loader image

جستجو

The shadow of the US election over NATO and Ukraine

سی‌ان‌ان:
سایه انتخابات آمریکا بر سر ناتو و اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش تازه خود با اشاره به سایه انتخابات آمریکا بر سر ناتو و اوکراین، عنوان کرد: پیروزی احتمالی ترامپ، آینده کمک‌های آمریکا به اوکراین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش تازه خود به‌قلم «ناتاشا برتراند» عنوان کرد: انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر نشست سران دفاعی ناتو در هفته جاری بود.

زیرا متحدان ناتو آماده می‌شوند تا در صورت پیروزی دونالد ترامپ، حمایت آمریکا از اوکراین در سال آینده کاهش یابد، حتی در شرایطی که ایران، کره شمالی و چین کمک‌های نظامی خود را به روسیه افزایش دادند.

در دیدار پشت درهای بسته با همتایان خود در روز پنجشنبه در ناتو، «لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- در پاسخ به سؤالات متحدان در مورد آن و اینکه چگونه ممکن است بر کمک اوکراین تأثیر بگذارد، درباره انتخابات آتی صحبت کرد و گفت که نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، اما به گفته منابع آگاه در این نشست، هنوز حمایت دو حزبی از اوکراین در کنگره وجود دارد.

مقامات ناتو می‌گویند که در حال آماده شدن برای ایفای نقش کمتر آمریکا هستند.

یک مقام ارشد ناتو روز پنجشنبه گفت: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آمریکا بار بزرگی را در حمایت از اوکراین به دوش بکشد»، به همین دلیل است که دبیرکل می‌خواهد ناتو را در زمینه کمک‌های امنیتی رهبری کند، نه اینکه یکی از متحدان این کمک‌ها را بر عهده بگیرد.

این مقام افزود: «اروپا باید حتی بیشتر از این پیش‌قدم شود.»

پیروزی احتمالی ترامپ، آینده کمک‌های آمریکا به اوکراین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. رئیس‌جمهور سابق ماه گذشته از بیان اینکه آیا می‌خواهد اوکراین در جنگ پیروز شود یا نه خودداری کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را «فروشنده‌ای» توصیف کرد که «هرگز نباید اجازه می‌داد که جنگ آغاز شود».

به نظر برخی از مقامات، زمان‌بندی نمی‌تواند بدتر از این باشد.

این مقام ناتو گفت: «من بسیار نگران هستم. خوش‌بینانه کلمه‌ای نیست که من برای توصیف وضعیت [در اوکراین] در حال حاضر استفاده کنم.»

به گفته این مقام، روسیه به دستیابی به دستاوردهای کوچک و تاکتیکی در داخل اوکراین ادامه داده است.

اوکراینی‌ها را سه بر یک در میدان نبرد شکست می‌دهد و از مزیت «قابل‌توجه» در پرسنل و مهمات در ماه‌های بی‌رحمانه زمستان برخوردار است و جو بایدن با اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ارائه شده توسط آمریکا برای حمله به عمق روسیه مخالف است، سیاستی که بسیاری از مقامات ناتو با آن مخالف هستند.

این مقام ناتو گفت: «فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که بگوید اهداف معتبر و قانونی در روسیه وجود ندارد که تأثیر میدان جنگ برای اوکراین داشته باشد». اوکراین باید طیف وسیعی از قابلیت‌ها را داشته باشد که بتواند آن‌هایی را که دارند هدف قرار دهد.

آستین، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه پیشنهاد کرد که پهپادهای دوربرد ارزان‌قیمت خود اوکراینی‌ها راه بهتری برای از بین بردن اهدافی در داخل روسیه مانند انبارهای مهمات هستند تا موشک‌های گران‌قیمت و هدایت‌شونده دقیق.

به‌طور کلی، عدم اطمینان در مورد نقش آینده آمریکا تا حد زیادی ناتو را بر آن داشت تا اختیارات خود را در مورد آموزش نیروهای اوکراینی و ارائه کمک‌های نظامی تثبیت کند و اگر آمریکا تصمیم گرفت کمک به اوکراین را در دولت ترامپ کند یا متوقف کند، به اروپا کنترل بیشتری می‌دهد.

یکی دیگر از مقامات ناتو روز جمعه گفت، اما این مکانیسم که به‌عنوان کمک و آموزش امنیتی ناتو برای اوکراین شناخته می‌شود، هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است و تا چند ماه دیگر نیز فعال نخواهد شد.

در همین حال، کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا تولید تسلیحات و تجهیزات کلیدی را افزایش دهند، نه تنها برای حفظ کمک به اوکراین در صورت قطع حمایت آمریکا، بلکه برای تضمین امنیت خود در برابر تهدید روسیه.

ترامپ در اوایل سال جاری گفت که به یک کشور عضو ناتو گفته است که اگر آن‌ها دستورالعمل‌های هزینه ناتو را رعایت نکنند، آمریکا از آن‌ها در برابر تهاجم روسیه محافظت نمی‌کند و او «روسیه را تشویق می‌کند تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.»

طرح اتحادیه اروپا و گروه هفت برای کمک به تأمین بودجه بلندمدت برای ارتش و بازسازی اوکراین نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مجارستان از تغییر تحریم‌های اتحادیه اروپا در مورد دارایی‌های مسدود شده روسیه که برای اعطای وام 50 میلیارد دلاری به اوکراین با استفاده از درآمدهای بادآورده از این دارایی‌ها ضروری است، جلوگیری می‌کند و می‌گوید این تصمیم باید تا پس از انتخابات آمریکا به تعویق بیفتد.

«جیمز اوبراین» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، روز جمعه در کنفرانسی در ریگا گفت: دولت بایدن در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که اوکراین آنچه را که برای یک جنگ طولانی‌مدت نیاز دارد، دارد و بایدن اکنون در حال «خالی کردن» تمام بودجه‌های اختصاص داده شده توسط کنگره به اوکراین است.

وی گفت که دولت همچنین «میلیاردها» دلار در صنعت دفاعی اوکراین سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند مهمات خود را بسازد.

آستین روز جمعه گفت: «هرروز، ما در حال ایجاد قابلیت بلندمدت برای اوکراین هستیم. این امر به موفقیت اوکراین در طولانی‌مدت کمک خواهد کرد.»