loader image

جستجو

فرانسه_باید_فروش_تسلیحات_به_امارات_و_عربستان_را_متوقف_کند

دیده‌بان حقوق بشر:ماکرون به‌جای فروش تسلیحات باید بر سه کشور ناقض حقوق بشر فشار بیاورد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیده‌بان حقوق بشر‌» در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر تجاری رئیس جمهور فرانسه به کشورهای امارات، عربستان سعودی و قطر، بر این موضوع تاکید کرد که وی باید به‌جای فروش تسلیحات، به‌خاطر نقض حقوق بشر بر این سه کشور فشار بیاورد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه دیده بان حقوق بشر در یادداشت تازه خود به‌قلم «الویر فونداچی » نوشت: امانوئل ماکرون این هفته از امارات، عربستان سعودی و قطر دیدار خواهد کرد و هیئت بزرگی از وزرا و مدیران تجاری اصلی فرانسه او را همراهی خواهند کرد. ظاهراً او در امارات معامله تسلیحاتی را نهایی خواهد کرد در حالی که او باید در تمامی این سه کشور در مورد نقض‌های حقوق بشر حرف بزند.

بنابر گزارش رسانه‌ها، امانوئل ماکرون در 3 دسامبر از امارات دیدار می‌کند و علاوه بر شرکت در جشن 50مین سالگرد تاسیس این کشور، هدف اصلی‌اش نهایی کردن فروش ده‌ها جنگنده جت رافال است که توسط شرکت‌ فرانسوی داسو اویاسیون تولید می‌شوند. فرانسه در حالی دست به فروش این جنگنده‌ها می‌زند که امارت نقش برجسته‌ای را در ائتلاف تحت رهبری عربستان و امارات و حملات وحشیانه نظامی به یمن دارد. امارات در آخرین جنگ لیبی نیز مشارکت داشت که در ژوئن 2020 خاتمه یافت و نیروهای اماراتی با حملات غیر قانونی هوایی و پهپادی غیر نظامیان را در آنجا کشتند و تسلیحات و مهمات به نیروهای محلی متجاوز می‌دادند. با این حال، امارات از 2011 تا 2020 پنجمین مشتری بزرگ تسلیحات فرانسوی بوده است.

ماکرون بعد به عربستان سعودی خواهد رفت، یعنی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات فرانسوی در سال 2020. کارشناسان سازمان ملل از فرانسه و دیگر کشورها خواسته‌اند تا صادرات تسلیحات را به این ائتلاف متوقف کنند زیرا از آنها برای حملات غیر قانونی و حتی انجام جنایات جنگی استفاده می‌شود اما فرانسه با سرپیچی از این درخواست، صادرات تسلیحات را به عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

امید اندکی وجود دارد که ماکرون حمایت فرانسه را به پیشرفت محسوسی در این زمینه مشروط کند اما او باید دست کم از امارات بخواهد تا احمد منصور و دیگر ناراضیان را آزاد کند. به همین‌صورت، او باید در عربستان سعودی قتل فجیع جمال خاشقچی در 2018 را مطرح کند. ساکت ماندن نسبت به این موارد به منزله چشم‌پوشی از نقض‌های جدی حقوق بشری است.

ماکرون در قطر باید نقض‌های حقوق بشری را علیه کارگران مهاجری دنبال کند که در آمادگی قطر برای برگزاری جام جهانی فیفا در 2022 نقش داشتند.

فروش تسلیحات فرانسوی و حمایت از مشارکت مشکوک نظامی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به قیمت حقوق بشر لکه ننگی بر کارنامه دیپلماتیک ماکرون است.