loader image

جستجو

میز مذاکرات هسته ای برجام

فارن پالسی: مهمترین دلیل بازگشت ایران به میز مذاکره چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به حضور رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران با هدف احیای توافق برجام،‌ به بررسی چیزی که آن را مهمترین دلیل بازگشت ایران به میز مذاکره می‌داند پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه« فارن پالسی» در یادداشت تازه خود به‌قلم «کولم کویین» درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه اولین گفتگوها در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است و در حال حاضر انتظارات برای پیشرفت این مذاکرات کم است.

ایران با «رافائل گروسی» -رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- ‌مذاکره کرده است.

رئیس سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای گفت‌وگو با مقامات ارشد ایرانی پیش از مذاکرات جدید در وین با هدف احیای توافق برجام وارد تهران شد.

رافائل گروسی در پی پاسخگویی مقامات ایرانی در مورد تجهیزات نظارتی و همچنین سایر بی‌نظمی‌هایی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به آن اشاره کرده‌اند. چیزی که از قبل مشخص است، افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران است که بسیار فراتر از آستانه 3.67 درصدی تعیین شده در توافق 2015 است.

امروز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا سطح 60 درصد از حدود 7 کیلوگرم در تابستان به حدود 25 کیلوگرم افزایش یافته است.

در حالی که مذاکرات وین در روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود، به نظر می‌رسد مقامات آمریکا در مورد چشم‌انداز یک توافق به سرعت به نتیجه رسیده‌اند. گزارش نیویورک تایمز که روز یکشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که کاخ سفید در حال بررسی یک توافق موقت با هدف توقف غنی‌سازی ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌ها است. این سازش تا حدی ناشی از درک این نکته است که تلاش‌های خرابکارانه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ماه‌های اخیر به طور قابل‌توجهی برنامه هسته‌ای ایران را مختل نکرده است.

با تشکیل تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، انتظار می‌رود که موضع سخت‌تری داشته باشیم. اگرچه همانطور که «سجاد صفایی» در مقاله اخیر فارن پالسی اشاره کرده است، اظهارات گیج‌کننده «حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- و «علی باقری کنی» -مذاکره کننده ارشد- پیش از مذاکرات، نشان از این دارد که رویکرد منسجم در این مذاکرات بعید است.

«هنری روم» -تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا- به فارن پالسی گفت که هنوز دلایل خوبی برای بازگشت ایران به میز مذاکره وجود دارد. مهم‌ترین دلیل این است که آن‌ها باید روسیه و چین را در کنار هم نگه دارند و روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهند این توافق مانند نوع پیشین خود شود. آن‌ها خواهان تعامل ایران هستند.

او افزود: «چیزهایی وجود دارد که باید اصلاح شوند، اما هیچ‌کدام غیرممکن نیستند.»