loader image

جستجو

China, Russia and the multipolar world

اوراسیا ریویو»:
چین، روسیه و جهان چندقطبی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه گسترش سراسری منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا در جهان، به بررسی موضوع چین، روسیه و جهان چند قطبی پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، «کستر کن کلومگاه» مقاله‌ای در وبگاه اوراسیا ریویو منتشر کرد که در آن آمده است: آمریکا منافع سیاسی و اقتصادی خود را در سراسر جهان گسترش داده است.

چین نیز به‌طور مشابه و استراتژیک قدرت خود را در سراسر اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام گسترش داده است.

این کشور با فتح آفریقا و تشدید عملیات تجاری در مناطق ‌آسیای میانه از جمله جمهوری‌های شوروی سابق به سمت جنوب حرکت کرده است، اما روسیه خود را یک قدرت جهانی می‌دانست.

به‌رغم جمعیت بزرگ 1.5 میلیاردی چین که بسیاری آن را مانعی برای پیشرفت این کشور می‌دانند.

اصلاحات اقتصادی داخلی و دیپلماسی استراتژیک مشترک با کشورهای خارجی باعث شده است که این کشور به موقعیت ابرقدرت در برابر آمریکا دست یابد.

در حالی که نفوذ آمریکا به سرعت در حال محو شدن است، چین در واقع هم چالش‌ها و هم فرصت‌های منحصربه‌فرد را برای تقویت موقعیت خود، به‌ویژه عضلات تجاری، سرمایه‌گذاری و اقتصادی خود در پیش گرفته است.

نظارت بر اخبار و گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که روسیه با چین و هند و چند کشور خارجی دیگر در فرآیند ایجاد یک سیستم جدید اقتصادی جهانی متحد شده است (بریکس پلاس).

از سوی دیگر، هدف آن شکستن نظام تک قطبی و شکست هژمونی آمریکا در سراسر جهان است. با توجه به برنامه‌ریزی اقتصادی سوسیالیستی و پیشبرد مفاهیم همکاری بین‌المللی و صلح حتی در میان دولت‌هایی با نظام‌های اجتماعی متفاوت، پیشرفت‌های شگرفی در زمینه‌های همبستگی بین‌المللی حاصل شده است.

گروه‌بندی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (BRICS) جلوه‌ای از نقش پکن، مسکو و پرتوریا در کنار سایر کشورهایی است که در سال‌های اخیر از نظر جهت‌گیری سیاسی متفاوت بوده‌اند.

این اتحادهای جدید به‌عنوان تهدیدی برای نقش آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند، زیرا آن‌ها اعضای شرکت‌کننده نیستند و نمی‌توانند مستقیماً بر برنامه‌ها و اهداف تعیین‌شده توسط این سازمان و گروه تأثیر بگذارند.

مطالعه و تحلیل دقیقی که توسط این نویسنده نظارت شده است به‌وضوح نشان می‌دهد که روسیه دارای محدودیت‌هایی است.

ردپای اقتصادی خارجی آن نسبتاً ضعیف است و سیاست‌های خارجی آن به‌سختی به حد مورد نیازش می‌رسد. نظم ژئوپلیتیکی جهان را نمی‌توان به‌سادگی از طریق جنگ یا به چالش کشیدن نفوذ سیاسی غرب در حوزه‌های مختلف جهانی آن به دست آورد.

مؤلفه اقتصادی احتمالاً مهم‌ترین بخش درگیری بین روسیه و مخالفان غربی آن است.

روسیه در تلاش است تا قلب رهبران جهانی در جنوب جهانی را به دست آورد، اما به یک سیاست عالی اطلاع‌رسانی عمومی نیاز دارد تا پیام یک نظم جدید جهانی را به طبقه متوسط ​​منتقل کند.

غرب‌آسیا، به‌ویژه منطقه خلیج‌فارس، برای نظم اقتصادی کنونی جهانی حیاتی است و به همان اندازه برای هرگونه تغییر شکل این نظم در آینده حیاتی است.

روسیه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی را ترک کرده است و تلاش می‌کند روند نگران‌کننده امور اقتصادی جهان را معکوس کند.

برای پیروزی در این نبرد، روسیه به یک طرح گسترش ژئوپلیتیک برای اعمال نفوذ اقتصادی نیاز دارد. روسیه اتحادیه بزرگ اوراسیا خود را در کنار سایرین مانند سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و بریکس تقویت کرده است.

کشورهای بریکس از اهمیت کمک به برنامه توسعه آفریقا آگاه هستند و به دلیل عدم حضورشان در معماری مالی جهانی می‌توانند گسترش پیدا کنند.

روسیه و سایر کشورهای بریکس با برنامه‌هایی برای گسترش این گروه به آرژانتین، ترکیه، اندونزی و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی، بر مراکز قدرت بزرگ‌تری برای ارائه جایگزینی برای ساختار تحت سلطه غرب فشار می‌آورند.

این گروه در درجه اول بر اقتصاد و هماهنگی تلاش‌ها در جهت اهداف بلندپروازانه‌تر متمرکز است.

روسیه به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، اختلافات رقابتی و رقابت برای رهبری جهان، برای یک سیستم چند قطبی فشار می‌آورد. آمریکا و متحدانش با سیاست تحریمی خود روابط اقتصادی را از بین می‌برند، اما درزهای جدیدی را برای ارتباط سایر کشورها ایجاد می‌کنند.

روسیه، چین و هند قابلیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متفاوتی دارند.

روسیه در حال گذار از اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده دولتی به اقتصاد بازار جهانی بوده است، در حالی که چین چشم انداز متنوعی با سرمایه‌گذاری و تجارت در سراسر جهان را دارد.

چین 17.7 درصد از کل ثروت جهان و بزرگترین بخش بانکداری جهان را در اختیار دارد. در سال 2019، چین با پشت سر گذاشتن قدرت برتر آمریکا به‌عنوان کشوری که دارای بیشترین تعداد افراد ثروتمند در جهان است، توانست به‌شدت برتری خود را افزایش دهد.

طرح کمربند و جاده چین در 6 سال گذشته به‌طور ‌قابل‌توجهی‌‌ گسترش یافته است که شامل 138 کشور و 30 سازمان بین‌المللی است.

از آوریل 2020، چین عضو گروه بریکس از اقتصادهای بزرگ در حال ظهور است. کارشناسان به ضرورت کشورهایی که ‌به‌دنبال‌‌ سیستم چندقطبی هستند برای رسیدگی به مشکلات کشورهای کمتر توسعه‌یافته و سلطه غرب و رویکرد امپریالیستی آمریکا اذعان دارند.

گروه جدید ائتلافی در حال ظهور؛ بریکس پلاس، با پیوستن مصر، اتیوپی، ایران، عربستان و امارات در ژانویه 2024، شتاب پیدا می‌کند و به‌سرعت گسترش خود را تسریع می‌بخشد.