loader image

جستجو

تلاش_چین_و_روسیه_برای_ایجاد_نیروی_فضایی

واشنگتن اگزمینر: آزمایش‌های تسلیحاتی چین و روسیه و زنگ خطر برای بایدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «واشنگتن اگزمینر» در یادداشت تازه خود با اشاره به آزمایش‌های تسلیحاتی  پکن و مسکو و به‌صدا درآمدن زنگ بیدار باش برای آمریکا،‌ راهکارهایی را برای مقابله با آن به دولت بایدن ارائه داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه «واشنگتن اگزمینر» در یادداشت تازه خود آورد:چین و روسیه با آزمایش‌های تسلیحاتی شجاعانه در فضا زنگ بیدارباش را برای جو بایدن به صدا درآورده‌اند.

بایدن باید پاسخ دهد. چین در اواخر ماه جولای موفق شد یک وسیله پرنده ابرصوتی را آزمایش کند. این وسیله بر روی موشک بالستیک متعارف و در مسافت هزاران مایلی به دور سیاره حمل و در لبه مدار پایینی زمین پرتاب شد. آن به صورت موفقیت‌آمیزی  به نزدیکی هدف مورد نظر اصابت کرد.

این اسلحه جدید چینی برای فرار از سامانه دفاع موشکی آمریکا طراحی شده تا این که بتواند کلاهک‌های هسته‌ای را در مدت کوتاهی به سرزمین اصلی آمریکا حمل کند.

این فقط بخشی از زنگ بیدارباش برای بایدن است.

روسیه بعد آن و در همین ماه یک سلاح ضد ماهواره‌ای را در سطح مداری پایین زمین آزمایش کرد. روسیه وسیله نابودگر متحرکی را از زمین پرتاب کرد و آن به یک ماهواره دوره شوروی برخورد کرد. میدان مداری جدید و خطرناکی از زباله به لطف این آزمایش روسیه در مدار زمین ایجاد شده است که کم از 1.500 قطعه تشکیل شده است. ناسا می‌گوید که این زباله‌ها دردسرهای دیگری را برای فعالیت‌های انسانی و ماهواره‌ای ایجاد می‌کنند.

قصد و غرض روسیه صرف نظر از این موضوع روشن است: ولادیمیر پوتین آن توانایی را می‌خواهد که بتواند ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را نابود کند و در سامانه‌های دفاع موشکی و هشداردهنده آمریکا اختلال ایجاد کند. این یک جنگ مهم با ناتو است و روسیه از این تسلیحات برای کور کردن نیروها و فرماندهان آمریکا بهره‌برداری می‌کند.

هشدار قرمز باید در دفتر بیضی‌ شکل (کاخ سفید) به صدا در آمده باشد. این شاهکارهای فناوری از سوی دو دشمن اصلی آمریکا و نشان دهنده عزم آنها برای تهدید امنیت ملی آمریکا و متحدانش است. ایجاد زباله‌های مداری توسط روسیه نه اتفاقی بوده و نه اشتباهی بلکه مسکو می‌خواهد به آمریکا بفهماند که می‌تواند همان کاری را با ماهواره‌ آمریکا انجام دهد که با یکی از ماهواره‌های خودش کرده است. هم چین و هم روسیه می‌خواهند جهان بفهمد که آنها قصد به چالش کشاندن تسلط فضایی آمریکا را دارند.

بایدن باید خیلی سریع از خواب بیدار و متوجه واقعیت شود.

به عنوان نخستین گام، او باید سرمایه‌گذاری در دفاع هوایی را افزایش دهد و این همان کاری است که سلف او خردمندانه انجام داد. نیروی فضایی برای دفاع از منافع آمریکا و متحدانش در فضا ایجاد شد و توانمندی آن در حال رشد است اما هنوز باید تقویت شود. بایدن باید اعتبارات لازم را برای افزایش بودجه نیروی دفاعی در نظر بگیرد اما دولتش نیز باید بیشتر توجه کند به این چگونه می‌توان شاخه نظامی جدیدی را عملیاتی کرد.

نیروی هوایی بخش ناظر بر نیروی فضایی است و باید ایجاد مشاغل مرتبط با نیروی فضایی را در دانشگاه نیروی هوایی و دیگر حوزه‌های آموزشی در اولویت خود قرار بدهد. دولت بایدن باید با کنگره همکاری کند تا این که مطمئن شود نیروی فضایی مرتکب همان اشتباهاتی نخواهد شد که نیروی دریایی در مورد ناوهای هواپیمابر شد و مبالغی هنگفتی را بابت تجهیزات و توانمندی‌های دوره قبل صرف کرد در حالی که این توانمندی‌ها امروزه به شدت آسیب‌پذیر هستند.

لازم است تا نیروی فضایی تمرکز علنی‌تر و جامع‌تری بر توانمندی‌های تهاجمی داشته باشد. نیروی هوایی با وجود این که دست کم یک سلاح ماهواره‌ای سری را در دست تولید دارد اما نمی‌تواند به چین و روسیه اجازه دهد تا از بی‌میلی آمریکا به «نظامی‌سازی» فضا بهره‌برداری کنند. یک ضرب‌المثل است که می‌گوید: «دشمن تمام تلاش خود را می‌کند.» اگر پکن و مسکو تصمیم خود را گرفته‌اند تا منافع فضایی آمریکا را به خطر بیاندازند، باید تصمیم مشابهی علیه خود آنها گرفته شود. آنها باید این موضوع را بفهمند. اوج حماقت این است که ضعف دفاع فضایی آمریکا به خاطر پایبندی به کنترل تسلیحات پذیرفته شود.

زنگ بیدارباش به صدا درآمده است. بایدن حالا باید به آن پاسخ دهد.