loader image

جستجو

The effect of Israel's weapons and mediation in the Ukraine crisis

مدرن پالیسی:
تاثیر تسلیحات و میانجیگری اسرائیل در بحران اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «مدرن پالیسی» در مقاله تازه خود به بررسی تاثیر تسلیحات و میانجیگری اسرائیل در بحران اوکراین، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه مدرن پالیسی در مقاله تازه خود به‌‌قلم «دنیس باتورین» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درخواست کی‌یف برای ارسال تسلیحات به نیروهای مسلح خود را رد کرده است.
بنیامین نتانیاهو در جریان ارتباط تلفنی 30 دسامبر 2022 با «ولودیمیر زلنسکی» ‌‌رئیس‌جمهور اوکراین، پیش از رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از زلنسکی خواست تا به پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط فلسطین رای منفی دهد.
با این حال، کی‌یف درخواست‌های اسرائیل برای مخالفت با قطعنامه را طی رای‌گیری کمیته سازمان ملل چند هفته پیش به دلیل امتناع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از ارائه کمک نظامی به اوکراین، رد کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین و دیپلمات‌هایش زمانی ندارند که به کارهای پیچیده سیاست بین‌المللی و غرب آسیا بپردازند.
آن‌ها اهداف خود را در ذهن دارند و نمی‌توانند به منافع سایر کشورها و نگرانی‌های امنیتی آن‌ها اهمیت دهند.
کی‌یف آماده است تا از مرزهای پروتکل دیپلماتیک فراتر رفته و از اعمال فشار تهاجمی و بی‌رحمانه بر رهبران کشورها در ملاء عام دریغ نکند.
کافی است به یاد بیاوریم که چگونه آندری ملنیک، فرستاده سابق اوکراین به آلمان، نخست‌وزیر «اولاف شولتز» را «ترسو» خطاب کرد.
اوکراین مدت‌هاست که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با درخواست‌ها و تقاضاهایش برای تامین تسلیحات از جمله سیستم ‌‌‌پدافند هوایی گنبد آهنین بمباران می‌کند.
در 24 دسامبر 2022، «میخائیلو پودولیاک» -مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور زلنسکی- در توییتر نوشت: «ایران که قصد دارد تدارکات نظامی به روسیه را افزایش دهد، بر علیه «تحریم‌های بین‌المللی» فعالیت می‌کند از «تحریم‌های غیرقابل اجرا» و «قطعنامه‌های غیرقابل اجرا سازمان ملل» دست بردارید و از ابزارهای مخرب‌تری مانند تخریب تأسیسات تولید و دستگیری تأمین‌کنندگان استفاده کنید.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در 26 دسامبر بیانیه زیر را صادر کرد: «وزارت خارجه بارها موضع خود را در مورد این موضوع (پهپادها و اوکراین) اعلام کرده است.
سرزنش ایران، به اوکراین، مردم و مقامات آن کمکی نخواهد کرد. ما لفاظی‌های تهدیدآمیز را غیرمسئولانه می‌دانیم. مهم نیست که چنین تهدیدهایی از کجا می‌آیند، و ما اوکراین را مسئول عواقب حقوقی و سیاسی چنین اظهاراتی می‌دانیم.»
انتخاب «بنیامین نتانیاهو» ‌‌به‌عنوان -‌‌نخست‌وزیر جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی)-، دلیل دیگری برای تکرار درخواست‌های کی‌یف برای تحویل تسلیحات از سوی دولت یهود ایجاد کرد.
زلنسکی در اول دسامبر گفت: «البته ما منتظر حمایت اسرائیل هستیم. البته، من نمی‌خواهم نتانیاهو، درست مانند همکاران قبل از او، بین اوکراین و روسیه تعادل برقرار کند.
او همه جزئیات را می‌داند و قطعا می‌تواند در ‌‌‌پدافند هوایی کمک کند. چیزی که ما از او می‌خواهیم، سلاحی برای حمله به فدراسیون روسیه نیست، بنابراین نیازی به سازش با آن‌ها وجود ندارد.»
رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بارها به کی‌یف اعلام کرده‌اند که حداقل به دو دلیل نمی‌توانند سامانه‌های پدافند هوایی را به اوکراین عرضه کنند:
محرمانه‌بودن این سامانه‌ها و مشکلات مربوط به تولید آن‌ها. با این حال، اوکراین همچنان در تلاش است تا از تغییر دولت در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سود ببرد.
حتی در بحبوحه تحقیقات مداوم در مورد فساد نتانیاهو، میخائیلو پودولیاک در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اسرائیلی «آی 24» گفت: فرستادگان کی‌یف در تلاش هستند تا نقش دیگری را به نتانیاهو تحمیل کنند:
«بنیامین نتانیاهو، ‌‌نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند میانجی مؤثری بین مسکو و کی‌یف باشد».