loader image

جستجو

جنگ_آمریکا_با_روسیه_بر_سر_اوکراین_چگونه_خواهد_بود

اندیشکده کوئینسی: روسیه و نگرانی‌ها بر سر قضیه اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کوئینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به داغ شدن اخبار و شایعات این روزها مبنی بر برنامه‌ریزی روسیه برای حمله به اوکراین در سال جدید میلادی،‌ به بررسی نگرانی‌ها موجود در این میان پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کوئینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم‌ «سارا فورمن» و« آلیسون نویل» نوشت: در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از گزارش‌های رسانه‌های غربی بودیم مبنی بر اینکه اطلاعات آمریکا اعتقاد دارد روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین در اوایل سال جدید است. این گزارش­ها قبلاً منجر به هشدارهایی از سوی ناتو و واشنگتن شده است که روسیه در صورت وقوع جنگ، هزینه اقتصادی و سیاسی سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

به گفته «دیمیتری پسکوف» -سخنگوی ولادیمیر پوتین- روسیه به نوبه خود ماهیت وحشتناک این گزارش‌ها را رد کرده و «یک کارزار اطلاعاتی هدفمند» را مقصر دانسته است.

با این وجود، این امر همچنین باید به تلاش‌های جدید مصمم و صادقانه از سوی آمریکا و دولت‌های اروپایی پیشرو برای یافتن یک سازش معقول با روسیه بر سر اختلافات اوکراین منجر شود. جدای از آسیب اقتصادی جهانی که از جنگ در اوکراین حاصل می‌شود، و مواردی که چین از چنین بحرانی سو استفاده می­کند، غرب در واقع دلیلی قوی‌تر برای اجتناب از جنگ جدید دارد: غرب شکست خواهد خورد.

اطلاعات در مورد برنامه­های روسیه ممکن است اغراق‌آمیز یا حتی ساختگی باشد. سال‌های اخیر شاهد مجموعه‌ای از چنین حرف‌هایی بوده‌ایم که معلوم شد یا بی‌اساس بوده‌اند، یا هشدارهای روسیه به اوکراین در برابر حمله به منطقه جدایی‌طلب دونباس اوکراین که توسط روسیه محافظت می‌شود، بوده است. برای روسیه، بازدارنده‌های گسترده‌ای در برابر تهاجم وجود دارد: اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدتری را اعمال خواهد کرد که آسیب زیادی به اقتصاد روسیه که قبلاً هم مشکل‌دار بوده، وارد می­کند. خط لوله گاز نورد استریم رها خواهد شد. روسیه مجبور به وابستگی تقریباً کامل به چین خواهد شد. بخش‌هایی از ارتش اوکراین بسیار سخت می‌جنگند و ممکن است تلفات سنگینی را به روسیه وارد کنند و اگر سرزمین‌های جدید بزرگی را اشغال کنند، روسیه با این چالش مواجه می‌شود که نه بر جمعیت‌های طرفدار این کشور در دونباس و کریمه، بلکه بر تعداد قابل‌توجهی از اوکراینی‌های خشمگین و شورشی حکومت می­کند. از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر، نگرانی روسیه در مورد اوکراین به طرز قابل توجهی افزایش یافته است، همانطور که در سخنرانی‌های «ولادیمیر پوتین» و «دیمیتری مدودف» -رئیس‌جمهور سابق- برجسته شده است. در سال‌های پس از انقلاب اوکراین در سال 2014، احساسات روسیه در مورد اوکراین تحت تأثیر این باور بود که این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی آنقدر ناکارآمد است که در واقع هرگز به اتحادیه اروپا یا ناتو نمی­پیوندد، و بنابراین روسیه می‌تواند صبر کند. در نهایت دولت عاقل اوکراین به دنبال یک توافق منطقی با روسیه بود. اما اکنون، دولت روسیه نگران است که اعطای تسلیحات آمریکا به اوکراین منجر به وضعیتی شود که در آن، همانطور که پوتین در اظهارات خود در باشگاه گفتگوی والدای در اکتبر 2021 بیان کرد، «عضویت رسمی [اوکراین] در ناتو ممکن است محقق نشود، اما توسعه نظامی این سرزمین در حال حاضر در حال انجام است. و این واقعاً تهدیدی برای فدراسیون روسیه ایجاد می­کند.» مسکو به ویژه از دستیابی اوکراین به پهپادهای رزمی تی‌بی۲ ترکیه که در درگیری بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ در سال 2020 نقش مهمی در پیروزی آذربایجان داشت، نگران است.

در صورت وقوع جنگ، نیروهای مسلح اوکراین به احتمال زیاد خسارات جدی به دشمنان روسی خود وارد خواهند کرد. آن­ها نسبت به سال 2014 بسیار مجهزتر و آموزش دیده‌ترند. با این وجود، حقایق نظامی بی‌رحمانه به نفع پیروزی روسیه است. تعداد نیروهای ارتش روسیه بیش از چهار برابر اوکراینی­ها و شمار هواپیماهای جنگی این کشور بیش از 10 برابر اوکراینی­ها است. روسیه تقریباً 2 هزار و 900 تانک در مقابل 800 تانک اوکراین دارد. روسیه همچنین دارای بیش از 10هزار تانک گلوله‌دار است، اگرچه تعداد تانک‌های واقعی قابل استفاده مشخص نیست.