loader image

جستجو

Houthi attack on the UAE

میدل ایست‌‌آی: چرا حوثی­‌ها دوباره به امارات حمله کردند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «میدل ایست آی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به شلیک موشک‌های بالستیک متعدد به ابوظبی از سوی حوثی‌ها در پاسخ حملات به یمن، به بررسی این موضوع که چرا حوثی‌ها دوباره به امارات حمله کردند؟ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، پایگاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشت تازه خود به‌قلم «محجوب زویری» و «لاکشمی ونوگوپال منون» نوشت: امارات سال میلادی را با رویکرد سیاست خارجی اصلاح شده با هدف تقویت مشارکت تجاری و ثبات آغاز کرد. ماهیت طرح این بود که سیاست نیابتی و مداخله نظامی را با دیپلماسی و گفتگو جایگزین کند.

این کشور با خروج نیروهایش از یمن در سال 2019، سیاست خود را تغییر داد و ظاهراً هدف آن پایان دادن به جنگ قدرت بین دولت هادی و جدایی‌طلبان جنوبی بود. اما به نظر می­رسد که امارات از مناقشه یمن فاصله نگرفته است.

هفته گذشته، حوثی‌ها شلیک موشک‌های بالستیک متعدد به ابوظبی و مرکز تجاری دبی را تأیید کردند. «یحیی سریع» -سخنگوی نیروهای مسلح یمن- هشدار داد که مقر شرکت‌های چند ملیتی در امارات در آینده نزدیک هدف موشک‌ قرار خواهد گرفت.

حوثی‌ها می‌دانند که اماراتی‌ها با وجود خروج نیروها، همچنان نقش مهمی در درگیری ایفا می­کنند. برخی از نیروهای زبده در یمن توسط امارات حمایت و تامین مالی می­شوند و در عملیات مأرب و شبوه مشارکت دارند.

اماراتی‌ها با تلاش برای برقراری توازن در روابط دیپلماتیک با ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عادی‌سازی ارتباط با تل‌آویو به ­عنوان بخشی از توافق آبراهام در سال 2020، در شرایط سختی قرار گرفته­اند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) حمایت امنیتی و اطلاعاتی خود از امارات را اعلام نمود و به حمله حوثی‌ها در این ماه واکنش نشان داد. قصد تل‌آویو، سرمایه‌گذاری در وضعیت موجود به منظور خنثی کردن رقیب اصلی خود، ایران، است. بنابر گزارش­ها، امارات به دنبال دستیابی به سامانه­های دفاع موشکی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) جهت محافظت در برابر حملات احتمالی آینده بوده است.

روز دوشنبه، امارات از انهدام موشک حوثی­ها خبر داد، در حالی که میزبان «اسحاق هرتزوگ» -رئیس‌جمهور اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- بود.

این رویداد توضیح می­دهد که چرا ایران با وجود گرم شدن روابطش با امارات، به متحدان حوثی خود برای انجام حملات به این کشور چراغ سبز نشان داده است. پیام واضح است: ایران از توسعه روابط امارات با اسرائیل خشنود نیست.

از سوی دیگر، تشدید اخیر، ضعف درونی استراتژی جدید امارات را برای اجتناب از تقابل و دو قطبی شدن گفتگو و دیپلماسی نشان می­دهد.

اگر حوثی­‌ها مراکز تجاری دبی را هدف قرار دهند، اقتصاد امارات فلج و باعث آسیب رسیدن به وجهه برند ملی آن می­شود.