loader image

جستجو

Political, economic and cultural partnership between Kazakhstan and Armenia

تایم آسیای میانه:
مشارکت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قزاقستان و ارمنستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «تایم آسیای میانه» در گزارش خود از مشارکت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قزاقستان و ارمنستان، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه تایم اسیای میانه در گزارش خود اعلام کرد: «توکایف» -رئیس جمهور قزاقستان- همکاری قزاقستان و ارمنستان را به سطح کیفی جدیدی ارتقا می‌دهد.

او در دیدار با رئیس جمهور ارمنستان، وهاگن خاچاتوریان اذعان کرد: «من مطمئن هستم که توافقات امروز به تقویت روابط دوجانبه کمک خواهد کرد.

ما به جلسات منظم سطح بالای خود ادامه می‌هیم و به‌عنوان یک پایه محکم برای مشارکت قزاقستان و ارمنستان عمل می‌کند.

قزاقستان برای روابط دوستانه خود با ارمنستان ارزش بسیاری قائل است. احساسات گرمی نسبت به مردم ارمنی در سرزمین قزاقستان وجود دارد. برای قزاقستان، ارمنستان یک شریک نزدیک قابل اعتماد است.

مردم ما با پیوندهای قوی دوستی، تاریخ مشترک و ارزش‌های فرهنگی و انسانی مشابه پیوند خورده‌اند.»

خاچاتوریان از سخنان گرم توکایف تشکر کرد و تعهد خود را برای توسعه همکاری‌های متقابل سودمند ابراز کرد.

او ابراز کرد که تحت تاثیر پیشرفت و توسعه قزاقستان در منطقه است و اذعان کرد که دوستی و روابط قزاقستان با ارمنستان پایدار خواهد بود، زیرا آن‌ها ریشه تاریخی دارند.

خاچاتوریان خاطرنشان کرد که می‌خواهد بر روابط اقتصادی مؤثر در حال توسعه ارمنستان تأکید کند.

در این گفت‌و‌گو، طرفین چشم‌انداز تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، حمل‌ونقل و لجستیک، کشاورزی، مالی، فرهنگی و بشردوستانه و همچنین دیجیتالی‌سازی مسیرها و مسیر پیشرفتی خود را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

توکایف آمادگی قزاقستان را برای ادامه فراهم کردن بستر مذاکرات بین آذربایجان و ارمنستان در مورد انعقاد پیمان صلح تأیید کرد.

وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان گزارش داد که پایتخت قزاقستان میزبان روزهای فرهنگ ارمنی در قزاقستان با چندین رویداد فرهنگی و خلاقانه در تاریخ 15 تا 16 اکتبر خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره آمار ملی قزاقستان، حجم مبادلات تجاری بین قزاقستان و ارمنستان در سال گذشته 53.1 میلیون دلار بوده است.

به گزارش کازینفورم، در حال حاضر 435 شخص حقوقی، شعبه و نمایندگی با مشارکت ارمنستان در قزاقستان ثبت شده است.

بر اساس گزارش بانک ملی قزاقستان، ورودی ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ارمنستان (FDI) در اقتصاد قزاقستان از سال 2005 تا 2024 به 20.6 میلیون دلار رسیده است.

در سال 2023، این رقم 6 میلیون دلار بود که دو برابر سال 2022 (3 میلیون دلار) است. ورودی ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ارمنستان از سوی سرمایه‌گذاران قزاق از سال 2005 تا 2024 بالغ بر 56.5 میلیون دلار بوده است.

در مصاحبه اخیر با آستانه تایمز، گئورگ ملیکیان، مؤسس گروه ارمنی برای مقاومت و دولت‌سازی، بر پتانسیل رو به رشد همکاری عمیق‌تر بین دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرد.