loader image

جستجو

How important is the new treaty between Russia and North Korea

نشنال اینترست:
معاهده جدید روسیه و کره‌شمالی چقدر اهمیت دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی  ضمن اشاره به تاکید جونگ او و پوتین بر ماهیت معاهده دفاعی ،‌ به بررسی این سوال پرداخت که  معاهده جدید روسیه و کره‌شمالی چقدر اهمیت دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ «استفان کاستلو» یادداشتی در روزنامه نشنال اینترست منتشر کرد که در آن آمده است: معاهده دفاعی متقابل بین روسیه و کره‌شمالی که در تاریخ 19 ژوئن امضا شد، ارتقای قابل‌توجهی در روابط آن‌ها است و یک مشارکت استراتژیک جامع را ایجاد می‌کند.

این معاهده عبارت از معاهده 1961 بین اتحاد جماهیر شوروی و کره‌شمالی است که آن را تکرار می‌کند، اما شرایط جدیدی مانند پیروی از قوانین روسیه و کره‌شمالی و احترام به ماده 51 منشور سازمان ملل را اضافه می‌کند.

هم کیم جونگ اون و هم ولادیمیر پوتین بر ماهیت دفاعی این پیمان تأکید کرده‌اند.

حمله به اوکراین در فوریه 2022 قدرت نظامی روسیه را تحلیل برده، اقتصاد این کشور را مختل کرده و آن را در بین کشورهای غربی منزوی کرده است.

روسیه حتی از سوی همسایه فقیر خود طلب کمک می‌کند. این کشور از همه جهات به جز زرادخانه هسته‌ای خود از چین عقب افتاده است و این امر باعث می‌شود در آینده قابل پیش‌بینی به کمک و حمایت سیاسی چین نیاز داشته باشد.

این تهاجم تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه را گسترش داده و هشدارهای جدیدی را به چین و کره‌شمالی درباره کمک نظامی برانگیخته است، اما با این حال، این نگرش سختگیرانه غرب را نسبت به هر سه کشور شمال شرقی تغییر نداده است.

ابراز همبستگی و عزم جدید برای مقاومت در برابر انزوا و تحریم‌های آمریکا و غرب، آخرین تحولات منفی دو دهه اخیر برای ثبات و امنیت است که ناشی از کنار گذاشتن ابزارهای دیپلماتیک توسط آمریکا است.

دهه گذشته دستاوردهای دیپلماتیک چندجانبه در شمال شرق آسیا به دلیل ترجیح دولت بوش برای اجبار بر توافقات معتبر از بین رفته است.

دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن هیچ خرد یا توانایی راهبردی برای تجزیه و تحلیل درس‌های آن دهه یا ایجاد چارچوب سیاست عملی نشان نداده‌اند و نه با مداخله و نه با اقدامات دیپلماتیک کاری از پیش نبرده‌اند

. برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی و ارتقاء نظامی روسیه احتمالاً به تهاجم روسیه کمک می‌کند.

بازنگری عمیق در مفروضات، چارچوب‌های استراتژیک و سیاست‌های آمریکا در قبال شمال شرق آسیا ضروری است. تحریم شدید علیه کره‌شمالی بی‌اثر و معکوس است و از همه توافق‌ها جلوگیری می‌کند.

جنگ کره باید به‌عنوان بخشی از روند کاهش تنشی گسترده‌تر پایان یابد.