loader image

جستجو

Military lessons of the Russia-Ukraine war for NATO

کی‌یف پست:
درس‌های نظامی جنگ روسیه و اوکراین برای ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «کی‌یف پست» درمطلب تازه خود به بررسی درس‌های نظامی جنگ روسیه و اوکراین برای ناتو، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه کی‌یف پست در مطلب تازه خود به‌قلم «دیوید کیریپچنکو» نوشت:جنگ روسیه و اوکراین توانایی قابل‌توجه اوکراین را برای مقاومت در برابر دشمن بسیار قدرتمندتر به‌رغم منابع محدودش به نمایش گذاشته است.

تلاش‌های دفاعی اوکراین استراتژی‌های نوآورانه را با هم ترکیب کرده و از نبوغ داخلی و حمایت خارجی برای مقابله با دشمن برتر در نیروی نظامی و فناوری استفاده می‌کند.

در حالی که جنبه‌های خاصی از جنگ بدون تغییر باقی می‌ماند، مانند ضرورت ظرفیت صنعتی و قدرت آتش غیرمنصفانه برای نبردهای ریشه‌دار، جنگ باعث ارزیابی مجدد بسیاری از مفاهیم نظامی سنتی شده است.

اوکراین به یک میدان آزمایشی جهانی برای سلاح‌ها و فناوری‌های مختلف تبدیل شده است که درس‌های ارزشمندی در مورد اینکه چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی مفید نیست ارائه می‌دهد. برای مثال، پهپادها ضروری شده‌اند و هر دو طرف از آن‌ها برای تقویت عملیات میدان نبرد خود استفاده می‌کنند.

این انطباق مستمر و پیگیری پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تکامل جنگ در مقیاس بزرگ‌تر را هدایت می‌کند.

اگرچه اوکراین در سال‌های اولیه جنگ ‌به‌شدت به کمک‌های غرب متکی بود، اما ‌به‌طور فزاینده‌ای نیاز به خوداتکایی و نوآوری داخلی را تشخیص داده است.

اوکراین همچنان با استفاده از جنگ‌های نامتقارن و نوآوری‌های پهپادها، منابع محدود خود را برای مقابله با روسیه به حداکثر می‌رساند. غیرنظامیان نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و زنجیره‌های تأمین را برای حفظ تلاش‌های جنگی ایجاد کرده‌اند، در حالی که گروه‌هایی مانند سازمان فلا آتلانتیک شمالی [NAFO] با روسیه در جنگ اطلاعاتی مبارزه کرده‌اند.

فقدان یک برنامه روشن برای پیروزی اوکراین در میدان نبرد، روسیه را جسورتر کرده است و اعتقاد این کشور به دستیابی به تسلط کامل را تقویت کرده است.

این امر باعث جلب حمایت بیشتر دشمنانی مانند چین شده است و به درگیری دامن می‌زند.

مشارکت فزاینده چین و کره شمالی ماهیت جهانی جنگ را برجسته می‌کند و دولت-ملت‌ها در سراسر جهان برای نتیجه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به نوبه خود، اوکراین جنگ را فراتر از مرزهای خود آغاز کرده و منافع روسیه در آفریقا و غرب‌آسیا را هدف قرار داده است.

از آنجایی که دولت بایدن در ارائه حمایت قاطع مورد نیاز به اوکراین تردید دارد، ممکن است اوکراین برای شکستن بن‌بست و مقابله با جنگ فرسایشی روسیه به استراتژی‌های مخاطره‌آمیزی متوسل شود.

در نهایت، جنگ روسیه و اوکراین، نیاز کشورهای ناتو را برای پذیرش و انطباق با پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در اوکراین مشاهده می‌شود، برجسته کرده است که بسیاری از آن‌ها از فناوری‌های تجاری پیش ساخته ظهور می‌کنند.

ناتو باید برای آینده جنگ آماده شود، جایی که اولین جنگ پهپادها در مقیاس بزرگ ‌به‌سرعت در حال تبدیل شدن به اولین جنگ مبتنی بر هوش مصنوعی است.