loader image

جستجو

30 januari 2023, Malbork, Polen, Een Nederlands detachement van het 322 squadron is met 8 F-35's aanwezig voor de enhanched Air Policing missie tbv versterking NAVO's oostflank. Foto: F-35 operatieen vanaf de Poolse vliegbasis Malbork.

فدراسیون دانشمندان آمریکایی:
رزمایش تاکتیکی تسلیحات هسته‌ای ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

انجمن « فدراسیون دانشمندان آمریکایی» در مطلب خود ضمن اشاره  به رزمایش تاکتیکی تسلیحات هسته‌ای ناتو در اروپا، عنوان کرد: عملیات پرواز بر فراز دریای شمال و کشورهای اطراف آن از جمله بلژیک، دانمارک، آلمان، هلند و انگلیس متمرکز است.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، انجمن فدراسیون دانشمندان آمرکیایی در مطلب خود به قلم «هانس کریستنس» عنوان کرد: ناتو امروز تمرین نظامی سالانه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در اروپا آغاز کرد.

براساس بیانیه مطبوعاتی ناتو، این رزمایش دو هفته‌ای که به نام «ظهر استوار» شناخته می‌شود، بیش از 60 هواپیما از 13 کشور و بیش از 2 هزار پرسنل را شامل می‌شود.

این مقدار کمی بزرگ‌تر از تمرین سال گذشته است که «تا 60» هواپیما در آن شرکت داشتند.

این رزمایش با میزبانی مشترک بلژیک و هلند به ترتیب در پایگاه‌های هوایی «په» و «فولکل» برگزار می‌شود.

عملیات پرواز بر فراز دریای شمال و کشورهای اطراف آن از جمله بلژیک، دانمارک، آلمان، هلند و انگلیس متمرکز است. ناتو می‌گوید در مجموع 8 پایگاه درگیر هستند.

این رزمایش مصادف است با به‌روزرسانی‌های عمده‌ای که در بیشتر پایگاه‌های هسته‌ای در اروپا در حال انجام است.

این نوسازی شامل ارتقای امنیتی در انبارهای زیرزمینی است که تسلیحات هسته‌ای آمریکا، کابل‌های زیرزمینی و سیستم‌های فرماندهی و کنترل هسته‌ای و تأسیسات موردنیاز برای جنگنده بمب‌افکن جدید لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ با قابلیت حمل اتمی را ذخیره می‌کنند.

چندین پایگاه هسته‌ای در اروپا اخیراً شاهد ساخت یک سکوی بارگیری ویژه برای استفاده توسط هواپیمای بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳ آمریکا برای حمل سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات خدماتی بوده‌اند.

این مسئله شامل پایگاه هوایی په در بلژیک، گدی در ایتالیا و فولکل در هلند است.

پدهای جدید در گدی و فولکل دارای دیوارهایی برای پنهان کردن حمل‌ونقل سلاح‌های هسته‌ای هستند.

در منطقه تمرینی ظهر استوار امسال، پایگاه هوایی «کلاین بروگل» در بلژیک تحت ارتقاء گسترده امکانات تعمیر و نگهداری تسلیحات، از جمله اسکادران پشتیبانی مهمات 701 نیروی هوایی آمریکا [MUNSS]، واحدی که مسئول امنیت فیزیکی و نگهداری تسلیحات و همچنین برای تحویل نگهبانی تسلیحات به نیروهای هوایی کشور کاربر در صورت دستور برای انجام این کار است، قرار گرفته است.

این امر شامل یک تأسیسات رانندگی جدید برای کامیون‌های تعمیر و نگهداری سلاح‌های هسته‌ای است.

علاوه بر این، یک آسفالت بزرگ برای هواپیماهای حمل‌ونقل هسته‌ای بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳ در کنار منطقه احتمالی تسلیحات هسته‌ای اضافه شده است، ساخت یک تأسیسات با امنیت بالا که احتمالاً مربوط به تعمیر و نگهداری سلاح‌های هسته‌ای است تقریباً تکمیل شده است، یک برج کنترل جدید اضافه شده است و کابل‌های زیرزمینی و سیستم هشداردهنده ارتباطات و نمایشگر [AC&D] ارتقا پیدا کرده‌اند.

بسیاری از این موارد قبلاً در تصاویر ماهواره‌ای در گوگل ارث قابل‌مشاهده بود و توسط «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» در سال گذشته توصیف شده بود، اما از آن زمان این تصویر حذف شده است و همه تصاویر پایگاه در گوگل ارث جزئیاتی مبهم دارند.

در هلند، پایگاه هوایی فولکل با ساختن دیواری در مقابل پارکینگی که علاقه‌مندان به هواپیما در آن هواپیما را تماشا می‌کردند، عملیات را پنهان کرده است.

یکی از سخنگویان پایگاه هدف ساخت دیوار جدید را تأیید کرد: «ما معتقدیم مهم است که پرسنل بتوانند با خیال راحت و بدون مزاحمت کار کنند.

اقدامات محدودکننده دید، عکاسی از تجهیزات عملیاتی و پرسنل پایگاه هوایی را دشوار می‌کند.» برای اولین بار، این رزمایش شامل جنگنده بمب‌افکن‌های لاکهید مارتین اف-۳۵ جدید دارای گواهینامه هسته‌ای نیروی هوایی سلطنتی هلند می‌شود.

در نهایت، در منطقه عملیاتی ظهر استوار امسال، مهم‌ترین پیشرفت جدید، بازگشت مأموریت هسته‌ای به فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی لیکن‌هیث، خانه 48 بال جنگنده نیروی هوایی آمریکا با جنگنده‌های بمب‌افکن مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ئی استرایک ایگل و لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ است.

این پایگاه قبلاً یک پایگاه هسته‌ای بزرگ با 33 انبار زیرزمینی و بیش از 100 بمب هسته‌ای بود؛ اما در اواسط دهه 2000، نیروی هوایی آمریکا تمام تسلیحات خود را خارج کرد و مأموریت هسته‌ای به پایان رسید.

در سال 2022 زمانی که فرودگاه نیروی هوایی لیکن‌هیث بی‌سروصدا به لیست پایگاه‌هایی که در حال ارتقاء هسته‌ای بودند اضافه شد، این تغییر شروع شد.

اگرچه پنتاگون تلاش کرد تا شواهد مربوط به این تغییر را حذف کند، اسناد دیگر نشان می‌دهد که مأموریت هسته‌ای در حال بازگشت است.

تصاویر ماهواره‌ای از ساخت‌وساز در فرودگاه نیروی هوایی لیکن‌هیث نشان می‌دهد که تقریباً 22 از 33 پناهگاه هواپیمای محافظ با طاق ذخیره‌سازی سلاح و سیستم امنیتی [WS3] زیرزمینی در ارتقاء هسته‌ای نقش دارند.

مشخص نیست که آیا تسلیحات هسته‌ای به فرودگاه نیروی هوایی لیکن‌هیث برمی‌گردند یا این ارتقا به عنوان پشتیبان برای افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش آسیب‌پذیری موقعیت سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اروپا در نظر گرفته شده است.

پس از کودتای سال 2016 در ترکیه و سیاست‌های دولت اردوغان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر امکان عقب‌نشینی تسلیحات باقی‌مانده در پایگاه هوایی اینجرلیک وجود دارد.

برای این منظور، جالب است که تعداد خزانه‌هایی که به نظر می‌رسد در فرودگاه نیروی هوایی لیکن‌هیث آماده شده‌اند، تقریباً با تعداد فعال باقی‌مانده در اینجرلیک برابر است.