکن است جدید نباشد، اما اکنون دردناک‌تر و پرپیامدتر است. بایدن که برای خروج از افغانستان بدون درنظرگرفتن هزینه آن بسیار عجله کرد، مجبور شد در غرب‌آسیا نیرو ایجاد کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان، گفته است که با اسرائیل همکاری خواهد کرد تا از «عواقب شدید» حمله ایران اطمینان حاصل کند و نتانیاهو بدون شک امیدوار است که دولت ترامپ از اقدام علیه ایران حمایت کند، حتی اگر بایدن یا این موضوع مخالفت کند.

دموکرات‌ها رأی‌دهندگان عرب آمریکایی و دیگر افراد خود را از دست داده‌اند (کامالا هریس از نظر لحن با بایدن بیشتر متفاوت شده است).

درحالی‌که ترامپ به دلیل بحران‌های و موارد دیگر که می‌تواند به‌عنوان ضعف در قبال ایران به تصویر کشیده شود و قیمت‌های بالاتر نفت را به جانش بخرد زیرا که او می‌گوید «جهان در آتش است» و باید برای خاموش کردن آن دست به هر اقدامی بزند؛

با این ‌حال او از توافق هسته‌ای ایران و توافق آب‌وهوای پاریس خارج شد و گفته است که روسیه را تشویق می‌کند «هر کاری که می‌خواهند» با متحدان ناتو انجام دهد.

نرسیدن به اهداف هزینه کاهش موقعیت آمریکا، می‌تواند تسریع شود و آمریکا از هر زمان دیگری از تمام نقاط مختلف تحت فشار و در خطر بزرگی است که تنها یک سیاست آگاهانه و درست می‌تواند آن را از این منجلاب نجات دهد.