loader image

جستجو

Mandatory Credit: Photo by OLIVIER HOSLET/EPA-EFE/Shutterstock (14791202cn)
(L-R) Lithuanian President Gitanas Nauseda, Ukraine's President Volodymyr Zelensky, Belgian Prime Minister Alexander De Croo and European Council President Charles Michel speak during the European Council summit in Brussels, Belgium, 17 October 2024. EU leaders are meeting in Brussels to discuss Ukraine, the Middle East, competitiveness, migration and foreign affairs.
European Council Summit, Brussels, Belgium - 17 Oct 2024

واشنگتن پست:
افشای «طرح پیروزی» و درخواست عضویت فوری در ناتو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی از افشای «طرح پیروزی» و درخواست عضویت فوری در ناتو خبر داد و اعلام کرد: ارائه عمومی این طرح توسط زلنسکی در حالی انجام شد که اوکراین برای زمستان سختی آماده می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به‌قلم« اوگریدی» «خدوف» اعلام کرد: «ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور اوکراین- روز چهارشنبه توصیف گسترده‌ای از «طرح پیروزی» پنج ماده‌ای خود را به قانون‌گذاران اوکراین ارائه کرد.

اولین گام را دعوت فوری و بدون قید و شرط برای پیوستن به ناتو و آخرین گام را به‌عنوان پیشنهادی برای جایگزینی سربازان آمریکایی در اروپا با اوکراین توصیف کرد.

این طرح قبلاً با متحدان اوکراین به اشتراک گذاشته شده است، اما نظرات عمومی محدودی در مورد آن وجود داشته است که مشخص نیست توصیه‌های زلنسکی پذیرفته شده است یا خیر.

عضویت در ناتو به اوکراین امکان حفاظت از سایر اعضای این ائتلاف را در صورت هرگونه حمله آینده می‌دهد.

زلنسکی گفت، دومین نکته در این طرح، تقویت دائمی امنیت اوکراین از طریق تضمین شرکای این کشور است که سلاح‌های آن‌ها می‌تواند برای حملات در داخل روسیه استفاده شود و همسایگان اوکراین برای حفاظت از آسمان اوکراین، عملیات مشترک پدافند هوایی را انجام خواهند داد.

او گفت که این امر همچنین امکان ادامه عملیات در داخل خاک مستقل روسیه را برای تضمین مناطق حائل که از اوکراین محافظت می‌کند، می‌دهد.

سومین طرح بازدارندگی غیرهسته‌ای است و چهارمین مورد تضمین‌کننده امنیت اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی اوکراین است که به گفته او شرکای اوکراین را تقویت می‌کند و اقتصاد روسیه و «ماشین جنگی» را تضعیف می‌کند.

زلنسکی گفت که این پنج نقطه شامل سه بخش طبقه‌بندی‌شده است که یکی از آن‌ها مربوط به نقطه بازدارندگی است که قبلاً به شرکای آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی ارائه شده است.

زلنسکی گفت اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، می‌تواند تا اواخر سال آینده به جنگ روسیه در اوکراین پایان دهد.

وی گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «باید بپذیرد که محاسبات ژئوپلیتیکی او محکوم به شکست است». روس‌ها باید احساس کنند که تزارشان از نظر ژئوپلیتیکی به جهان باخته است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین این طرح را رد کرد. او گفت که کی‌یف باید بپذیرد که سیاستش بیهوده است و «هشیار شود و دلایلی را که منجر به این درگیری شده است، درک کند.»

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، زلنسکی را متهم کرد که ناتو را به درگیری مستقیم با کشورمان سوق داده است.

او گفت: «شرکای رژیم کی‌یف قبلاً نشان داده‌اند که چگونه اوکراین را در معماری امنیتی می‌بینند: آن‌ها اوکراین را در تابوت و شهروندان اوکراینی را نیز در قبر می‌بینند».

ارائه این طرح توسط زلنسکی پس از سفر به آمریکا صورت می‌گیرد، جایی که او آن را با جو بایدن و کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزدهای ‌‌‌ریاست‌جمهوری در میان گذاشت و به پایتخت‌های مختلف اروپایی، جایی که او به سایر شرکای کلیدی خود اطلاع‌رسانی کرد، سفر کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که پیشرفت عمومی کمی از این بازدیدها حاصل شده و احتیاط خاموش رویکرد کلی بوده است، در حالی که آمریکا در هفته‌های آخر مبارزات ‌‌‌ریاست‌جمهوری مشغول شده و بسیاری در اروپا مشتاقانه منتظر دیدن نتایج انتخابات نوامبر هستند.

انتظار می‌رود بایدن روز جمعه به آلمان سفر کند، جایی که اولاف شولتس، صدراعظم گفت که آن‌ها چیزهای زیادی برای گفت‌وگو خواهند داشت.

شولتس گفت: «ما باید درک کنیم که چگونه جنگ برای همیشه ادامه نمی‌یابد. هرگز تصمیمی بر سر اوکراین گرفته نخواهد شد.»

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که بایدن در تماسی با زلنسکی در ارتباط بوده و به‌روزرسانی در مورد تلاش‌های آمریکا برای افزایش کمک‌های امنیتی بیشتر به اوکراین ارائه کرده است.

مقامات آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کردند بسته جدید 425 میلیون دلاری برای اوکراین شامل تسلیحات پدافند هوایی، موشک‌های ضد هوایی، گلوله‌های توپخانه، سلاح‌های ضد زره، هاموی و غیره خواهد بود.

«مارک روته» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «از همه عناصر طرح پیروزی بسیار آگاه است و ما در تماس نزدیک با متحدان و اوکراین هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم.»

اعتقاد راسخ من این است که روزی اوکراین عضو ناتو خواهد شد و زمانی که آن روز فرا رسد تحسین خواهم کرد. این امر به متحدان بستگی دارد که بین خود درباره چگونگی پیشبرد آن بحث کنند.

ارائه عمومی این طرح توسط زلنسکی در حالی انجام شد که اوکراین برای زمستان سختی آماده می‌شود.

برای ماه‌ها، روسیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تحت تأثیر قرار داد و باعث خاموشی گسترده شد.

با کاهش شدید دما و شروع فصل گرما، این کشور اکنون خود را برای قطعی‌های برق بیشتر آماده می‌کند.

در همین حال، نیروهای روسی در حال پیشروی به سمت شهرهای شرقی پوکروفسک هستند که بیشتر غیرنظامیان از آنجا تخلیه شده‌اند و همچنین تورتسک، جایی که حملات بی‌وقفه روسیه بیشتر شهر را با خاک یکسان کرده است.

نتایج قمار اوکراین برای حمله به منطقه کورسک روسیه در ماه آگوست همچنان نامشخص است.

اگرچه اوکراین هنوز زمین‌های قابل‌توجهی را در آنجا کنترل می‌کند، برخی تصمیم کی‌یف برای هدایت نیروها را به جای شهرهای محاصره‌شده در داخل کشور زیر سؤال برده‌اند.